براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در ۲۴ ساعت گذشته ۸ نفر در این استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

تک رقمی شدن آمار جان‌باختگان کرونا در یک استان

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم ،  براساس آخرین اعلام وضعیت رنگ‌بندی استان‌ها در نرم‌افزار ماسک ۱۶ شهرستان استان فارس در وضعیت زرد و ۲۰ شهرستان در وضعیت نارنجی هستند که این نسبت به ابتدای موج چهارم کرونا که اغلب شهرهای استان در وضعیت پرخطر بودند، نوید روزهای خوب است.

بر این اساس شهرستان‌های زرین‌دشت، نی‌ریز، خرامه، سروستان، گراش، خنج، مهر، فراشبند، فیروزآباد، بختگان، بوانات، پاسارگاد، خرمبید، سپیدان، بیضا و رستم در وضعیت زرد یا کم خطر قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی هستند.

۴ موج یا به اصطلاح متولیان بهداشت و درمان ۴ پیک گذشت و امروز روزهای بهتری را نسبت به قبل می‌گذرانیم اما هنوز هم باید مراقب بود و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد چراکه ساده‌انگاری پاشنه آشیل شیوع دوباره بیماری است.

عبدالرضا قاسم‌پور جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با تسنیم آخرین وضعیت استان را به لحاظ شیوع بیماری کرونا تشریح کرد. به گفته وی شرایط استان روز به روز بهتر می‌شود اما تفاوت موج چهارم با دیگر موج‌های کرونا این است که سیر نزولی آن به کندی و با شیب ملایم انجام می‌شود. 

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا با بیان اینکه همکاری مردم خوب و اثرگذار بوده است به کاهش آمار مبتلایان، بستری‌ها و ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی اشاره کرد.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مجموع از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۲۷۸ هزار و ۳۶۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است که هزار و ۱۲۱ نفر از آنان در حال حاضر در بیمارستان‌های استان بستری هستند. 

بر این اساس ۱۶۳ نفر نیز به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های مراقبت های ویژه قرار دارند و در ۲۴ ساعت گذشته نیز ۸ نفر در استان فارس جان خود را بر اثر بیماری کووید ۱۹ از دست داده‌اند. 

هر چند براساس آمار و به تایید جانشین استاندار در ستاد استانی مقابله با کرونا آمار بستری و امروز نیز آمار فوتی‌ها کاهش چشمگیری داشته است اما نباید فراموش کرد که ساده‌انگاری پاشنه آشیل شیوع دوباره بیماری کرونا است. 

در همین راستا تعطیلات نیمه خرداد برای متولیان بهداشت و درمان به منزله بستری برای شیوع دوباره است اگر مردم در این روزها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را نکنند و دوباره بار سفر ببندند. مهرزاد لطفی‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز  پرهیز از سفرهای غیرضروری و همچنین دورهمی‌های خانوادگی در تعطیلات آخر هفته را الزامی دانست.

وی همچنین ضرورت مشارکت مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برای قطع زنجیره‌های انتقال کروناویروس را مورد تاکید قرار داد چراکه به تایید همه کارشناسان تجمعات‌، دورهمی‌های خانوادگی و سفرها از عوامل اصلی انتقال بیماری کرونا است. 

در همین راستا قاسم‌پور جانشین استاندار در ستاد استانی مقابله با کرونا نیز از مصوب شدن ممنوعیت سفرها برای تعطیلات نیمه خردادماه خبر داد که بر این اساس از روز چهارشنبه ۱۲ خردادماه از ساعت ۱۲ ظهر تا روز دوشنبه ۱۷ خردادماه این محدودیت‌ها در تمامی نقاط استان فارس اعمال می‌شود. 

به گفته وی ورود و خروج از شهرهای قرمز جریمه یک میلیون تومانی و ورود و خروج از شهرهای زرد و نارنجی جریمه ۵۰۰ هزار تومانی دارد که این امر برای تمامی نقاط استان فارس و شهرهای همجوار در دیگر استان‌ها اعمال می‌شود. 

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا اعلام کرده که محدودیت‌ها با شدت و به صورت دقیق اعمال می‌شود و در مبادی ورودی و خروجی استان نیز این محدودیت‌ها برقرار است و خودروهای متخلف علاوه بر جریمه از مبادی استان برگشت داده می‌شوند. 

عادی‌انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی موجب شود بار دیگر با موج جدیدی از این بیماری مواجه شویم و تجربه موج‌های قبلی نشان داده که عامل اصلی ایجاد وضعیت بحرانی در استان و آغاز موج‌های جدید جدی نگرفتن این توصیه‌های بهداشتی است بنابراین متولیان بهداشت و درمان همچنان به استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها به صورت مرتب توصیه می‌کنند. 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید