۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 55256971

بازیگران باتجربه بازار اعتقاد دارند روند اصلی بازار از روز دوشنبه آشکار خواهد شد. از نگاه آنها اگر قیمت دلار به جاده صعودی بازگردد و بالای محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی تثبیت شود، حضور خریداران در بازار ادامه خواهد یافت.

چرا قیمت دلار به یکباره افت کرد؟

به گزارش سلام نو، دنیای‌اقتصاد نوشت: صحبت‌های شنبه شب عبدالناصر همتی در کلاب هاوس، هیجانات زیادی را در بازار دلار ایجاد کرد.

براساس صحبت‌های فعالان، تا ساعت ۱۱ شب روز شنبه، قیمت دلار در معاملات پشت خطی در محدوده ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومانی مورد معامله قرار گرفت. در این هنگام، بخشی از صحبت‌های رئیس‌کل در فضای مجازی به سرعت منتشر شد که عنوان کرده بود «رئیس‌جمهور گفتند اگر می‌خواهید در انتخابات بمانید، نمی‌توانید رئیس‌کل بانک مرکزی بمانید.»

شایعه برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی از بعدازظهر روز شنبه در میان معامله‌گران پیدا شده بود ولی شنبه شب قوت زیادی گرفت، مخصوصا اینکه، همتی عنوان کرد که شنیده است «رئیس‌جمهور با برخی اقتصاددانان صحبت کرده است». شنبه شب در واکنش به این اظهارات، قیمت دلار به یکباره دچار تنش شدیدی شد و از محدوده ۲۴ هزار تومانی به سوی سطح ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومانی قدم برداشت.

سرایت نوسان به صبح یکشنبه

صبح یکشنبه بازار باز هم با حضور خریداران مواجه بود و در این فضا، دلار توانست تا محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی پیشروی کند.

 با این حال، از اواسط روز خریداران از بازار خارج شدند و هیجان فروش در بازار شکل گرفت. با افزایش فروش‌ها، قیمت دلار به یکباره سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دست داد و تا محدوده ۲۴ هزار و ۵۰ تومان پایین رفت. ساعت ۴ بعدازظهر، اسکناس آمریکایی در بازار آزاد با قیمت ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت که ۵۰ تومان از روز شنبه بیشتر بود، ولی فاصله ۸۰۰ تومانی با سقف قیمت روز شنبه داشت.

چرا دلار به یکباره افت کرد؟

به گفته فعالان، برخی از معامله‌گران از اواسط روز یکشنبه اقدام به سودگیری از خریدهای قبلی کردند و همین عامل، زمینه‌ساز برگشت قیمتی دلار شد. گروهی از بازیگران باتجربه ارزی نیز باور داشتند، نوسان‌گیران با ایجاد هیجان پیرامون صحبت‌های همتی توانستند بخشی از ضررهای قبلی خود را جبران کنند. دلار در اردیبهشت به یکباره از مرز ۲۵ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و حتی تا میانه کانال ۲۰ هزار تومانی پایین رفت. پس از آن قیمت دلار به مرور در مسیر افزایشی قرار گرفت تا اینکه در انتهای هفته قبل به محدوده ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. نوسان‌گیران در دو روز ابتدایی هفته به‌واسطه ایجاد هیجان پیرامون عزل همتی، قیمت دلار را در مقطعی بیش از ۱۶۰۰ تومان بالا آوردند. به گفته برخی بازیگران ارزی، طبیعی بود که پس از چنین افزایشی، برخی از معامله‌گران اقدام به سودگیری کنند.

شرط دلار برای صعود و نزول

بازیگران باتجربه بازار اعتقاد دارند روند اصلی بازار از روز دوشنبه آشکار خواهد شد. از نگاه آنها اگر قیمت دلار به جاده صعودی بازگردد و بالای محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی تثبیت شود، حضور خریداران در بازار ادامه خواهد یافت. با این حال، برگشت دلار به زیر محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی می‌تواند فروشندگان بیشتری را روانه بازار کند.

به گفته فعالان، بازار طی روزهای آتی به جای اخبار مربوط به ریاست بانک مرکزی، بیشتر به نتایج مذاکرات هسته‌ای دقت خواهد کرد. در صورتی که خبر مثبتی از مذاکرات منتشر شود، قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.

با این حال، اگر مذاکرات به نتیجه خاصی نرسد، احتمال افزایش مقطعی قیمت دلار مطرح خواهد شد. برخی از فعالان باور دارند، دولت تمایل دارد تا پایان دوره خود مانع از نوسان معنادار در بازار ارز شود و در صورت امکان، حتی قیمت دلار را به زیر مرز ۲۰ هزار تومانی ببرد.

با این حال، برای اینکه قیمت دلار چنین افتی را تجربه کند، بازار نیاز به اخبار مثبتی دارد و تنها با عرضه ارز افت معناداری در بازار رخ نخواهد داد.

نوسانات بازار دلار، حرکات قیمت سکه را نیز تحت تاثیر قرار داد. سکه در ابتدای روز یکشنبه تا محدوده ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی رشد کرد ولی در انتهای روز در محدوده ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. روز شنبه نیز فلز گرانبهای داخلی در محدوده ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی به کار خود پایان داده بود. در صورتی که قیمت دلار در محدوده ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان باقی می‌ماند، ارزش سکه می‌توانست به کانال ۱۱ میلیون تومانی برود.

اکنون با توجه به اعلام خبر رسمی تغییر رئیس کل بانک مرکزی باید منتظر واکنش‌های بازار باشیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید