نوشیدن آب کافی همانند خوردن غذا برای بدن واجب است و جالب است بدانید بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها به دلیل کمبود آب در بدن بروز می‌کند.

درمان سردرد و یبوست با نوشیدن آب کافی

به گزارش سلام نو، بدن انسان را حدود ۶۰درصد آب تشکیل می‌دهد. معمولاً توصیه می‌شود که روزانه هشت لیوان آب معادل ۲۳۷ میلی‌لیتر بنوشید. این را بدانید که هیدراته ماندن مهم است.

در رساندن عملکرد فیزیکی به حداکثر ممکن کمک می‌کند

اگر هیدراته نباشید، عملکرد فیزیکی شما ممکن است آسیب ببیند. این امر به‌ویژه در هنگام ورزش شدید یا گرمای زیاد بسیار مهم است.

در صورت ازدست‌دادن ۲درصد از آب بدن، کمبود آب بدن می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد. بااین‌حال، غیرمعمول نیست که ورزشکاران از طریق عرق ۶ تا ۱۰ درصد از وزن بدن خود را از دست بدهند. 

این امرمی‌تواند منجر به تغییر درجه حرارت بدن، کاهش انگیزه و افزایش خستگی شود. همچنین می‌تواند باعث شود ورزش چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی بسیار دشوارتر به نظر برسد.

نشان داده شده است که هیدراتاسیون مطلوب از بروز این اتفاق جلوگیری می‌کند و حتی ممکن است استرس اکسیداتیو را که در هنگام ورزش با شدت زیاد ایجاد می‌شود کاهش دهد. اگر شما در نظر بگیرید که عضله حدود ۸۰ درصد آب دارد، این تعجب‌آور نیست.  اگر به شدت ورزش می‌کنید و تمایل به تعریق دارید، هیدراته ماندن می‌تواند به شما در عملکرد مطلوب کمک کند.

مطالعات نشان می‌دهد که حتی کم‌آبی خفیف، مانند ازدست‌دادن ۱تا ۳درصد از وزن بدن، می‌تواند بسیاری از جنبه‌های عملکرد مغز را مختل کند. در مطالعه‌ای بر روی زنان جوان، محققان دریافتند که ازدست‌دادن مایعات ۱تا۴ درصد پس از ورزش، خلق‌وخو و تمرکز را مختل می‌کند. همچنین دفعات سردرد را افزایش داد.

بسیاری از اعضای این تیم تحقیقاتی، تحقیق مشابهی را در مردان جوان انجام دادند. آن‌ها دریافتند که ازدست‌دادن مایعات ۱تا۶ درصد برای حافظه فعال مضر است و احساس اضطراب و خستگی را افزایش می‌دهد.

کاهش مایعات ۱تا۳ درصد برابر است با ازدست‌دادن ۰.۵تا ۲ کیلوگرم از وزن بدن برای شخصی که ۶۸ کیلوگرم  وزن دارد. این امر به‌راحتی می‌تواند از طریق فعالیت‌های عادی روزمره رخ دهد، چه رسد به هنگام ورزش یا گرمای زیاد.

ممکن است به پیشگیری و درمان سردرد کمک کند

کمبود آب بدن می‌تواند باعث بروز سردرد و میگرن در برخی از افراد شود.تحقیقات نشان داده است که سردرد یکی از رایج‌ترین علائم کم‌آبی بدن است. به‌عنوان مثال، یک مطالعه بر روی ۳۹۳ نفر نشان داد که ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نتیجه کمبود آب بدن دچار سردرد شده‌اند.

علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب می‌تواند در افرادی که دچار سردردهای مکرر هستند، سردرد را تسکین دهد.یک مطالعه بر روی ۱۰۲ مرد نشان داد که نوشیدن ۱.۵ لیترآب اضافی در روز منجر به بهبود قابل‌توجهی از میگرن می‌شود. بعلاوه، ۴۷درصد از مردانی که آب بیشتری می‌نوشیدند بهبود سردرد را گزارش کردند، در حالی که فقط ۲۵درصد از مردان گروه کنترل این اثر را گزارش کردند.بااین‌حال، همه مطالعات موفق نیستند و محققان نتیجه گرفته‌اند که به دلیل کمبود مطالعات با کیفیت بالا، تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه چگونه افزایش هیدراتاسیون می‌تواند به بهبود علائم سردرد و کاهش فرکانس سردرد کمک کند، لازم است.

ممکن است به رفع یبوست کمک کند

یبوست یک مشکل شایع است که با حرکات مداوم روده و مشکل در دفع مدفوع مشخص می‌شود.

افزایش مصرف مایعات اغلب به‌عنوان بخشی از پروتکل درمانی  برای یبوست توصیه می‌شود، و برخی شواهد برای تأیید این موضوع وجود دارند.

مصرف کم آب به نظر می‌رسد یک عامل خطرناک برای یبوست در افراد جوان و مسن است.افزایش هیدراتاسیون ممکن است به کاهش یبوست کمک کند.آب‌معدنی ممکن است برای کسانی که یبوست دارند یک نوشیدنی مفید باشد.مطالعات نشان داده است که آب‌معدنی غنی از منیزیم و سدیم، باعث بهبود دفعات و ثبات حرکات روده در افراد مبتلا به یبوست می‌شود.

ممکن است به درمان سنگ کلیه کمک کند.

سنگ‌های ادراری توده‌های سخت دردناکی از کریستال معدنی هستند که در سیستم ادراری تشکیل می‌شوند.رایج‌ترین شکل، سنگ کلیه است که در کلیه ایجاد می‌شود.

شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف آب می‌تواند به جلوگیری از عود در افرادی که قبلاً دچار سنگ کلیه شده‌اند کمک کند. مصرف بیشتر مایعات باعث افزایش حجم ادرار از طریق کلیه‌ها می‌شود. این غلظت مواد معدنی را رقیق می‌کند، بنابراین احتمال متبلور شدن و تشکیل توده‌های سنگ کمتر است.

آب همچنین ممکن است به جلوگیری از تشکیل اولیه سنگ کمک کند، اما برای تأیید این موردنیاز به مطالعات است.

می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

نوشیدن آب فراوان می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.این به این دلیل است که آب می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و میزان متابولیسم شما را افزایش دهد. برخی شواهد نشان می‌دهند که افزایش مصرف آب با کمی متابولیسم می‌توانند باعث کاهش وزن شوند که می‌تواند باعث افزایش سوزاندن کالری روزانه شما شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ در ۵۰ زن جوان با اضافه‌وزن نشان داد که نوشیدن ۵۰۰ میلی‌لیتر آب اضافی ۳ بار در روز قبل از غذا به مدت ۸ هفته منجر به کاهش قابل‌توجهی در وزن بدن و چربی بدن در مقایسه با اندازه‌گیری‌های قبل از مطالعه آن‌ها شد.

زمان‌بندی نیز مهم است. نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا بسیار مؤثر است. این می‌تواند احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کند تا کالری کمتری مصرف کنید.

در یک مطالعه رژیم‌های غذایی که ۰.۵ لیتر آب قبل از غذا نوشیدند ۴۴درصد بیشتر از رژیم‌های غذایی که قبل از غذا آب نمی‌نوشیدند وزن کم کردند. نکته مهم این است که: حتی کمبود آب بدن، در بدن از نظر روحی و جسمی تأثیر می‌گذارد.

اطمینان حاصل کنید که هر روزبه میزان کافی آب دریافت می‌کنید، خواه هدف شخصی شما  ۱.۹ لیتر باشد یا مقدار دیگری. این یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت کلی خود انجام دهید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید