به طور کلی با به حداقل رساندن مصرف نوشابه‌های گازدار و جایگزین کردن آن‌ها با نوشیدنی‌های سالم و طبیعی می‌توان از مضرات بی شمار نوشابه‌ها در امان بود .

افزایش ۱۵ درصدی مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور

به گزارش سلام نو، در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته، ولی مصرف شیر و لبنیات تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است.
شمسی جوادی زاده کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه هر ایرانی سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند، گفت : سرانه مصرف نوشابه در جهان حدود ۱۰ لیتر است و این یعنی میانگین مصرف نوشابه در بین ایرانیان ۴ برابر میانگین جهانی است.

شمسی جوادی زاده گفت : از بارزترین مضرات نوشابه قند بالای آن است، به طوری یک بطری نوشابه حاوی ۱۰ قاشق شکر است.

او به آسیبی که مصرف نوشابه به دندان‌ها وارد می‌کند اشاره کرد و افزود: با مصرف نوشابه پلاک دندان‌ها بزرگ شده و موجب کرم خوردگی آن‌ها می‌شود، همچنین ممکن است مشکلات لثه برای مصرف کننده نوشابه به وجود آید.

این کارشناس غذا و دارو افزود: نوشابه‌های گازدار باعث چسبندگی خون می‌شود و افزایش غلظت خون سبب کند شدن حرکت خون در رگ‌ها خواهد شد، افزون بر این، این پدیده می‌تواند باعث لخته شدن خون و بروز مشکلات قلبی و مغزی شود.

جوادی زاده ادامه داد: تحقیقات نشان داده افرادی که روزانه حداقل یک بطری نوشابه مصرف می‌کنند، ۸۳ درصد بیشتر از افرادی که در طول ماه فقط یک بطری نوشابه مصرف می‌کنند به دیابت مبتلا می‌شوند.

او افزود: پوکی استخوان، کم خونی، بیماری‌های قلبی- عروقی، نارسایی‌های کلیوی و سرطان از عوارض دیگر نوشیدن زیاد نوشابه‌های گازدار است.

شمسی جوادی زاده گفت: فسفریک اسید موجود در نوشابه در توانایی بدن برای جذب کلسیم تداخل به وجود می‌آورد؛ این تداخل رفته رفته موجب بروز نرمی و پوکی استخوان می‌شود، علاوه بر این‌ها فسفریک اسید با قرارگیری در تماس با اسید معده گوارش را کند کرده و جذب مواد غذایی را دچار مشکل می‌کند.

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گفت: کافئین موجود در نوشابه باعث می‌شود افراد مدام به سمت نوشابه جذب شوند، کافئین باعث عوارضی، چون سرطان، فشار خون بالا و تپش قلب می‌شود.

او افزود: دستگاه گوارش برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف کرد.

جوادی زاده گفت: پژوهشگران با تحقیق بر روی بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در صدد یافتن پاسخی برای پرسش مربوط به تاثیر نوشابه بر سلامت انسان پس از ۹ سال بودند، در نهایت آنان به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می‌کنند تا ۶۱ درصد بیشتر از دیگران و کسانی که مصرف به مراتب کمتری دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: در ترکیبات برخی نوشابه‌های رژیمی از آسپارتام به عنوان قند استفاده می‌شود که این نوع قند می‌تواند باعث تشنج، ام اس، دیابت و برخی دیگر از بیماری‌ها می‌شود.

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گفت: به طور کلی با به حداقل رساندن مصرف نوشابه‌های گازدار و جایگزین کردن آن‌ها با نوشیدنی‌های سالم و طبیعی می‌توان از مضرات بی شمار نوشابه‌ها در امان بود .

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید