فریال مستوفی در پاسخ به این پرسش که آیا چین به عنوان شریک اصلی ایران منتظر صادرات ایران است و صادرات به این کشور امری ساده است گفت: اصلا اینطور نیست. ما وقتی از صادرات به چین صحبت می‌کنیم باید بدانیم که چین خودش یک صادر کننده بزرگ است.

بعضی نامزدهای انتخابات وعده‌های دور از دسترس می‌دهند/ صادرات به چین اصلا ساده نیست / هیچ بانک چینی خارج از اف‌ای‌اف‌تی اف با ایران کار نمی‌کند

سلام نو سرویس سیاسی: جمع کردن سه روزه بورس تهران تا یارانه 450 هزار تومانی، ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی؛ این تنها بخشی از وعده‌های بزرگ و عجیب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 است.

ماه‌ها پیش از شروع رقابت‌های انتخاباتی 1400 همه می‌دانستند که اقتصاد دال اصلی رقابت‌های انتخاباتی است و همه انتظار داشتند نامزدها دعوای اصلی خود را بر اقتصاد متمرکز کنند؛ با این همه ظاهرا فکر چندان جدی و دقیق برای حوزه اقتصاد، تجارت و معیشت ندارد.

نامزدی از سادگی صادرات به چین سخن می‌گوید، نامزد دیگری دولت را به خاطر نادیده گرفتن ظرفیت تهاتر سرزنش می‌کند و وعده ساخت ده پالایشگاه دیگر مثل پالایشگاه ستاره خلیج فارس را می‌دهد.

اما این برنامه‌ها چقدر واقعی است و از منظر فعالین اقتصاد و تجار تا چه اندازه قابل توجه است؟ فریال مستوفی، فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران  در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که برنامه‌های اقتصادی نامزدها بیش از آن که «برنامه» باشد شعار انتخاباتی» است و پاسخی به چگونگی حل مشکلات اقتصادی کشور نمی‌دهد.

وی با اشاره به این مسئله ادامه می‌دهد: از زمانی که نامزدها تایید صلاحیت شدند هریک از انها سحنانی در مورد بهبود وضعیت اقتصادو کنترل تورم افزایش  ارزش پول ملی و ایجاد اشتغال  گفته اند ولی هیچکدام برنامه ای برای رسیدن به این اهداف ارایه نداده‌اند .

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تاکید بر ضرورت ارائه راهکار توسط نامزدها می‌گوید: به نظر من این که نامزدها می‌خواهند چه کنند  یک امر کلی است، ولی این که چطور می‌خواهند به اهداف خود بزسند مهم است.

این فعال اقتصادی ادامه می‌دهد: مشکل دیگر این است که متاسفانه بعضی نامزدها وعده‌های دور از دسترس می‌دهند  به هیچ وجه درست نیست و در حد شعار انتخاباتی است و هیچ سرانجامی نخواهد داشت.

مستوفی در پاسخ به این پرسش که آیا چین به عنوان شریک اصلی ایران منتظر صادرات ایران است و صادرات به این کشور امری ساده است گفت: اصلا اینطور نیست. ما وقتی از صادرات به چین صحبت می‌کنیم باید بدانیم که چین خودش یک صادر کننده بزرگ است.

وی ادامه داد: ما در ایران چه چیزی برای صادرات به چین داریم؟ اغلب صنایع ما در چین هم تولید میشود صادرات ایران به چین بیشتر مواد خام  معدنی و نفت ومشتقات نفتی ودر زمینه محصولات کشاورزی میتوان از پسته و زعفران نام برد .

این فعال اقتصادی با اشاره مشکلاتی که اف‌ای‌تی‌اف بر سر راه تجارت ایران و چین گذاشته است، افزود: بانک‌های چین مثل دیگر بانک‌های دنیا طبق موازین اف‌ای‌تی‌اف رفتار می‌کنند و هیچ بانک چینی خارج از اف‌ای‌اف‌تی اف با ایران کار نمی‌کند.

مستوفی در نهایت مهم‌ترین بحث برای فعالین بخش خصوصی را هم‌چون دیگر بخش‌های جامعه معیشت دانست و گفت: بحثی که اکنون برای ما به عنوان فعالین بخش خصوصی موثر است وضعیت معیشت و اقتصاد کشور است که من در برنامه هیچ کدام از هفت نامزد ریاست جمهوری چیز مشخصی ندیدم. هر هفت نفر به طور کلی صحبت‌هایی می‌کنند ولی برنامه اقتصادی چیزی نیست که با حرف و حدیث و شعار درست شود و به برنامه‌ای مشخص مبتنی بر توان کارشناسی نیاز است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید