میوه خشک حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان به ویژه پلی فنول است، پلی فنول ها سیستم ایمنی را تقویت و از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

فواید فراوان مصرف میوه خشک، از درمان یبوست تا تقویت سیستم ایمنی

به گزارش سلام نو، از گذشته های دور، بشر از فواید  میوه خشک آگاه بوده و از آن به عنوان یکی از منابع خوب مواد مغذی که در تمام طول سال قابل استفاده است، یاد می کند. شواهد نشان می دهد که سابقه استفاده از زردآلوی خشک در فرهنگ ایرانی و عربی به بیش از هزار سال قبل بر می گردد.

برای تهیه این خوراکی های خوش طعم که جز خشکبار طبقه بندی می شوند، روش های مختلفی وجود دارد. برای این کار می توان آن ها را در معرض نور آفتاب قرار داد یا از فر و دستگاه میوه خشک‌ کن کمک گرفت. از هر روشی که استفاده شود، محصول نهایی نسبت به میوه تازه از ماندگاری بیشتری برخوردار است.

ارزش غذایی میوه خشک

انواع مختلفی از  خشکبار  در بازار وجود دارد که هر کدام از آن ها ارزش غذایی خاصی دارند. یک لیوان میوه خشک مخلوط ۴ گرم پروتئین، ۱۱۲ گرم کربوهیدرات و ۸ گرم فیبر دارد و فاقد چربی است. رایج ترین مواد مغذی موجود در این خوراکی های پرطرفدار عبارتند از:

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • کلسیم
  • آهن
  • پتاسیم

به عنوان مثال، کشمش غنی از ویتامین C و آهن است. در حالیکه، آلوی خشک به عنوان منبع خوب ویتامین A شناخته می شود.

فواید میوه خشک برای سلامتی

از مهم ترین فواید میوه خشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفظ سلامت چشم

طبق تحقیقات، ویتامین C و ویتامین A موجود در خشکبار از ابتلا به آب مروارید پیشگیری می کند. علاوه بر این، ویتامین C خطر ابتلا به دژنراسیون وابسته به سن ماکولا را کاهش می دهد. این بیماری شایع ترین دلیل نابینایی در سالمندان است.

پیشگیری از پوکی استخوان

کلسیم برای حفظ سلامت استخوان ها لازم است و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می کند. کیوی خشک، یکی از خوراکی هایی است که مقدار زیادی کلسیم در خود جای داده است.

حفظ سلامت زنان باردار

در رژیم غذایی مادران باردار باید آهن کافی وجود داشته باشد. چون در این دوران حساس نیاز بدن به آهن افزایش پیدا می کند. زردآلوی خشک، یکی از منابع خوب آهن است که در هر لیوان آن ۵/۳ میلی گرم آهن وجود دارد.

از سایر خوراکی های مفید برای زنان باردار می توان به خرمای خشک اشاره کرد. این ماده غذایی مقدار زیادی فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان دارد. بعضی مطالعات نشان داده اند که مصرف خرما در اتساع دهانه رحم و افزایش سهولت زایمان نقش دارد و در مردان به درمان ناباروری کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

میوه خشک حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان به ویژه پلی فنول است. پلی فنول ها سیستم ایمنی را تقویت و از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. پلی فنول ها جریان خون را بهبود داده و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند. همچنین احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی را کاهش می دهند.

درمان یبوست

یکی از مهم ترین فواید میوه خشک تنظیم حرکات روده است. از آلوی خشک به عنوان یک ملین طبیعی نام برده می شود. چون این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی فیبر و یک نوع قند الکلی به نام سوربیتول است. تحقیقات نشان داده که مصرف آلوی خشک به رفع یبوست کمک می کند.

گاهی اوقات برای درمان یبوست از پسیلیوم استفاده می شود. اما باید بدانید که آلوی خشک در مقایسه با پسیلیوم در رفع این بیماری گوارشی موثرتر است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید