عبدالحسین هوشمند مدیرعامل انجمن ام.اس ایران، از ثبت نام ۹۰ هزار مبتلا به ام اس در کشور در انجمن ام اس خبر داد و گفت: در بین بیماران سه- چهارم مبتلایان زن و یک – چهارم مردمی هستند.

ثبت نام ۹۰ هزار مبتلا به ام اس در کشور در انجمن ام اس

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، سی ام ماه می توسط فدراسیون جهانی ام اس، روز جهانی ام اس نام گذاری شده است که امسال با نهم خرداد در ایران  مصادف است و شعار امسال روز جهانی ام اس پیوند همگانی برای درک درست واقعی از ام اس نام گذاری شده است.

ثبت نام ۹۰ هزار مبتلا به ام اس در کشور در انجمن ام اس

عبدالحسین هوشمند، مدیرعامل انجمن ام.اس ایران درباره آخرین وضعیت مبتلایان به ام اس در کشور گفت: طی سال‌های اخیر میزان مبتلایان به ام اس با افزایش روبرو بوده و هم اکنون  در کشور ۹۰ هزار مبتلا به ام اس در ۵۷ مرکز استانی و شهرستانی ثبت نام و به عضویت در آمده‌اند. در بین بیماران سه- چهارم  مبتلایان زن  و یک – چهارم مردمی هستند.

هوشمند درباره وضعیت دارو برای مبتلایان به ام اس اظهار کرد: با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد داروهای مورد نیاز  مبتلایان به ام اس تولید داخل هستند دسترسی به داروهای داخلی با مشکل مواجه نبوده است. البته دسترسی به داروهای خارجی به دلیل مشکلات ارزی بعضا با تاخیر روبرو بوده است.

 افزایش قیمت مکمل‌ها مشکل مبتلایان به ام اس

مدیرعامل انجمن ام.اس ایران ادامه داد: یکی از مشکلات بیماران ام اس افزایش قیمت داروهای مکمل وافزایش هزینه  لوازم بهداشتی  و همچنین بعد از شیوع کرونا عدم امکان دسترسی به خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی بوده است.

کنترل کرونا در بین مبتلایان به ام اس

هوشمند درباره روند ابتلا به کرونا در بین مبتلایان گفت: این گروه از بیماران با توجه به اینکه بخشی از این افراد از داروهای کاهنده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند باید کمتر تردد داشته باشند، طبیعتا با این روند دسترسی به توانبخشی در بین این بیماران کاهش یافته است.

او با بیان اینکه از یک ماه قبل واکسیناسیون بیماران مبتلا به ام اس آغاز شده است، گفت: بالغ بر ۸۰ درصد بیماران در استان‌ها توانستند دوز اول این واکسن را دریافت کنند. این روند  در تهران هم از یک ماه قبل آغاز شده  و امیدواریم واکسیناسیون در یک ماه آینده به پایان برسد.

مبتلایان به ام اس نیازمند بیمه‌های تکمیل

هوشمند درباره حمایت بیمه‌ای از مبتلایان به ام اس تاکید کرد: بیمه‌های پایه همچون تامین اجتماعی و سلامت  مبتلا به ام اس را پوشش می‌دهند.

او  ادامه داد: هرچند این بیمه‌ها شامل بیمه‌های مکمل نمی‌شود داروهای مکمل را این افراد آزاد تهیه می‌کنند و هزینه فراوان دارد. ضرورت دارد با این تفاسیر دولت در خصوص بیمه تکمیلی بیماران خاص چاره ای بیاندیشد.

میزان ابتلا به ام اس در کشور رو به افزایش است

مدیرعامل انجمن ام.اس ایران درباره روند ابتلا به ام اس در کشور گفت: استرس و فشارهای روحی و  روانی در عود این بیماری تاثیرگذار  است. مبتلایان به ام اس باید از این  شرایط دور بوده و سبک زندگی را تغییر دهند.

برای مثال مبتلایان باید مصرف دخانیات  را ترک کنند. افراد با ورزش بیشتر و تغذیه سالم از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند. در سطح جامعه هم ابتلا به ام اس رو به رشد است. طی یکسال گذشته ۷ هزار بیماری جدید در انجمن‌های ام اس عضو شدند.

ام اس ناتوان کننده نیست

 او تاکید کرد: بیماری ام اس بیشتر جوانان را مبتلا می کند و یک بیماری مزمن است. با توجه به اینکه داروها و درمان‌های جدید در کنترل بیماری نقش دارد می‌تواند تحت کنترل قرار بگیرد. تمامی مبتلایان به ام اس زندگی معمولی داشته و ام اس ناتوان کننده نیست. جامعه باید با درک صحیح از بیماری به درک آن بپردازد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید