سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه گفت: فعلا برای برگزاری اجلاس وزرای کشورهای عضو برجام برنامه‌ای طراحی نشده است.

هنوز برای برگزاری اجلاس وزیران برجام برنامه‌ریزی نشده است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از مسکو، ریابکوف روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: آنچه که مربوط به تماس ها در چارچوب برجام می شود، شرکت کنندگان در این توافق بین المللی در زمان حاضر قصد برگزاری اجلاس در سطح وزیران را ندارند.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت که بعید بنظر می رسد که گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره وجود آثار مواد هسته ای اعلام نشده در مرکزی درایران بر اوضاع داخلی این کشور تاثیر بگذارد. وی ادامه داد: فکر نمی کنم که این گزارش آژانس برای تاثیرگذاری بر اوضاع داخلی ایران صادر شده باشد.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی چند روز پیش گزارشی از فعالیت های هسته ای ایران در اختیار شورای حکام قرار داد. در بخشی از این گزارش آمده که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف مجاز در توافق بین تهران و قدرت‌ های جهانی رسیده است. همچنین آژانس تخمین زده است که این ذخایر بالغ بر سه هزار و ۲۴۱ کیلوگرم است ولی نمی‌تواند رقم دقیق را اعلام کند. لازم به ذکر است که سقف تعیین شده برای اورانیوم غنی شده ایران ۲۰۲ کیلوگرم است. گزارش گروسی با واکنش «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی و نیز «کاظم غریب‌آبادی» نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی مواجه شد.

درفرازهایی از این گزارش آمده است؛ آژانس از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده های جمع آوری شده توسط تجهیزات نظارتی خود دسترسی نداشته است؛  ایران پروتکل الحاقی را اجراء نکرده است و همچنین اظهارنامه های خود در این رابطه را بروز رسانی نکرده است؛  آژانس قادر به انجام هیچ دسترسی تکمیلی تحت پروتکل الحاقی در سایت ها و اماکن ایران نبوده است؛  آژانس قادر نبوده است تا دسترسی روزانه از فردو و نطنز انجام دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی،همچنین ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده است. دو طرف اوایل اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد.

مقرر گردید که اگر تحریم های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.  موعد این تفاهم هفته پیش به پایان رسید و با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته،  دو طرف توافق کردند تا ضبط داده های دوربین ها در ایران حداکثر تا یکماه دیگر تمدید شود.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین در این باره به خبرنگاران گفت: داده های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی اتمی است و به آژانس منتقل نمی شود. داده های یک ماه پیش روی نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند. در رابطه با حذف یا انتقال داده ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود.

تحریم های جدید آمریکا غیرقانونی است

ریابکوف در ادامه سخنان خود گفت که تحریم های جدید که آمریکا قصد دارد علیه روسیه وضع کند غیرقانونی است.

وی افزود: من به  احتمال اینکه وضع تحریم های جدید آمریکا در مورد روسیه به تاخیر بیفتد اهمیت نمی دهم زیرا همه تحریم ها از نظر ما غیرقانونی است. 

رسانه های روسیه پیش تر با اشاره به اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا از امکان وضع تحریم های جدید واشنگتن در مورد مسکو پیش از دیدار سران روسیه و آمریکا در ژنو خبر داده بودند. 

روسیه تصمیم سودان درباره پایگاه دریایی را بررسی می کند

ریابکوف در ادامه سخنانش گفت که روسیه تصمیم سودان در مورد بازنگری در اجرای توافقنامه تاسیس پایگاه دریایی روسیه در این کشور را بررسی می کند. 

به گزارش رسانه های روسی، محمود عثمان الحسین رئیس ستاد ارتش سودان اعلام کرده است که این کشور در اجرای توافقنامه تاسیس پایگاه دریایی روسیه در این کشور بخاطر امکان پیامدهای منفی آن برای سودان تجدید نظر می کند. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید