لواشک از تنقلات خوشمزه و پرطرفدار است و در گزارش زیر طرز تهیه لواشک زردآلو خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد.

نحوه درست کردن لواشک زردآلو خوشمزه

لواشک اگر به صورت خانگی و سالم و بهداشتی تهیه شود، نه تنها مضر نیست بلکه خاصیت بسیاری هم دارد. از انواع میوه‌ها و حتی ترکیب چند میوه میتوان برای تهیه لواشک استفاده کرد. در این بین،  لواشک زردآلو بسیار پرطرفدار و خوش رنگ و خوشمزه است.  
طرز تهیه مواد اولیه لواشک زردآلو
زردآلو ۲ کیلو
آب نصف لیوان

مراحل تهیه زردآلو:

۱- زردآلوها رو به خوبی شسته و هسته اون‌ها رو در بیاورید. (البته میوه‌ها رو با هسته هم میتونید بپزید؛ اما در این صورت، در مرحله رد کردن از صافی کارتون کمی مشکل‌تر میشه و، چون در آوردن هسته زردآلوها کار سختی نیست، به راحتی میتونید هسته‌ها رو از ابتدا جدا کنید.) برای مشاهده طرز تهیه انواع لواشک‌های خوشمزه و خانگی می‌توانید به مقاله “طرز تهیه انواع لواشک” مراجعه کنید.

۲- زردآلوهای هسته گرفته رو داخل قابلمه‌ای بریزین و نصف لیوان آب بهش اضافه کنید. (نیازی به آب بیشتر نیست؛ چون خود میوه‌ها به اندازه کافی آب میندازن.)

۳- قابلمه رو روی حرارت کم قرار بدین تا کم کم آب از پایین شروع به جوشیدن بکنه و میوه‌ها آب بندازن.

۴- به تدریج قابلمه با آب پر میشه؛ اجازه بدین میوه‌ها به آرومی بجوشن، کاملا بپزن و له بشن! طوری که وقتی با قاشق فشار میدین پوست و گوشت میوه به راحتی از هم جدا بشه و میوه له بشه.  

۵- صافی رو داخل ظرفی گودی قرار بدین و میوه‌های پخته رو داخلش بریزین. آب میوه‌ها جدا میشه و از صافی رد میشه.

۶- با پشت قاشق میوه‌ها رو له کنید تا گوشت میوه‌ها هم از صافی رد بشه. (برای راحتی کار میتونید صبر کنید میوه‌های پخته کمی خنک بشن و از دستتون برای رد کردن میوه‌ها کمک بگیرید.)

۷- وقتی خالصی و گوشت میوه‌ها کاملا از صافی رد شد و فقط پوست اون باقی موند، صافی رو کنار بذارید و مواد داخل ظرف رو مخلوط کنید و مجددا داخل قابلمه بریزین و روی حرارت ملایم قرار بدین.

نکته: توجه کنید که اضافه کردن شکر یا نمک و یا چاشنی‌های دیگه به لواشک اختیاریه! اما زردآلو، چون میوه شیرینیه، لواشک اون هم به صورت شیرین آماده میشه و نیازی به افزودن نمک یا شکر نیست. اما چنانچه مایل به اضافه کردن چاشنی دلخواهتون بودین، در این مرحله میتونید به مواد اضافه کنید تا بجوشه و آب اضافیش تبخیر بشه و غلیظ‌تر بشه.

۸- در این بین هرازگاهی هم بزنید تا ته نگیره! وقتی مواد غلظت گرفت، حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین کمی خنک بشه و از دما بیفته.

۹- داخل سینی‌های مورد نظرتون رو با نایلون ضخیم بپوشونید و از مایه لواشک داخل سینی‌ها بریزین و به صورت یکنواخت پخش کنید.

۱۰- سینی‌های لواشک رو مقابل آفتاب قرار بدین تا کاملا خشک بشن. بسته به ضخامت لواشک و میزان گرمی هوا و شدت تابش نور آفتاب ممکنه دو الی سه روز طول بکشه.

سوالات متداول برای تهیه لواشک زردآلو:

۱- اگر در آپارتمان فضای باز برای خشک شدن لواشک نداریم، چه کنیم؟

میتونید لواشک‌ها رو داخل خونه و جلوی پنکه خشک کنید؛ اما توجه کنید که در این روش زمان زیادی برای خشک کردن لواشک باید صرف بشه. لواشک‌های نازک نسبت به لواشک‌های ضخیم زودتر خشک میشن و برای مدت طولانی تری قابل نگه داری هستن.

۲- چه جنسی از سینی برای لواشک مناسب‌تر است؟

لواشک داخل سینی‌های فلزی زودتر از سینی‌های پلاستیکی خشک میشن؛ چون این سینی‌ها بخاطر جنسشون گرما رو بیشتر به خودشون جذب میکنن.

۳- برای مقابله با نشستن گرد و خاک روی لواشک، چه کنیم؟
از همون ابتدا روی اون‌ها رو با توری بپوشونید. اگه از این روش استفاده نکردین، بعد از خشک شدن لواشک‌ها، اون‌ها رو با آب بشورین. بعد برای چند ساعت، روی رخت پهن کنید تا خشک بشن یا اینکه با دستمال نم گرد و خاک رو از روی لواشک پاک کنید.

۴- غلظت و ضخامت لواشک در سینی چقدر باشد؟
سعی کنید غلظت مایه لواشک به صورتی باشه که به راحتی داخل سینی پخش بشه؛ اگه مایه لواشکتون خیلی غلیظ بود با وسیله‌ای مثل پالت اون رو به ضخامت یکسان در سینی پخش کنید تا یک طرف ضخیم و یک طرف نازک نباشه
اگه لواشک خیلی ضخیم باشه، دیرتر خشک میشه و اگه خیلی نازک باشه، سفت و لاستیکی میشه.

۵- برش و نگهداری لواشک چگونه است؟
بعد از خشک شدن لواشک‌ها، به دلخواه میتونید اون‌ها رو با قیچی در اندازه‌های دلخواه برش بزنید، یا به صورت درسته داخل نایلون یا ظرف در بسته در یخچال نگه داری کنید. (لواشک‌ها تا یکسال داخل یخچال قابل نگه داری هستند.)
بعضی از افراد از ابتدا و همراه با جدا کردن هسته پوست زردآلو رو هم جدا میکنن و در نهایت میوه‌های پخته رو با غذا ساز یا گوشت کوب برقی میکس میکنن که باعث راحت‌تر شدن کار میشه، اما روش آموزش داده شده روش سنتی و قدیمی تهیه لواشک هست که گفته میی شود خاصیت بیشتری دارد.
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید