بررسی جدید پژوهشگران "دانشگاه پنسیلوانیا"(UPenn) نشان می دهد که یک دارو در پیشگیری از کووید-۱۹ شدید در موش‌ها موثر بوده است.

کشف جدید محققان آمریکایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، ساینس‌دیلی نوشت: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند یک دارو که هنوز در مراحل آزمایشی به سر می‌برد، می‌تواند به مقابله با کروناویروس کمک کند.

بررسی جدید پژوهشگران "دانشگاه پنسیلوانیا"(UPenn) نشان می‌دهد که داروی موسوم به "diABZI" که واکنش ایمنی ذاتی بدن را فعال می‌کند، در پیشگیری از کووید-۱۹ شدید در موش‌ها موثر است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که شاید روزی diABZI بتواند انواع گوناگون کروناویروس را درمان کند.

"سارا چری"(Sara Cherry)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش‌ها نشان داده‌اند که می‌توان از داروهای جدید برای متوقف کردن کروناویروس استفاده کرد. این نخستین پژوهشی است که نشان می‌دهد فعال‌سازی یک واکنش ایمنی به موقع با کمک یک دوز از دارو، راهبرد امیدوارکننده‌ای برای کنترل ویروس است. برای کنترل ابتلا به کروناویروس و به ویژه با توجه به ادامه ظهور انواع خطرناک آن، توسعه آنتی‌ویروس‌های موثر مورد نیاز است.

کروناویروس ابتدا سلول‌های اپیتلیال دستگاه تنفسی را هدف قرار می‌دهد. سیستم ایمنی ذاتی به عنوان نخستین خط دفاعی در برابر عفونت، پاتوژن‌های ویروس را با شناسایی الگوهای مولکولی آنها تشخیص می‌دهد. چری و گروهش ابتدا تلاش کردند تا با بررسی سلول‌های ریه انسان مبتلا به کروناویروس زیر میکروسکوپ، درک بهتری در مورد این اثر به دست بیاورند. آنها دریافتند که این ویروس می‌تواند پنهان شود و در شناسایی شدن توسط سیستم ایمنی و بروز واکنش آن، تاخیر ایجاد کند. پژوهشگران پیش‌بینی کردند که ممکن است بتوانند داروهایی را شناسایی کنند که می‌توانند این واکنش ایمنی را زودتر در سلول‌های تنفسی پدید آورند و از ابتلا به کروناویروس شدید پیشگیری کنند.

پژوهشگران برای شناسایی آگونیست‌های ضد ویروس که از عفونت کروناویروس پیشگیری می‌کنند، ۷۵ نوع دارو را مورد بررسی قرار دادند که مسیرهایی را در سلول‌های ریه هدف قرار می‌دهند. آنها اثرات داروها بر عفونت ویروسی را زیر میکروسکوپ آزمایش کردند و توانستند ۹ گزینه از جمله دو پیام‌رسان موسوم به "CDN" را شناسایی کنند که می‌توانند به طور قابل توجهی به مهار عفونت بپردازند.

چری ادامه داد: از آنجا که CDNها، قدرت کمی دارند و داروهای ضعیفی تولید می‌کنند، ما تصمیم گرفتیم diABZI را آزمایش کنیم که "سازمان غذا و داروی آمریکا" (FDA) آن را تایید نکرده است اما در حال حاضر در آزمایش‌های بالینی برای درمان برخی از سرطان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. پژوهشگران دریافتند که diABZI با تحریک سیگنال‌دهی اینترفرون، ابتلا به انواع متفاوت کروناویروس را مهار می‌کند.

پژوهشگران، کارآیی diABZI را در موش‌های مبتلا به کروناویروس آزمایش کردند. از آنجا که این دارو باید به ریه‌ها برسد، کاربرد آن به واسطه بینی تجویز شد. موش‌های تحت درمان با diABZI، کاهش وزن کمتری نسبت به موش‌های گروه کنترل‌شده داشتند، بار ویروسی به طور قابل توجهی در ریه و سوراخ بینی آنها کاهش یافت و تولید سیتوکین افزایش پیدا کرد. این یافته‌ها نشان می‌دهند که diABZI، اینترفرون را برای ایمنی محافظتی تحریک می‌کند.

چری گفت: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که شاید diABZI، یک درمان موثر برای کروناویروس باشد که می‌تواند از نشانه‌های شدید آن و گسترش عفونت پیشگیری کند. علاوه بر این، از آنجا که diABZI نشان داده است که می‌تواند تکثیر ویروس "پاراآنفلوآنزا"(parainfluenza) و "راینوویروس"(rhinovirus) انسانی را در سلول‌های کشت‌شده مهار کند، ممکن است آگونیست‌های ضد ویروس نیز در برابر سایر ویروس‌های تنفسی موثر باشد.

وی افزود: ما در حال حاضر در حال بررسی آگونیست‌های ضد ویروس در برابر سایر ویروس‌ها هستیم. این موضوع مهم است که به یاد داشته باشید که این کروناویروس قرار نیست آخرین نوع کروناویروس باشد که شاهد آن هستیم و در برابر آن به محافظت نیاز داریم.

این پژوهش، در مجله "Science Immunology" به چاپ رسید.

کد خبرنگار: ۱۴
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    درود برشما
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    بی زحمت نظرات روبزارید که توهین نیست یه زمانی میگیم مرگ بر امریکا یه موقع میگیم دمشون گرم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید