افزودن نخود به یک رژیم غذایی متعادل می تواند به مدیریت وزن، کنترل سطوح قند خون، بهبود چربی های خون، کمک کند.

تنظیم قندخون و کاهش اشتها با مصرف نخود

به گزارش سلام نو به نقل از عصر ایران ، یک وعده نخود حاوی تقریبا ۱۰ گرم فیبر است که این ماده می تواند به تنظیم قند خون و کاهش اشتها کمک کند، از این رو، گزینه ای خوب برای مدیریت وزن محسوب می شود.اگر برای اینکه مواد غذایی سالم مانند نخود را هرچه بیشتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید در پی دلیل هستید، نقش این ماده غذایی در کاهش وزن شاید انگیزه لازم را برای این کار در شما ایجاد کند.

به گفته سیدنی لاپه، متخصص تغذیه، نخود سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم از جمله ویتامین های B، آهن، فسفر، و منیزیم است. شما می توانید نخود را به راحتی در دستورالعمل های غذایی مختلف استفاده کنید. در ادامه با نقش نخود در کاهش وزن بیشتر آشنا می شویم.


یک ماده غذایی سرشار از فیبر است

یک وعده نخود حاوی تقریبا ۱۰ گرم فیبر است که این ماده می تواند به تنظیم قند خون و کاهش اشتها کمک کند، از این رو، گزینه ای خوب برای مدیریت وزن محسوب می شود.
به طور خاص، نخود حاوی فیبر محلول است که به رشد باکتری های سالم در روده کمک می کند و ممکن است به حفظ وزن سالم کمک کند.
برخی شواهد نشان داده اند افرادی که دارای میکروبیوم روده متنوع هستند با خطر کمتر برای مواجهه با هوس های غذایی و چربی شکم مواجه هستند، اگرچه ارتباط بین آنها کاملا روشن نیست.


ممکن است یک "اثر گرمایی" ایجاد کند

نخود منبع خوبی برای پروتئین است و مصرف مقدار کافی از این درشت مغذی عاملی کلیدی در تحقق هدف کاهش وزن محسوب می شود.
پروتئین به تنظیم گرسنگی و هورمون های مرتبط کمک می کند و به تقویت احساس سیری و جلوگیری از بروز هوس های غذایی منجر می شود. همچنین پروتئین به تقویت عضلات بدون چربی و متابولیسم کارآمد بدن کمک می کند.
پروتئین در مقایسه با کربوهیدرات ها و چربی دارای یک اثر گرمایی بالاتر است به این معنی که بدن برای گوارش پروتئین نسبت به دو درشت مغذی دیگر کالری بیشتری می سوزاند.

پروتئین گیاهی ممکن است موجب کاهش وزن بیشتر شود

ممکن است مصرف پروتئین گیاهی موجود در مواد غذایی مانند نخود، کینوا، و سویا به پیشگیری از هوس خوردن میان وعده کمک کرده و احساس سیری تا وعده غذایی بعدی را حفظ کند.
برخی مطالعات نشان داده اند که لوبیاها و حبوبات سرشار از پروتئین گیاهی احساس سیری را نسبت به پروتئین های حیوانی، مانند گوشت گاو و گوسفند بیشتر تقویت می کنند.


نخود سرشار از آمیلوز است

جدا از اثرات سیرکنندگی که از پروتئین و فیبر موجود در نخود سرچشمه می گیرند، این ماده غذایی حاوی آمیلوز نیز است که یک نشاسته مقاوم است و بدن آن را به آرامی گوارش می کند. این به ویژه به افراد مبتلا به دیابت برای کاهش وزن کمک می کند زیرا نشاسته مقاوم از افزایش ناگهانی سطوح قند خون پیشگیری می کند.


نخود حجم بیشتری به وعده های غذایی می بخشد

اگر فقط یک کاسه سبزیجات برگدار را برای ناهار مصرف کنید، این احتمال وجود دارد که طی دو ساعت پس از وعده غذایی خود با احساس گرسنگی مواجه شوید. از آنجایی که نخود حاوی فیبر و پروتئین است، حجم بیشتری به وعده غذایی می بخشد بدون این که افزایش چشمگیری در کالری مصرفی شما ایجاد کند.
غذاهای سرشار از فیبر نشان داده اند که سطوح چربی های خون را بهبود می بخشند، احساس سیری را تقویت کرده و به همزمان روند گوارش را آهسته‌تر می کنند.
افزودن نخود به یک رژیم غذایی متعادل می تواند به مدیریت وزن، کنترل سطوح قند خون، بهبود چربی های خون، کمک کند.

منبع: "ایت دیس"

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید