جوشاندن برگ‌های توت سیاه می‌تواند عملکرد بی نظیری در تسکین دردهای گلو داشته باشد، هنگام خارش گلو و یا دو رگه شدن صدای خود بهتر است که با جوشاندن این برگ‌ها و مصرف آن در دمای ولرم به کاهش و رفع این مشکل کمک کنید.

درمان دیابت و پیشگیری از یبوست با مصرف توت سیاه + نکات مهم

توت سیاه یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستانی است که در کنار مزه بسیار خوبی که دارد، خواص بسیار زیادی نیز داراست. این میوه در انواع غذاها، شربت‌ها، دسرها و مرباها استفاده می‌شود که به مواد غذایی طعم دلپذیری می‌بخشد. همچنین برگ‌های این میوه و عصاره آن می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر واقع شوند.

خواص درمانی توت سیاه

توت سیاه یک میوه با طبع سرد و خشک است که برای درمان آبریزش بینی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این توت، یک ماده ضد باکتری به حساب می‌آید که با باکتری‌های دهان مقابله می‌کند و این موجب پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها همچون مشکلات دندانی و التهاب و عفونت لثه‌ها می‌شود. توت سیاه به دلیل دارا بودن مواد مغذی بسیار زیاد، به کاهش وزن کمک می‌کند بنابراین بهترین مواد مصرفی در رژیم غذایی محسوب می‌شود. این رژیم غذایی باعث می‌شود کلسترول خون و قند خون فرد کاهش پیدا کند و احتمال ابتلای فرد به بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد. علاوه بر آن فیبر موجود در این میوه به پیشگیری میزان ابتلای فرد به انواع دیابت‌ها کمک می‌کند. افراد مبتلا به بیماری کبد چرب بهتر است با مصرف توت سیاه از ایجاد اسیدهای چربی در بدن خود جلوگیری کنند. آنتی اکسیدان موجود در توت سیاه باعث می‌شود که خطر ابتلاء به سرطان را کمتر کرده و حتی از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری کند. این میوه به طور فوق‌العاده ای به هضم غذا کمک می‌کند و از یبوست جلوگیری می‌کند. اضافه بر آن، این میوه با تولید گلبول‌های قرمز در بدن به گردش خون در بدن کمک کرده و ابتلاء به کم خونی را کاهش می‌دهد. بهبود عملکرد حافظه، جلوگیری از پیری زودرس، افزایش قدرت درک، کمک به انعقاد خون، بهبود عملکرد سلول‌ها در زمان بارداری، بهبود بینایی و کمک به اختلالات گوارشی از دیگر فواید مصرف این نوع توت هستند.

خواص توت سیاه و برگ توت سیاه برای دیابت و کلسترول + مضرات، خواص درمانی و عوارض توت سیاه

خواص درمانی برگ توت سیاه

جوشاندن برگ‌های توت سیاه می‌تواند عملکرد بی نظیری در تسکین دردهای گلو داشته باشد. هنگام خارش گلو و یا دو رگه شدن صدای خود بهتر است که با جوشاندن این برگ‌ها و مصرف آن در دمای ولرم به کاهش و رفع این مشکل کمک کنید. در واقع برگ‌های توت سیاه برای درمان التهاب‌های غشایی مخاطی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنتی اکسیدان های موجود در این برگ‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان شده و عصاره آن در ترمیم زخم‌ها با جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها مؤثر تر عمل می‌کنند. همچنین فلاونوئیدهای موجود در برگ‌های توت سیاه مانع بروز باکتری‌ها و ویروس‌ها در بدن انسان می‌شوند. درمان روماتیسم و بواسیر از دیگر فواید برگ‌های توت سیاه به شمار می‌آید.

خواص توت سیاه و برگ توت سیاه برای دیابت و کلسترول + مضرات، خواص درمانی و عوارض توت سیاه

طرز استفاده از برگ توت سیاه

این برگ‌ها به صورت دم‌نوش و یا دهان‌شویه مصرف می‌شوند. دم کردن چهار گرم از این برگ‌ها باعث می‌شود که فردی که دچار اسهال شده است به سرعت درمان شود. برای این کار باید پس از دم آمدن، عصاره آن برگ‌ها را با فشردن شأن به دست بیاورید و بنوشید.

مضرات و عوارض توت سیاه

با وجود تمام محاسنی که توت‌های سیاه برای بدن انسان دارند، با این وجود نمی‌توان از مضرات آن چشم‌پوشی کرد. در واقع گرده توت سیاه در برخی افراد ایجاد حساسیت و آلرژی می‌کند و مصرف دم‌نوش یا عصاره برگ توت سیاه در بدن با افزایش مقدار تانن موجود منجر به تهوع و استفراغ شده بنابراین توصیه می‌شود برای رفع این مشکل و ناراحتی معده این دم‌نوش را در کنار شیر مصرف کنید و افراد سرطانی ترجیحاً از مصرف این دم‌نوش ها جلوگیری کنند. با وجود تمام خواص باید گفت که برای افراد با مشکلات گوارشی مزمن، مصرف ریشه‌های توت سیاه توصیه نمی‌شود. زنان باردار، زنان شیرده، کودکان زیر دو سال و افراد بالای ۶۵ سال بهتر است به صورت تعادل به مصرف این دم‌نوش اقدام کنند و ترجیحاً بدون مجوز از پزشک به استفاده از این داروها اقدام نکنند. در صورت بروز هرگونه عارضه آلرژی زا که از مصرف برگ‌های توت سیاه برای شما اتفاق بیافتد بهتر است که با یک پزشک در این باره صحبت کنید.

خواص توت سیاه و برگ توت سیاه برای دیابت و کلسترول + مضرات، خواص درمانی و عوارض توت سیاه

نکات مهم در مصرف توت سیاه

  • در صورت وجود هرگونه بیماری‌های زخم معده و کولیت، سیستم دفع در دوره حاد و پانکراتیت حاد از مصرف توت پرهیز کنید یا تنها ۸۰ گرم در روز از این میوه میل کنید.
  • مصرف توت سیاه در هر روز نهایتاً تا ۲۰۰ گرم برای خانم‌های باردار مجاز نیست بنابراین بهتر است از مصرف بیشتر پرهیز کنند.
  • اگر در صورت مصرف توت سیاه و یا برگ‌های آن با آلرژی و حساسیت عجیبی رو به رو شدید حتماً با پزشک در این باره صحبت کنید.
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید