استاندار اقلیم دارفور سودان خواستار تحویل رییس‌جمهور برکنار شده این کشور، وزیر اسبق کشور و تمامی متهمان جنایت‌های جنگی در این اقلیم به دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه شد.

استاندار دارفور خواستار تحویل عمرالبشیر به دادگاه لاهه شد

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره نوشت: مینی ارکو مناوی، استاندار دارفور در دیدار با فاتو بن‌سودا، دادستان کل لاهه در خارطوم از دستگاه قضایی سودان خواست در راستای اهداف انقلاب این کشور قانون را در حق مرتکبان جنایت ها در دارفور اجرایی کند.

در سال ۲۰۰۳ درگیری مسلحانه میان نیروهای دولتی و جنبش‌های مسلح شورشی درگرفت که در اثر آن براساس اعلام سازمان ملل حدود ۳۰۰ هزار تن کشته و ۲.۵ میلیون تن آواره شدند.

در این دیدار بنسودا گفت، لاهه تحقیقات درمورد جنایت‌های جنگی و کشتارجمعی در منطقه دارفور را شروع کرده است و هدف از سفر وی و کارگروهش به این منطقه اطلاع از احوال قربانیان خواهد بود.

دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی روز شنبه طی یک سفر رسمی وارد خارطوم شد. وی در این سفر یک هفته‌ای با مقامات سودان دیدار و از مناطق مختلف دارفور بازدید می‌کند.

ژوئن ۲۰۲۰ بن‌سودا، شورای امنیت را در جریان بازداشت علی کوشیب، یکی از فرماندهان شبه نظامی «جنجوید»(شبه نظامیان عرب زبان در منطقه دارفور) سودان توسط لاهه قرار داد و خواستار تحویل چهار متهم دیگر از جمله البشیر به دادگاه کیفری شد.

لاهه در سال های ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۱۰۱۲ حکم بازداشت البشیر، عبدالرحیم حسین، وزیر دفاع اسبق، احمد هارون، وزیر اسبق کشور و کوشیب را به اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی و کشتارجمعی در منطقه دارفور صادر کرد.

در ماه فوریه ۲۰۲۰ دولت سودان اعلام کرد، در جریان مذاکرات صلح جوبا با جنبش‌های شورشی بر سر لزوم حضور متهمان در دادگاه کیفری بین المللی به توافق رسیده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید