خورش ماشو یا گل گندم از غذاهای خوشمزه و سنتی شهر سمنان است، در مطلب زیر طرز تهیه خورش ماشو یا گل گندم را به شما آموزش خواهیم داد.

خورشت ماشو یا گل گندم، غذای اصیل سمنانی / فیلم

خورش ماشو یا گل گندم یکی از غذاهای سنتی استان سمنان است که در آن از سبزی گل گندم استفاده می‌شود در گلستان نیز خورشی شبیه به این غذا وجود دارد با این تفاوت که سبزی به کار رفته درآن اسفناج است که به آن خورش ماش پتی یا ماش و اسفناج می‌گویند. در اینجا به تعدادی از خواص ماش اشاره می‌کنیم تا علاقه مندی شما به این غذا بیشتر شود.

ماش یکی از حبوبات بسیار مفید و غنی است. با این که زادگاه اولیه‌ی آن ایران است، ولی روز به روز کمتر استفاده می‌شود و در حال فراموش شدن است. شاید اگر از خواص فراوان آن مطلع شوید، به مصرف بیشتر آن راغب شوید. این دانه غنی، حاوی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن است و در عین حال کالری کمی دارد؛ یعنی پرخاصیت و غیر چاق کننده است.

از این رو بهتر است در دوران رژیم لاغری حداقل هفته‌ای یک بار از ماش استفاده کنید، زیرا بسیار زود هضم و غیر نفاخ است و به علت دارا بودن ویتامین A و D نیازهای بدن ما را تأمین می‌کند و برای تقویت اعصاب و بینایی مفید است. اگر میزان کلسترول خونتان بالا است استفاده از ماش را به شما توصیه می‌کنیم.

دانه‌های ماش دارای کلسترول پایین و مقدار زیادی فیبر رژیمی محلول هستند. ماش و دیگر حبوبات ماده‌ای به نام مهارکننده پروتئاز دارند که می‌تواند در برابر سرطان سینه اثر محافظ داشته باشد. مهارکننده پروتئاز تقسیم سلول‌های سرطانی را کند کرده و به این ترتیب از تشکیل تومور جلوگیری می‌کند. ماش از جمله حبوباتی است که دارای شاخص قند پایینی است و مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود.

مصرف ماش هیچ‌گونه ممنوعیتی برای هیچ‌کس ندارد، اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند، باید موادغذایی پروتئین‌داری را که پورین گیاهی دارند، محدود کنند. بهتر است که این ماده غذایی به صورت جوانه مصرف شود؛ و در آخر یادتان باشد که استفاده از ماش به این شکل خواص آن را چند برابر می‌کند، زیرا فرآیند جوانه زدن باعث می‌شود همه مواد مغذی به‌خصوص آهن در دسترس، افزایش یابد پس برای مبتلایان به کم‌خونی بسیار مفید است.

مواد لازم:

سیب زمینی متوسط: ۲ عدد
ماش: ۱ پیمانه
لوبیا: نصف پیمانه
قلم گوسفندی: چند تکه
پیاز متوسط: ۱ عدد
سبزی گل گندم: ۳۰۰ گرم
روغن: به مقدار لازم
آرد: ۱ قاشق غذاخوری
رب: ۱ قاشق غذاخوری
نمک: به میزان لازم
فلفل: به میزان لازم
زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه:

قلم گوسفندی و لوبیا را در ظرفی ریخته کمی آب به آن اضافه می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا نیم پز شود.

سپس ماش را اضافه کرده و صبر می‌کنیم تا همه مواد کاملا پخته شود.

بعد از پختن مواد، گل گندم ریز شده و سیب زمینی را که به صورت نگینی خرد کرده ایم به مواد اضافه می‌کنیم.

در ظرف دیگر، آرد و پیاز را در روغن تفت می‌دهیم و رب، نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنیم.

در نهایت آرد و پیاز تفت داده شده را به مواد اصلی اضافه می‌کنیم.

بعد از ۳۰ دقیقه حرارت غذا حاضر است. / غذالند

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید