تیرگی و چین و چروک زیر چشم یکی از مسائلی است که ظاهر ناخوشایند آن در چهره افراد تأثیر زیادی دارد.

علت تیرگی زیر چشم‌ها و راههای درمان سریع آنها

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیرگی و سیاهی زیر چشم، از مشکلات رایج در مردان و زنان است، تیرگی و سیاهی زیر چشم روی ظاهر فرد اثر گذاشته و سن را بالاتر نشان می‌دهد، متأسفانه برطرف کردن سیاهی زیر چشم نیز دشوار است، در واقع یکی از مشکلات زیبایی که اکثر افراد به دنبال راه حل برای آن هستند حلقه تیره دور چشم‌ها است.

حلقه تیره دور چشم بسته به رنگ پوست ممکن است آبی یا قهوه‌ای تیره یا حتی سیاه به نظر برسد، این حلقه‌ها به ندرت دلیلی برای نگرانی دارند اما ظاهر ناخوشایند آنها برای اغلب افراد خوشایند نیست.

تیرگی و چین و چروک زیر چشم یکی از مسائلی است که بعضی افراد را آزار می‌دهد و در چهره آنها تأثیر می‌گذارد، آگاهی از دلایل تیرگی زیر چشم‌ها می‌تواند به خوبی از ایجاد این مشکل پیشگیری کند و دیگر نیاز به استفاده از مواد شیمیایی که باعث آسیب به پوست و چشم‌ها می‌شود، نباشد.

علل تیرگی زیر چشم‌ها

علت ایجاد تیرگی دور چشم‌ها این است که پوست این قسمت نازک و حساس است و تنها نیم میلی‌متر ضخامت دارد، عوامل دخیل در ایجاد حلقه تیره دور چشم شامل: عوامل ژنتیکی، عادات غلط خواب، کاهش بافت چربی در اطراف چشم، کم‌خونی فقر آهن، نور خورشید، مالیدن مکرر چشم‌ها، بیماری تیروئید و کمبود آب بدن، مصرف توتون و تنباکو، کمبود مواد غذایی، اگزما، نارسایی کلیه، سالخوردگی، اختلال در قاعدگی، بیماری‌های مزمن معده و مشکلات مربوط به بینی هستند.

یکی از دلایل شایع آن بی‌خوابی یا بدخوابی است، خستگی باعث می‌شود رگ‌های خونی گشاد بشوند و پوست ظریف ناحیه پلک‌ها، رگ‌های ناحیه زیر چشم را واضح‌تر نشان بدهد، از جمله زمانی که خستگی با استرس هم همراه باشد. بعضی داروها و مواد شیمیایی نیز تأثیر گذار هستند، بعضی از قطره‌های چشمی باعث می‌شود رنگدانه‌های پوست اطراف چشم بیشتر بشوند و تیرگی زیر چشم نمایان‌تر شود.

رژیم غذایی بسیار مهم است و علاوه بر سلامتی در تیرگی زیر چشم هم اثرگذار است، رژیم نامتعادل، مصرف زیاد نمک یا مواد غذایی کافئین دار، به خصوص در شب، باعث احتباس مایع و ظاهر شدن حلقه‌های تیره زیر چشم‌ها می‌شود. یکی از عواملی که در روزهای آفتابی به وفور وجود دارد، نور خورشید است، زیاد قرار گرفتن زیر نور خورشید باعث تولید ملانین بیشتری می‌شود و نتیجه‌اش تیره شدن پایین چشم‌ها است.

بعضی مواد شیمیایی نیز با واکنش آلرژیک تیرگی زیر چشم را به همراه دارند مانند کانسیلرها، مواد آلرژی زا باعث ترشح هیستامین می‌شوند و هیستامین هم گشادکننده رگ‌ها است، اگر خارش چشم داشته باشید و به صورت مداوم چشم‌ها را بمالید، ممکن است پای چشم‌ها تیره شود. از دیگر علت‌های تیرگی چشم‌ها می‌توان به تغییرات هورمونی یا افزایش سن، از طرفی کمبود آهن، درماتیت آتوپیک، اگزما و کاهش چربی اطراف چشم‌ها اشاره کرد.

راه‌های پیشگیری از تیرگی زیر چشم‌ها

برای پیشگیری از تیرگی چشم بهتر است قبل هرگونه اقدام با پزشک متخصص مشورت کنید، کرم‌های صورت و محصولات زیر چشم که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند می‌توانند به کاهش ظهور حلقه‌های تیره کمک کنند. ویتامین‌های E و C آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به درمان این دایره‌های تیره کمک می‌کنند.

راه‌های پیشگیری از تیرگی زیر چشم‌ها کاهش استرس، پرهیز از مصرف زیاد نمک، محافظت از چشم و ترک سیگار و الکل است، در واقع استرس اثر مستقیم و فوری بر بروز تیرگی دور چشم دارد، استرس بیماری‌هایی که باعث بروز تیرگی دور چشم‌ها می‌شوند نظیر مشکلات تیروئید و کم‌خوابی را تشدید می‌کند.

مصرف زیاد نمک و ننوشیدن آب کافی بدنتان را دچار کم‌آبی می‌کند که خشکی پوست و پف کردن، فقط برخی از عوارض آن است. نور خورشید باعث افزایش تولید ملانین در پوست می‌شود. استفاده از عینک آفتابی محافظ در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید که اطراف چشم را نیز بپوشاند در کاهش تیرگی دور چشم مؤثر است نیکوتین موجود در سیگار و ترکیبات نوشیدنی‌های الکلی موجب تسریع روند پیری در بدن شده و احتمال ایجاد تیرگی دور چشم‌ها را افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی مناسب و از بین بردن سیاهی دور چشم

یکی از بهترین راه حل‌ها برای از بین بردن سیاهی دور چشم تغییر رژیم غذایی به سمت مصرف مواد غذایی مناسب برای مقابله با آن است، فقط چند تغییر کوچک در لیست خرید روزانه می‌تواند افراد را از شر این دایره‌های سیاه رنگ خلاص کند. مصرف زردچوبه، منابع غذایی حاوی ویتامین K، چای سبز، سیب زمینی، هندوانه، خیار، گوجه فرنگی، کنجد، آووکادو، غذاهای غنی از آهن و ویتامین B۱۲ و دریافت میزان کافی آب علاوه بر حفظ رطوبت بدن تسکین تیرگی دور چشم کمک می‌کند.

غذاهای سرشار از آهن مصرف کنید، به دلیل اینکه کمبود آهن باعث کبودی دور چشم و رنگ پریدگی می‌شود، اگر احساس می‌کنید کم خونی دارید باید به پزشک مراجعه کنید و قرص آهن یا غذاهای سرشار از آهن مصرف کنید.

غذاهای شور هم نخورید، یکی از دلایل کبودی زیر چشم مصرف بیش از حد نمک است، نمک باعث احتباس آب و پف کردن بدن می‌شود به علاوه منجر به بیماری‌های دیگری چون بیماری قلبی و سکته نیز می‌شود، پیشنهاد انجمن قلب آمریکا این است که روزانه نباید بیشتر از ۱۵۰۰ میلی گرم نمک مصرف کرد.

درمان‌های خانگی برای رفع تیرگی زیر چشم

خواب باکیفیت

خوب خوابیدن می‌تواند در کاهش بروز تیرگی، تأثیر چشمگیری داشته باشد، استراحت ناکافی بلافاصله بر رگ‌های خونی و پوست حساس دور چشم اثر می‌گذارد.

کمپرس سرد
گذاشتن کمپرس سرد بر روی چشم‌ها می‌تواند عروق خونی را منقبض کرده و ظهور حلقه‌های تیره را کاهش دهد، برای کمپرس سرد می‌توانید از شیر خنک نیز استفاده کنید، اسیدلاکتیک موجود در شیر به از بین بردن چین و چروک، تمیز کردن منافذ و ترمیم پوست به عنوان لایه‌بردار کمک می‌کند.

خیار

قرار دادن برش‌های خیار بر روی چشم باعث تسکین خستگی چشم‌ها شده و تورم را کاهش می‌دهد، مقدار آب زیاد و ویتامین C خیار به تغذیه و مرطوب کردن پوست کمک می‌کند.

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی حاوی ویتامین C، یک آنتی‌اکسیدان شناخته شده برای مراقبت‌های پوستی است، آنتی‌اکسیدان‌ها سلول‌های آسیب‌دیده پوست را ترمیم می‌کنند و تولید ملانین(رنگدانه) زیاد توسط پوست را کاهش می‌دهند.

مصرف شکلات سیاه، ماهی و گردو
شکلات تلخ غنی از فلاونول است که به افزایش جریان خون کمک می‌کند، مصرف روزانه حدود ۳۰ گرم از آن و مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا سه مانند ماهی سالمون و گردو می‌توانند جریان خون به پوست را بهبود دهد.

گلاب

گلاب یک ماده ضدالتهاب است که باعث نرمی و طراوت پوست می‌شود، مصرف روزانه گلاب می‌تواند حلقه‌های تیره زیر چشم را از بین ببرد. می‌توانید پنبه‌ای را با گلاب خیس کرده و آن را مستقیم روی پلک‌های بسته خود قرار دهید.

چای‌های کیسه‌ای

کافئین موجود در چای خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و گردش خون در اطراف چشم‌ها را تحریک می‌کند، چای‌های کیسه‌ای خنک شده در یخچال برای کاهش تیرگی و خنک کردن پوست گزینه‌های مناسبی هستند.

ماساژ صورت
گردش خون ضعیف در اطراف چشم می‌تواند باعث ظهور حلقه‌های تیره شود، بنابراین ماساژ ملایم صورت در اطراف ناحیه چشم می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند. یکی از روغن‌های خوب برای ماساژ ملایم صورت روغن نارگیل است که حاوی غلظت بالایی از اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه است. این اسیدهای چرب می‌توانند با کاهش التهاب و افزایش گردش خون از ایجاد تیرگی زیر چشم جلوگیری کنند. قبل از این که به رختخواب بروید، به مدت ۳۰ ثانیه روغن نارگیل خالص با دمای اتاق که با روش فشار سرد تهیه شده است را روی صورتتان ماساژ دهید. برای دیدن نتایج ممکن است چند هفته وقت لازم باشد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید