پس از سخنان «بیژن زنگنه» وزیر نفت، قندعلی اعلام کرد در صورت تشکیل کمیته‌ای برای ساماندهی و جمع‌آوری گازهای فلر در چند فاز پارس جنوبی، توضیحات وزیر قانع کننده است.

پاسخ‌های وزیر نفت، نمایندگان مجلس را قانع کرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سوال «علیرضا قندعلی ورناصری» نماینده مسجد سلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا از وزیر نفت در دستور کار امروز سه‌شنبه صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و پس از سخنان «بیژن زنگنه» وزیر نفت، قندعلی اعلام کرد در صورت تشکیل کمیته‌ای برای ساماندهی وجمع آوری گازهای فلر در چندفاز پارس جنوبی، توضیحات وزیر قانع کننده است.

 وی پیش از توضیحات زنگنه گفت: بیش از۲۰ سال از مطرح شدن طرح ساماندهی وجمع آوری گازهای فلر که معادل چند فاز پارس جنوبی را می‌سوزانند، می‌گذرد. بنا بود با هدف جلوگیری از هدررفت ثروت ملی تاپایان برنامه ششم توسعه از سوختن ۹۰درصد گازهای مشعل جلوگیری شود.

نماینده مردم مسجد سلیمان افزود: به رغم تقاضای بخش خصوصی چرا کنترل و بهره برداری از گازهای فلر تکمیل نشده و پیشرفت فیزیکی مطلوبی ندارد. علاوه بر این برای هدر رفت و سوختن میلیون‌ها متر مکعب از این گازها چه پروژه‌هایی تعریف شده است.

قندعلی تاکید کرد: در جهان سالانه بیش از ۱۵۰ میلیارد متر مکعب گاز تحت عنوان سوازندن گازهای مشعل به مواد آلاینده تبدیل می‌شود که بر اساس آمار بانک جهانی این رقم معادل یک سوم مصرف گاز اروپا است.در سال ۲۰۲۰ ایران سومین کشور با حجم فلرسوزی در جهان بوده و حجم ۹.۳ درصد حجم فلرسوزی را به خود اختصاص داده است. 

قندعلی ورناصری با بیان اینکه در اطراف شهر مسجد سلیمان ۶ حلقه چاه گاز فعال و ۳ حلقه گاز غیرفعال وجود دارد، افزود: هر کدام از این چاه ها ۱۰ تا ۱۳ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنند واین گاز استثنایی ترین مخزن گاز ترش دنیا است. این چاه‌ها علاوه بر آلایندگی بسیار خطرناک و ناایمن هستند.

وی با اشاره به موضوع مطالبات نیروی انسانی شاغل در وزارت نفت، ادامه داد: براساس تبصره ۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه باید همسان سازی کارکنان صددرصد اجرا می‌شد که این موضوع به صورت کامل محقق نشده است. چرا این مطالبه و حق قانونی همچنان معوق مانده است؟

ورناصری تاکید کرد: سوال بعدی من به دلیل تبعیت کارکنان قراردادی از قانون صنعت نفت، بایستی گروه بندی شغلی برای این کارکنان اجرا و فوق العاده ها مطابق مجموع مقررات اداری استخدامی صنعت نفت پرداخت شود. برای ۳۴ هزار کارمند قراردادی گروه بندی ایجاد نشده است. برای ۱۰۶ هزار نیروی پیمانکاری طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شد، آقای وزیر چرا این همه مطالبات که تکلیف قانونی شما بوده، رها شده است؟

امروز همچنین سوال «جلال محمودزاده» نماینده مهاباد از وزیر نفت در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و با توجه به قول «بیژن زنگنه» برای سرعت بخشی برای گاز رسانی به مناطق محروم و برخی از حاشیه شهرها، نماینده مهاباد از توضیحات وزیر قانع شد.

وی درتوضیح سوال خود نیز گفت: متأسفانه شاهد صف‌های طولانی در جایگاه‌های سیلندر پرکنی و عاملیت فروش در سطح کشور و روستاها هستیم. علی رغم وجود منابع خدادادی و زیرزمینی از جمله گاز که کشورمان نیز بعنوان یکی از صادرکنندگان اصلی آن به سایر کشورها محسوب می‌شود، شاهد هستیم پروژه‌های گازرسانی به اغلب روستاها و مناطق حاشیه شهرهای کشور دارای وضعیتی خوب و قابل قبول نیست. همچنین سهمیه سوخت مصرفی خانوار (نفت سفید) توزیع نمی‌شود.

محمودزاده افزود: انرژی به عنوان یکی از مهمترین ارکان فعالیت‌های اقتصادی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. براساس آخرین آمارهای ارائه شده ایران با ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخیره گاز به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه وجود ذخایر بزرگ گاز نیازمند برنامه ریزی دقیق در زمینه تولید، انتقال، ذخیره سازی و توزیع عادلانه است، تاکید کرد: با وجود غفلت‌های صورت گرفته در زمینه برداشت از میادین مشترک از دریای خزر که بیش از ۲ تریلیون فیت مکعب گاز و ۲.۵ میلیارد بشکه نفت در این حوزه، برداشت از این میادین به کندی صورت می گیرد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس افزود: با وجود دارا بودن بیشترین ذخایر نفت و گاز، چرا مردم باید در شهرهای محروم و روستاها در صف های طولانی نفت سفید و گاز مایع انتظار بکشند؟ چه کسی مسئول این بی‌برنامگی‌هاست؟ زمانی که وزارت نفت و شرکت گاز در گازرسانی به روستاها و مناطق محروم کم‌کاری می کنند، مردم مجبورند از نفت سفید و گاز مایع استفاده کنند. وزارت نفت از تامین حداقل سوخت گاز مایع نیز کوتاهی می‌کند.

محمودزاده گفت: وزیر نفت به خوبی می‌داند گازرسانی به روستاها علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی باعث کاهش مصرف گاز مایع نیز می شود و از مهاجرت به شهرها و تخریب جنگل ها و مراتع جلوگیری می کند.

وی افزود: علی رغم فواید بسیار زیاد گازرسانی، وزارت نفت در اجرای این امر سهل انگاری می‌شود، چرا باید مردم نجیب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، کرمان، آذربایجان غربی و کردستان دارای کمترین برخورداری از گاز شهری باشند و در فصول سرد سال برای تامین نیاز خود به سوخت در صف نفت سفید و گاز مایع قرار گیرند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید