امام جمعه مشهد گفت: کسانی که می‌گویند چون فرد دلخواهشان برای حضور در انتخابات احراز صلاحیت نشده، رای نمی‌دهند، مثل این است که بگویند ما نماز هم نمی‌خوانیم.

علم‌الهدی: مگر می‌توانید بگویید من در انتخابات شرکت نمی‌کنم! /  کسانی که انتخابات را فرمایشی عنوان می‌کنند با دشمن همصدا شده‌اند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم‌ مطهر رضوی(ع) با بیان اینکه انقلاب مقدس ما، انقلاب اسلامی و دینی است، اظهار کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی هم مولود همین انقلاب است و لذا در همه تکالیف و مسائل اجتماعی و سیاسی ما، دین دخالت دارد و همه فعالیت‌هایی که در عرصه سیاست نظام انجام می‌دهیم نیز باید مستند به دستورات دینی باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم در عرصه‌های این نظام دین را به حاشیه ببریم، عنوان کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم که ما باید بر اساس نظریات خودمان عمل کنیم. ما وظیفه دینی داریم، لذا در این نظام‌ مقدس برآمده از انقلاب اسلامی، افراد جامعه ما به عنوان افراد مسلمان مکلف‌اند تمام فعالیت‌هایشان بر اساس دستورات شرع مقدس باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از تکالیف بزرگ اجتماعی ما، مسئله مشارکت سیاسی است، خاطرنشان کرد: در اندیشه سیاسی اسلام، مشارکت سیاسی یک تکلیف است و فقط یک حقی نیست که هر کس خواست از آن استفاده کند و هر کس نخواست استفاده نکند. اندیشه سیاسی لیبرال-دموکراسی با همه جهات مردم‌سالاری که دارد، مشارکت سیاسی را حق می‌داند و ممکن است کسی بخواهد از این حق خود استفاده کند و کسی بخواهد استفاده نکند.

علم‌الهدی با تاکید بر اینکه مشارکت سیاسی حقی مولود تکلیف است، اضافه کرد: در روایتی که از پیغمبر اکرم(ص) به صورت متواتر رسیده و مرحوم کلینی آن را در کتابش آورده است، پیامبر فرموده‌اند هر کس که صبح از خواب برخیرد اما به امور مسلمین اهتمام نداشته باشد، مسلمان نیست‌. 

وی با بیان اینکه امور مسلمین یعنی مسائل اجتماعی و سیاسی مسلمانان، گفت: طبق این حدیث، کسی که واجبات و مستحبات دینی را انجام می‌دهد اما کاری به مسائل اجتماعی و سیاسی مسلمانان و سرنوشت جامعه اسلام ندارد، از نظر پیامبر مسلمان نیست و همه اعمال او نیز باطل است. 

امام جمعه مشهد بیان کرد: افرادی که با یک جمله من، در فضای مجازی شروع به استهزاء می‌کنند، بیایند و به جای اینکه در مقابل یکی از کلمات من حرف بزنند، در برابر دلیل صحبت‌های من، حرف بزنند و به دلیلی که در صحبت‌های من وجود دارد، توجه کنند. من از خودم حرفی نمی‌زنم. پیامبر فرموده‌اند کسی که به فکر مسائل اجتماعی مسلمین نیست، مسلمان نیست. 

علم‌الهدی با بیان اینکه طبق سخن پیامبر کسانی که نسبت به حضور در انتخابات بی‌تفاوت‌اند، مسلمان نیستند، ادامه داد: پیغمبر برای ما تکلیف مشخص کرده است. وقتی موقع انتخابات مراجع تقلید و رهبری بیان می‌کنند شرکت در انتخابات یک واجب شرعی است، با استناد به حدیث پیامبر(ص) این فتوا را می‌دهند. پیامبر(ص) مشارکت سیاسی را یک تکلیف برای ما تعیین کرده است. 

وی تصریح کرد: کسانی که می‌گویند چون فرد دلخواهشان برای حضور در انتخابات احراز صلاحیت نشده است، رای نمی‌دهند، مثل این است که بگویند ما نماز هم نمی‌خوانیم و روزه هم نمی‌گیریم. افرادی که بی‌دین هستند و خداباور و معادباور نیستند و مزدور آمریکا و رسانه‌های صهیونیستی هستند، هر چه می‌خواهند بگویند. اما شما مسلمان و خداباور هستید. مگر می‌توانید بگویید من در انتخابات شرکت نمی‌کنم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تاکید کرد: دشمنان ما همین را می‌خواهند، آنان می‌خواهند شما مردم برای خودتان تصمیم نگیرید تا آنان برایتان تصمیم‌گیری کنند. اگر آنان برای شما تصمیم بگیرند، منافع خودشان را مدنظر قرار می‌دهند نه منافع شما را. آمریکا نماینده معین کرده است که برود و با انقلابیون یمن صحبت کند. اولین حرفی که آن نماینده گفته است، این بوده که ما هر چه که گفتیم شما باید گوش دهید. 

علم‌الهدی اضافه کرد: دشمنان می‌خواهند شما مردم در انتخابات شرکت نکنید تا آنان برای شما تصمیم بگیرند و برایتان رئیس جمهور تعیین کنند و زمام زندگی اجتماعی شما را در دست بگیرند. پیامبر فرمودند اگر این کار را نکنید و نسبت به حضور در انتخابات بی‌تفاوت باشید، مسلمان نیستید. بنابراین شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است.

وی با تاکید بر اینکه سخنان روز گذشته رهبری در خصوص انتخابات، برای همه ما فصل‌الخطاب بود، اظهار کرد: شورای نگهبان یک نهاد قانونی است و باید از قانون اساسی نگهبانی کند. در قانون اساسی گفته شده است شورای نگهبان باید احراز صلاحیت کند و این به معنای تعیین صلاحیت نیست. اگر شورای نگهبان کسی را احراز صلاحیت نکرد، به معنای عدم صلاحیت او نیست. 

امام جمعه مشهد با بیان اینکه احراز صلاحیت‌ها بر اساس اطلاعات رسیده از مراجع رسمی کشور صورت می‌گیرد، افزود: شش مرجع برای دادن اطلاعات به شورای نگهبان در خصوص داوطلبین وجود دارد. این شش مرجع عبارت‌اند از: قوه قضائیه، دیوان محاسبات، کمیسیون اصل نود مجلس، دستگاه اطلاعاتی وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی.

علم‌الهدی ادامه داد: شورای نگهبان بر اساس اطلاعات رسیده از این شش منبع باید احراز صلاحیت کند و حق افشای این اطلاعات را هم ندارد و فقط می‌تواند موارد را به خود آن فرد اعلام کند. اگر آن فرد با موارد اعلام‌شده موافق نبود، می‌تواند به آن مراجع اطلاعاتی مراجعه کند. 

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان، نگهبان قانون اساسی است و نه نگهبان مصلحت، بیان کرد: در راس نظام، ولی فقیه وجود دارد و هرچه مصلحت باشد ایشان دستور می‌دهند. بنابراین ما نباید بگوییم چون آن فردی که از جریان سیاسی ما بود احراز صلاحیت نشد، پس سرنوشت خودمان و کشورمان را به دست دشمنان می‌سپاریم. 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همان طور که رهبری دیروز فرمودند، برخی از اعتراضات به شورای نگهبان، از روی دلسوزی بوده است‌ و ممکن است درست هم بوده باشد، اما عده‌ای دیگر که اعتراض کردند، دانسته یا ندانسته دارند با دشمن همدستی می‌کنند. تمام سعی دشمن این است که در نظام جمهوری اسلامی، یا جمهوریت و یا اسلامیت را از بین ببرد. 

علم‌الهدی گفت: رسانه‌های صهیونیستی انتخابات ما را، انتخاباتی فرمایشی عنوان می‌کنند. ۴۲ سال است هر موقع ما انتخابات داشتیم، دشمنان ما این گونه گفته‌اند و کسی هم که این حرف‌ها را تکرار می‌کند، با دشمن همصدا شده است. برخی به خاطر اینکه فرد مورد نظرشان احراز صلاحیت نشده است، می‌گویند دیگر در این نظام جمهوریت وجود ندارد، در حالیکه جمهوریت هست.

وی عنوان کرد: مردم ما ۴۲ سال پای این نظام ایستاده‌اند و برایش هزینه کرده‌اند و این نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند. مردم ما در میدان مقاومت یک شهید دادند و همه کشور در شهادت حاج قاسم سلیمانی جوشید. مردم ما این گونه به پای این نظام ایستاده‌اند. حالا شما فکر کردید چون برخی از افراد برای حضور در انتخابات احراز صلاحیت نشدند، مردم ما از نظام دست برمی‌دارند؟ چرا با این حرف‌ها دارید با دشمنان همصدا می‌شوید؟

امام جمعه مشهد بیان کرد: امیدواریم که همه مردم متدین کشور، به منظور ادای واحب شرعی مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشند و انتخاباتی باعزت برگزار شود و مسئولی مجاهد و فداکار برای اجرائیات این کشور انتخاب کنند چراکه در تمام دنیا مردم ما از نظر رشد سیاسی و انقلابی بی‌نظیرند.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید