یافته ها حاکی از آن است که درختان ضربان قلب دارند اما آنچنان آهسته می تپد که کسی متوجه آن نمی شود.

درختان هم ضربان قلب دارند!

به گزارش سلام نو به نقل از آنا، درختان ممکن است آرام به نظر برسند اما به نظر می رسد که آنها فعال تر از آن چیزی هستند که فکر می کردیم.

بسیاری از درختان شاخه های خود را در طول شب به سمت بالا و پایین حرکت می دهند. این یافته ها حاکی از آن است که درختان به صورت فعال و به صورت مرحله ای آب را به سمت بالا پمپاژ می کنند و در واقع دارای نسخه آهسته «نبض» هستند و شاید هم ضربان قلب داشتهباشند.

نتایج تحقیقات گسترده درباره گونه های مختلف درختان نشان می دهدکه بیشتر درخاتان دارای تغییرات دوره ای منظمی هستند که در کل گیاه هماهنگ شده و زمان آن کوتاه تر از چرخه یک شبانه روز است. این تغییرات شامل دوره ای از فشار آب درون گیاه است.

از سویی بسیاری از مردم شبها در جنگل ها به این شک دچار شده اند که درختان به نوعی بیدار و متحرک هستند و حتی بدون جریان باد تکان می خورند.

واقعیت این است که بعضی از درختان شاخه های خود را چندین بار در طول شب بالا و پایین می کنند و  این نشان دهنده چرخه حمل آب و قند است. در واقع آنها ضربان قلب و نبض دارند و به آرامی آن را نشان می دهند.

گیاهان برای فتوسنتز کردن گلوکز ، به عنصر اصلی سازنده مولکول های پیچیده به آب نیاز دارند. برای درختان ، این به معنای کشیدن آب از ریشه به برگ است. مطالعات جدید نشان داده است که این فرآینذد بسیار پیچیده تر از چیزی است که قبلا تصور می کردیم.

پیگیری حرکت آب از طریق تراشه در درختان آسان نیست  اما روش های دیگری برای یادگیری آنچه اتفاق می افتد وجود دارد. در طول شب برخی از درختان شاخه های خود را تا 10 سانتی متر (4 اینچ) پایین می آورند تا دوباره با خورشید بلند شوند.

البته برخی محققان می گویند که ضربان قلب در برخی درختان تندتر و در برخی آهسته تر است اما در مجموع این فرآیند آنچنان پیچیده و ناشناخته است که با چشم قابل رویت نیست مگر اینکه یک فرد ساعت های طولانی به یک شاخه درخت خیره شود.

البته این برای نخستین بار نیست که دانشمندان ضربان قلب درختان را مورد آزمایش قرار می دهند.        

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید