کلم بروکسل به علت وجود منابع سرشار آنتی‌اکسیدان، یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از سرطان است و طبق یافته جدید محققان کلم بروکسل از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از سرطان با مصرف کلم بروکسل

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، کلم بروکسل در بهبود و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند موثر باشد. بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و سرطان از جمله مهم‌ترین و خطرناک‌ترین این بیماری‌ها هستند. در ادامه خواص بیشتری از کلم بروکسل را خواهیم گفت.

خواص کلم بروکسل

خواص کلم بروکسل را در موارد زیر برایتان خلاصه کرده‌ایم.

سرشار از مواد مغذی

کلم بروکسل از جمله سبزیجات کم کالری است، اما بر خلاف کالری سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین است. اگر ۷۸ گرم کلم بروکسل را در نظر بگیرید:

  • کالری: ۲۸
  • پروتئین: ۲ گرم
  • کربوهیدرات: ۶ گرم:
  • فیبر: ۲ گرم؛
  • ویتامین K: معادل ۱۳۷ درصد نیاز روزانه فرد به ویتامین
  • ویتامین C: معادل ۸۱ درصد نیاز روزانه فرد به ویتامین
  • ویتامین A: معادل ۱۲ درصد نیاز روزانه فرد به این ویتامین
  • فولات (ویتامین B): معادل ۱۲ درصد نیاز روزانه فرد به این ویتامین
  • منگنز: معادل۹ درصد نیاز روزانه فرد

همان طور که ملاحظه می‌کنید بیشترین درصد مربوط به ویتامین K است. این ویتامین به انعقاد خون به هنگام خون‌ریزی و سلامت استخوان‌ها کمک بسیاری می‌کند. همچنین دارای مقادیر بالای ویتامین C است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. آنتی‌اکسیدان به طور کلی کمک بسیاری به ترمیم بافت‌ها و تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کند. همچنین به جذب آهن نیز کمک می‌کند.

فیبر بالای کلم بروکسل نیز به سلامت گوارش کمک می‌کند. علاوه بر اینها کلم بروکسل دارای مقادیری از فسفر، ویتامین B۶،  پتاسیم، تیامین و آهن است.

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

هرچند کلم بروکسل خواص بسیاری دارد، سرشار از آنتی‌اکسیدان بودن آن مهم‌ترین خاصیت آن است. برای مثال در بخش بعدیخواهیم گفت که چگونه این منبع سرشار باعث پیشگیری از سرطان می‌شود. اما این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟ وجود آنتی‌اکسیدان در بدن باعث جلوگیری از استرس اکسیداتیو در سلول‌ها شده و از بسیاری از بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند.

مطالعات نشان ‌داده مصرف روزانه ۳۰۰ گرم کلم بروکسل تا ۲۸ درصد از بروز استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند.

ماده دیگری که در کلم بروکسل به مقدار زیاد یافت می‌شود کمپروفل که دسته‌ای از آنتی‌اکسیدان‌هاست می‌باشد. کمپروفل باعث جلوگیری از شکل‌گیری سلول‌های سرطانی شده و ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می‌دهد. در ادامه بیشتر در این موارد توضیح خواهیم داد.

محافظت در برابر سرطان

همان‌طور که گفتیم به علت وجود منابع سرشار آنتی‌اکسیدان جای دادن کلم بروکسل در رژیم‌غذایی یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از سرطان است. کلم بروکسل به طور کلی طبق نحقیقاتی که صورت گرفته از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

سرشار از فیبر

هر ۳۰ گرم کلم بروکسل محتوی ۲ گرم فیبر است که یعنی معادل ۸ درصد نیاز روزانه بدن به فیبر. حتما تا به حال شنیده‌اید که فیبر برای داشتن یک برنامه غذایی سالم جزو موارد واجب آن است. فیبر از یبوست جلوگیری می‌کند و به دفع راحت مدفوع کمک بسیاری می‌کند.

همچنین فیبر از باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های روده می‌شود. از طرفی باعث کنترل قند خون نیز می‌شود.

مطالعات نشان داده که مردان روزانه به ۳۸ گرم فیبر و زنان به ۲۵ گرم فیبر نیاز دارند. مصرف کلم بروکسل در کنار سایر سبزیجات ومیوه‌جات و غلات کمک بسیاری به تامین این مقدار فیبر می‌کند.

سرشار از ویتامین K

کلم بروکسل منبع بسیار مناسبی برای ویتامین K بوده و ۱۳۷ درصد مقدار روزانه مورد نیازتان این ویتامین مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند. همچنین این ویتامین کمک بسیاری به جلوگیری از پوکی استخوان می‌کند.

خطر شکستگی استخوان در زنان یائسه با مصرف مکمل‌های ویتامین K تا حدی کاهش می‌یابد.

کمک به بارداری سالم

مقدار بالای فولیک اسید موجود در کلم بروکسل آن را به منبع مناسبی برای کمک به بارداری سالم کرده است. فولیک اسید در جلوگیری از بروز نقص در لوله عصبی بسیار کمک‌کننده است. این پدیده سالانه نوزادان زیادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به طور کلی ویتامین‌های گروه B برای رشد نوزاد و جنین از ضرورت بالایی برخوردار هستند.

تنظیم هورمون‌ها

به علت وجود ترکیبات فعال موجود در کلم بروکسل، این ترکیبات می‌توانند بر غده تیروئید و عملکرد آن در بدن تاثیر بگذارند. پس اگر شنیده‌اید که کلم بروکسل به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند درست شنیده‌اید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله آموختید که کلم بروکسل مهم‌ترین خاصیتی که دارد سرشار از آنتی اکسیدان بودن آن است. به همین علت است که از سرطان جلوگیری کرده و قند خون را کنترل می‌کند. همچنین سرشار از فیبر بودن آن کمک بسیاری به جلوگیری از بیماری‌های روده می‌کند. در انتها باید بگوییم اگر داروهای لخته کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنید، کلم بروکسل را همزمان با آن استفاده نکنید، چرا که باعث لخته شدن بیش از حد خون می‌شود. 

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید