خباز اما مناظره دور نخست را دارای نکته منفی مهمی نیز دانست و گفت: حملات غیر منصفانه پنج به یک علیه آقای همتی از نکات منفی این مناظره بود، حملاتی که با عبارت نامناسب همراه بود، بدآموزی داشت و دشمنی را به داخل جامعه پمپاژ می‌کرد.

شفافیت مهرعلیزاده قابل تقدیر است / او نشان داد شجاعت پذیرفتن هزینه‌های اصلاح‌طلبی را دارد / به همتی حمله کردند تا نتواند برنامه‌هایش را اعلام کند

سلام نو سرویس سیاسی: اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و نامزدها به مصاف هم رفتند و وزن کشی کردند، اما آیا این وزن کشی آن تاثیر لازم را داشت و توانست یخ‌ها را آب کند؟

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این مسئله به سلام نو می‌گوید: مناظره توانست تا حدود یخ انتخابات را بشکند و فضا را گرم کند، اما مثل مناظرات قبلی نبود و اثر  آن‌ها را نداشت. دیگر نکته مثبت این مناظره بیانیه‌ی آقای مهرعلیزاده بود که خود را دولت سوم اصلاحات نامید. به نظر من این شفافیت مسئله بسیار خوبی است.

وی با اشاره به این که برخی حاضر به پذیریش عنوان جریان‌ها و احزاب سیاسی نیستند گفت: این روزها برخی اصلاح‌طلب هستند، اما این مسئله را بیان نمی‌کنند چون نمی‌خواهند هزینه اصلاح‌طلبی را بدهند؛ مسئله‌ای که درباره اصولگرایان نیز به شکل دیگری صادق است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: از طرف دیگر بعضی از نامزدهای فعلی انتخابات ریاست جمهوری اصولگرای محض هستند، اما می‌گویند مستقل هستند. این‌ها اهدافشان همان اهداف اصولگرایی است، اما چون می‌دانند عنوان اصولگرایی برای آن‌ها هزینه منفی مردمی دارد خود را مستقل معرفی می‌کنند.

وی با ستایش موضع شفاف مهرعلیزاده گفت: شفافیتی مثل موضع آقای مهرعلیزاده بسیار خوب و قابل تقدیر است چون بهترین و برجسته‌ترین دوره‌های بعد از انقلاب دوره آقای خاتمی و اصلاحات بوده است. این حرف را منتقدین منصف هم قبول دارند و می‌دانند که دولت ایشان از اقتصاد تا سیاست خارجی نسبت به دولت‌های دیگر سرآمد بود و این مسئله خدشه‌پذیر هم نیست. مهرعلی‌زاده نشان داد شجاعت پرداخت هزینه اصلاح‌طلبی را دارد.

خباز اما مناظره دور نخست را دارای نکته منفی مهمی نیز دانست و گفت: حملات غیر منصفانه پنج به یک علیه آقای همتی از نکات منفی این مناظره بود، حملاتی که با عبارت نامناسب همراه بود، بدآموزی داشت و دشمنی را به داخل جامعه پمپاژ می‌کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تشریح دلایل این حملات گفت: رقبا می‌دانستند آقای همتی نظرات اقتصادی قابل توجهی برای طرح کردن دارد حرف‌ها و اتهاماتی زدند که وقت آقای همتی صرف پاسخ به آن‌ها شود و نتواند نظرات و برنامه خود را آن طور که باید برای مردم طرح کند. طبیعی است وقتی به کسی اتهام می‌زنند او ابتدا ناچار است خود را از اتهامات تبرئه کند و به طرح برنامه نمی‌رسد.

وی با اشاره به تاثیر مناظره در رای‌های خاکستری گفت: پس از مناظره نظرسنجی‌های مختلفی منتشر شد که برخی از آن‌ها به نظرسازی بیشتر شبیه است تا نظر سنجی؛ من واقعا امیدوارم مجموعه‌های بی‌طرفی که هدفشان صرفا آگاهی مردم و سربلندی کشور است به زودی نظرسنجی‌های دقیق خود را منتشر کنند تا فضا روشن‌تر شود.

خباز پیروزی همتی یا مهرعلیزاده بدون احزاب اصلاح‌طلب را بسیار بعید دانست و گفت: در سال 1375 هم امیدی به رای و پیروزی اصلاح‌طلبان نبود، اما وقتی مجموعه اصلاح‌طلبان حول محور آقای خاتمی جمع شدند حماسه ماندگار 2 خرداد 1376 خلق شد. اگر همه اصلاح‌طلبان یپرامون یک نامزد اصلاح‌طلب به جمع بندی برسند و همه توان خود را به صحنه بیاورند امید پیروزی اصلاح‌طلبان وجود دارد.

وی ادامه داد: هرچند رد صلاحیت‌های ریاست جمهوری و شورای شهر به مشارکت حداقلی دامن زد اما نگاه اصلاح‌طلبان این است که  در ابتدا مشارکت حداکثری را فراهم کنند و بعد با تکیه بر این مشارکت در انتخابات پیروز شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به حضور پررنگ نامزدهای پوششی در انتخابات گفت: از امیر المومنین نقل است که انسان زیر زبانش پنهان است و وقتی حرف می‌زند شخصیت و جایگاه خود را نشان می‌دهد. مناظره اول نشان داد که برخی افراد خودشان نباید نامزد ریاست جمهوری می‌شدند چون مثل آن‌ها میلیون‌ها نفر دیگر هم هستند، اما آن‌ها به خود اجازه نامزدی در انتخابات را نمی‌دهند. بعضی‌ دیگر نیز حداکثر می‌توانند در حد یک وزیر باشند.

وی ادامه داد: بحث‌هایی که در مناظره شکل گرفت باعث شد برخی نامزدها خودشان نشان دهند که پوششی هستند. وقت و استفاده از زمان مناظره برای این نامزدها مطرح نبود، بلکه اولویت آن‌ها تخریب طرف مقابل بود تا فرصتی برای نامزد مورد نظرشان شکل بگیرد. این افراد صرفا آمدند تا از این نمد کلاهی برای خود ببافند و امروز امتیاز بدهند و بتوانند از امتیازات دولت بعدی بهره‌مند شوند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید