هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان ضمن رد ایده ارسال تسلیحات به اوکراین بر حمایت آلمان از کی‌یف در قالب کمک‌های دیپلماسی و دوجانبه تاکید کرد.

مخالفت هایکو ماس با ایده ارسال تسلیحات به اوکراین

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: آلمان به همراه فرانسه تلاش‌های دیپلماتیک غرب برای حل درگیری‌های دیرینه میان کی‌یف و جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین را رهبری کرده است. اما تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی متوقف شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ" گفته بود که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان کارهای زیادی برای اوکراین انجام داده اما وی امیدوار است شاهد تلاش‌های بیشتری از سوی مرکل به ویژه در مذاکرات چهارجانبه نرماندی میان اوکراین، روسیه، آلمان و فرانسه باشد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر "روبرت هابک"، رهبر حزب اپوزیسیون حزب سبز آلمان در جریان سفرش به اوکراین گفت: آلمان می‌تواند کارهای بیشتری برای کی‌یف انجام دهد.

هابک گفته بود: از نظر من، انکار ارسال تسلیحات به اوکراین برای دفاع و دفاع از خود برای ما شوار است.

این اظهارات هابک انتقادات گسترده‌ای را در آلمان در سال انتخاباتی به همراه داشت.

زلنسکی گفت: آلمان به ما کمک‌های نظامی ارائه نکرده اما می تواند این کار را انجام دهد. آلمان کشتی‌ها، قایق‌های تندرو و قایق‌های گشت‌زنی فوق‌العاده‌ای دارد.

در واکنش، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان قویا ایده ارسال تسلیحات به اوکراین را رد کرد و بر حمایت آلمان از کی‌یف در قالب کمک‌های دیپلماسی و دوجانبه تاکید کرد.

وی به خبرنگاران در برلین گفت: معتقدم که درگیری‌ها در شرق اوکراین تنها از طریق کانال‌های سیاسی حل می‌شوند و این موضوع باید برای تمامی طرفین درگیر روشن باشد. این اصل راهنمای تعامل ما باقی می‌ماند و تغییر نخواهد کرد. ارسال تسلیحات به این امر کمکی نخواهد کرد.

اوکراین همچنین قویا مخالف تکمیل خط لوله گاز طبیعی ساخته شده توسط روسیه به آلمان از بستر دریای بالتیک است.

پروژه خط لوله نورد استریم ۲ با مخالفت حزب سبز به رهبری هابک و آمریکا نیز مواجه شده است اما دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته تصمیم گرفت تا شرکت ناظر بر این پروژه را تنبیه نکند اگرچه تحریم‌های جدید را علیه شرکت‌ها و کشتی‌های روسی اعلام کرده است. این اقدام تنش‌ها در روابط آلمان-روسیه را کاهش داد.

براساس گزارشات روز سه‌شنبه رسانه‌های آلمانی، هیاتی از آلمان از جمله دو معاون ارشد مرکل به تازگی به واشنگتن سفر کرده‌اند تا با طرف‌های آمریکایی مذاکراتی داشته باشند؛ مذاکراتی که احتمالا شامل موضوع پروژه نورد استریم ۲ خواهد بود.

هایکو ماس گفت: آلمان صریحا اعلام کرده که دستیابی به یک راه‌حل مشترک به نفع همگان است.

وی افزود: در حال حاضر این موضوع در برنامه مذاکرات در واشنگتن قرار دارد و مطمئنم که در دستیابی به یک راه‌حل موفق خواهیم بود. بدون شک این کار آسان و راحت نخواهد بود اما ما بر مذاکره با مقامات در واشنگتن همچون گذشته حساب می‌کنیم.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید