پانیک اتک یا همان حمله پانیک علامت اصلی این اختلال هستند که غالباً به خوبی شناخته نمی‌شوند ولی واقعیت‌های جالبی در مورد این تجربه ترس حاد وجود دارد. متأسفانه برداشت‌های نادرستی در مورد اختلال پانیک وجود دارد. برای مثال، بسیاری از افراد حمله پانیک را واکنش افراطی در قبال رویدادی ترسناک یا ناتوانی در برابر کنترل واکنش‌های فرد در برابر استرس می‌دانند. این کج فهمی‌ها تنها باعث افزایش انگ ابتلا به اختلال پانیک می‌شوند.

 	۵ واقعیت در مورد علایم پانیک اتک (حمله پانیک)

اگر تشخیص اختلال پانیک را دریافت کرده‌اید؛ پس به درستی می‌دانید که این جملات چگونه هستند. ولی خود شما هم با برخی از ویژگیهای این حملات، ناآشنا هستید. در این فهرست برخی از واقعیت‌های نادیده گرفته شده در مورد حملات پانیک را بررسی خواهیم کرد.

۱.پانیک اتک در حین خواب هم ایجاد می‌شوند

شاید عجیب به نظر برسد ولی احتمال حمله پانیک در حین خواب هم وجود دارد. پانیک اتک شبانه  در هنگامیکه علایم آن را تجربه می‌کنید، ایجاد می‌شوند و می‌توانند شما را ا خواب بیدار کنند.

علایم این حملات هم مشابه علایم روزانه است که شامل تکان خوردن، تعریف زیاد و درد قفسه سینه هستند. شخص در هنگام حمله شبانه دچار تنگی نفس یا نفس نفس زدن در حین بیدار شدن هم می‌شود.

حملات پانیک شبانه هم مثل حملات روزانه با ترس شدید و احساس وحشت همراه هستند. حتی شاید فرد حس کند که کنترلش را از دست داده یا نیازمند مداخله پزشکی است.

علایم مربوط به مسخ شخصیت و مسخ واقعیت هم در کنار بی حسی و سردرگمی فرد مبتلا به پانیک، متداول است. آن‌ها دچار احساسات عجیبی مثل جدایی از دنیای اطرافشان یا حس رویا دیدن یا دیدن خودشان از فاصله درو هم می‌شوند.

حملات شبانه هم با ایجاد احساس خستگی در طول روز روی زندگی شما تأثیر بسزایی دارند که اضطراب بیشتری را به وجود آورده و منجر به آشفتگی در روند خواب می‌شود.

اگر حملات پانیک شبانه، استراحت شبانه شما را مختل کرده است؛ پس باید به دنبال حمایت حرفه‌ای بروید. پزشک می‌تواند به درمان پانیک اتک و سایر اختلالات خواب کمک کند.

۲.حملات پانیک تنها با اختلال پانیک ایجاد نمی‌شوند

حملات پانیک، علامت اصلی اختلال پانیک هستند ولی این حملات با سایر اختلال‌های سلامت روان هم همراه می‌شوند. طبق ویرایش پنجم دستورالعمل تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-۵) که راهنمای متخصصان سلامت روان برای تشخیص‌های دقیق است؛حملات پانیک تحت شرایط مختلف اتفاق می‌افتند. پانیک اتک غالباً با سایر اختلال‌های خلقی و اضطرابی هم همراه می‌شوند که شامل آگورافوبیا (گذرهراسی)، فوبی های خاص، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، اختلال وسواس فکری- عملی (OCD) افسردگی و اختلال دو قطبی هستند.

حملات پانیک به سادگی با سایر مشکلات سلامت روان از جمله اختلال‌های خوردن، اختلالات شخصیت و سوء مصرف مواد هم همراه هستند. در برخی موارد هم حملات هراس، بخشی از مشکلات پزشکی مثل بیماری  رفلاکس معده (GERD)، سندرم روده تحریم پذیر (IBS) و اختلال خواب هستند.

۳.تغذیه و ورزش، تأثیر بسزایی روی پانیک اتک دارند

ورزش منظم و تغذیه مناسب فواید بیشماری دارند ولی آیا می‌دانید که سبک زندگی شما هم اثر بسزایی روی تجربه پانیک دارد؟

طبق پژوهش‌های انجام شده، برنامه ورزشی منظم روی کاهش احساس استرس، اضطراب، تنش و گرفتگی بدن اثر دارد. همچنین فراوانی حملات پانیک را هم کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی شما هم روی تجربه حملات پانیک اثر دارد. طبق این مطالعات، مواد غذایی خاصی باعث بروز اضطراب و سایر علایم پانیک می‌شوند. برای مثال، مصرف مقدار زیاد کافئین، الکل یا مونوسدیم گلوتامات (MCG) به طور بالقوه باعث افزایش اضطراب و حملات پانیک می‌شود.

۴.حملات پانیک می‌توانند به طور ناگهانی یا غیر منتظره ایجاد شوند

پانیک اتک در DSM-۵ دو نوع دارند که شامل مورد انتظار یا نشانه دار و غیرمنتظره هستند.  حملات پانیک مورد انتظار در هنگامی که فرد تحت محرک یا عوامل خاصی قرار می‌گیرد؛ ایجاد می‌شوند. برای مثال هنگامی که فردی از ارتفاع می‌ترسد؛ پس هنگامیکه روی بلندی، یک ساختمان یا در هواپیما حضور دارد احتمال حمله پانیک وجود دارد.

از طرف دیگر حملات غیره منتظره پانیک هم به طور ناگهانی و بدون هیچ نشانه‌ای به وقوع می‌پیوندد. افکار اضطرابی و ترسناک یا محرک‌های بیرونی مثل ترس‌های خاص یا رویداد آسیب زا هم می‌تواند باعث بروز این حملات شود. حملات پانیک غیرمنتظره بیشتر با تشخیص اختلال پانیک در ارتباط هستند.

۵. اجتناب از فوبی ها یا ترس‌ها می‌تواند ترس‌های شما را افزایش دهد

بسیاری از مبتلایان به حملات پانیک، با چشم پوشی از شرایطی که منجر به پانیک اتک می‌شوند؛ دچار رفتارهای اجتنابی می‌شوند. برای مثال، فرد مبتلا به اختلال پانیک از حضور در فروشگاههای شلوغ اجتناب می‌کند؛ چون می‌ترسد که دیگران حمله پانیک او را ببینند. به همین صورت، فرد مبتلا به ترس از پرواز (aerophobia) هم هیچگاه با هواپیما پرواز نمی‌کنند؛ چون می‌داند که دچار حمله پانیک خواهند شد.

در وهله اول، این رفتاهای اجتنابی، منطقی به نظر می‌رسند؛ ولی مانع از تجربه کردن لذت‌های زندگی می‌شوند. پانیک اتک و اجتناب مانع از شرکت در جمع‌ها یا مسافرت می‌شوند. بعلاوه رفتارهای اجتنابی غالباً باعث تقویت اضطراب شما شده و ترس شما از مکان‌ها یا موقعیت‌های خاص را افزایش می‌دهند.

به جای اجتناب از موقعیت‌های حاوی حملات پانیک، آن‌ها را امتحان کنید. دفعه بعدی که حمله پانیک را حس کردید، روی تنفس خودتان متمرکز شوید. در واقع تنفس شما در طول حمله به صورت تند و سطحی انجام می‌شود.

سعی کنید تنفستان را عمدی و آرام انجام دهید و با بینی عمیق نفس بکشید، شش‌هایتان را با تمام ظرفیت پر کنید. با دهان، بازدم انجام دهید و تمام هوا را از بدنتان خارج کنید. این الگوی تنفس عمیق را تا رسیدن به آرامش ادامه دهید.

اگر تمرین‌های تنفس عمیق و سایر راهبردهای خودیاری به کارتان نیامد؛ می‌توانید به دنبال کمک حرفه‌ای بروید. در این شرایط، تشخیص دقیق را دریافت کرده و می‌توانید اضطراب و پانیک اتک را کنترل کنید. متخصصان حرفه‌ای می‌توانند اطلاعات بیشتری را در مورد درمان اختلال پانیک در اختیارتان قرار دهند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید