فاضل میبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: کدخدایی می‌گوید که عدم شرکت مردم به مشروعیت نظام لطمه نمی‌زند این نشان می‌دهد تعریف ما از مشروعیت و مقبولیت من درآوردی است تمام این‌ها بستگی به رأی مردم دارد تا مردم در این نظام رای ندهند، هیچ چیز مشروعیت ندارد. 

ممکن است یک روزی در کشور بیاید که انتخابات را فراموش کنیم / انتخابات پیش رو به هیچ عنوان رقابتی نیست / تصمیمات شورای نگهبان آسیب‌های بزرگی به کشور وارد می‌کند

به گزارش سلام نو، فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آرایش سیاسی کشور و روند رد صلاحیت‌ نامزدهای جبهه اصلاحات، گفت: معتقدم جریانی از اول انقلاب بر این باور بود که انتخابات در نظام اسلامی معنا ندارد که این نظر در تقابل با گفته‌های مرحوم امام خمینی بود که اما به دلیل آن که حضرت امام یک شخصیت بزرگ بود جرأت نمی‌کردند چنین نظری را اظهار کنند.

این فعال سیاسی عنوان کرد: بعدها با تصمیمات خود انتخابات را کمرنگ و مشارکت مردم را تقلیل دادند؛ چراکه در هر دوره ما شاهد بودیم عرصه تنگ‌تر، فیلترها بیشتر و افراد زیادی رد صلاحیت شدند، نمونه‌اش را می‌توانیم در انتخابات مجلس و همین انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو به طور واضح ببینیم و در مصداق‌های گذشته این امر هم می‌توان از مرحوم حسن خمینی و مرحوم هاشمی نام برد. 

وی ادامه داد: جریان مقابل دو مسئله دارد؛ نخست آن که انتخابات را کمرنگ را کنند و سپس اشخاص قدری که ممکن است بیشتر از آن‌ها فهم و درک از شرایط داشته باشند و در برابر منافع آن‌ها ایستادگی کنند، به اصطلاح در عرصه سیاسی کشور راه ندهند. 

میبدی یادآور شد: آقای هاشمی در عرصه فکر و سیاست کشور بسیار سابقه داشت و یار امام بودند اما از نظر یک عده انسان‌هایی که بلند هستند باید کوتاه شوند. یا افرادی مانند آقای خاتمی بسیار شایستگی حضور در سیاست‌ورزی کشور را دارند اما ببینید با این‌ها چه برخوردهای کردند؛ مشخص است با این رفتارها می‌خواهند هم انسان‌های فهمیده را خانه‌نشین کنند و هم انتخابات را کمرنگ‌تر کنند.

وی ادامه داد: یک عده‌ای از اول انقلاب تا امروز فعالیت کردند تا آنچه می‌خواهند اتفاق بیفتد، آنان در بسیاری از مراکز قدرت حضور دارند، به اعتقاد من با این روند ممکن است یک روزی هم در کشور بیاید که انتخابات را فراموش کنیم. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: معتقدم وظیفه انسان‌های فهمیده و خبرگان، کسانی که یاران امام بوده و هستند این است که بیایند موضع صریح بگیرند، حرف‌های ایشان را درباره انتخابات، جمهوریت و نظام را مطرح کنند؛ چراکه به اعتقاد من اگر اوضاع همین‌گونه پیش برود همان چند بند که در قانون اساسی درباره آرای مردم است، کم کم حذف می‌شود. 

وی بیان کرد: به طور مثال انتخاباتی که خردادماه در پیش داریم، به هیچ عنوان رقابتی نیست؛ هرچند می‌گویند یک انتخابات رقابتی در حال شکل‌گیری است اما رقابت به معنای واقعی داستان وجود ندارد.

این فعال سیاسی با اشاره به رد صلاحیت علی لاریجانی از سوی شورای نگهبان برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: آقای لاریجانی شخصی است که در این مملکت از اول انقلاب در تمامی مناصب‌ها بوده است او در  سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، وزارت ارشاد، رادیو تلویزیون، شورای عالی امنیت ملی و مجلس بوده و اجرایی‌ترین کارها داشته است اما مشاهده می‌کنیم حذف می‌شود! یا آقای جهانگیری که معاون اول است و اگر اتفاقی برای رئیس‌جمهور بیفتد او باید کشور را اداره کند، کنارش می‌گذارند در صورتی که آقایی تائید می شود که کوچکترین سابقه اجرایی را تاکنون نداشته است، این عوامل نشان‌دهنده این است که واقعا بحث انتخابات مطرح نیست.

وی با بیان این‌که رقابت برای جایی است که انتخابات وجود داشته باشد، گفت:  هنگامی که انتخابات به معنای واقعی وجود ندارد چه رقابتی قرار است صورت گیرد؟ اگر امروز کسی در گفته‌ها و سخنرانی‌های که امام در اوایل انقلاب و پاریس داشتند ورود کند، مشاهده می‌کند که نظام جمهوری اسلامی ایران درست است که اسلامی است اما قلبش مانند سایر کشورهای دیگر است باید مردم بیایند و رأی دهند.

وی یادآور شد: کدخدایی می‌گوید که عدم شرکت مردم به مشروعیت نظام لطمه نمی‌زند این نشان می‌دهد تعریف ما از مشروعیت و مقبولیت من درآوردی است تمام این‌ها بستگی به رأی مردم دارد تا مردم در این نظام رای ندهند، هیچ چیز مشروعیت ندارد. 

میبدی تاکید کرد: مردم باید انتخاب کنند و هرچه مشارکت مردم کمتر شود، مشروعیت ضعیف‌تر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: چشم دنیا به این کشور است و دید مثبتی وجود ندارد باید گفت: گاهی تصمیمات شورای نگهبان آسیب‌های بزرگی به کشور وارد می‌کند که خودشان هم نمی‌داند. 

میبدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رئیس قوه قضائیه نباید برای حضور در انتخابات استعفاء دهد، گفت: تا جایی که می‌دانم در روز تحلیف رئیس قوه قضائیه هم حضور دارد و صورت خوشی نداشت آقای رئیسی کاندیدا شدند، ایشان رئیس قوه قضائیه است و با قوه مجریه فرق دارد وی حتی یک دوره وزیر و مدیر نبوده است که سمت اجرایی داشته باشد که کشور را اداره کند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید