لورنس دکارس پس از ۲۲۸ سال نخستین و تنها مدیر زن مهم‌ترین و پربازدیدترین موزه جهان لقب گرفت.

انتخاب یک زن به عنوان مدیر پربازدیدترین موزه جهان

به گزارش  سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، دکارس ۵۴ ساله از اولین روز ماه سپتامبر جانشین ژان-لوک مارتینز می‌شود که از ۲۰۱۳ مدیریت موزه لوور را بر عهده داشت و پس از هشت سال از این جایگاه مهم کنار می‌رود. خانم دکارس چهار سال پیش نخستین زن بود که به سمت مدیر موزه اورسی برگزیده شد؛ از معروف‌ترین موزه‌های پاریس و یکی از مهم‌ترین موزه‌های نقاشی و مجسمه در جهان.

مدیران برترین موزه‌های عمومی فرانسه از جمله موزه لوور، کاخ ورسای و مرکز ملی فرهنگ و هنر ژرژ پمپیدو با نظر مستقیم مقام رئیس جمهوری در فرانسه برگزیده می‌شوند. خانم دکارس تاریخ‌نگار هنر و متخصص دوره‌های هنری در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ است. او به خاطر گسترش فضاهای نمایشگاهی موزه اورسی در چهار سال اخیر و داشتن نگاه متکثر به حوزه هنر بسیار تحسین شد.

از مهم‌ترین نمایشگاه‌هایی که در دوران حضور دکارس در موزه اورسی برگزار شد می‌توان به «مدل‌های سیاه» در ۲۰۱۹ اشاره کرد. آثار موجود در این نمایشگاه بر مدل‌های سیاه فراموش‌شده متمرکز بود که الهام‌بخش هنر آوانگارد یا پیشرو فرانسه بودند و کارشناسان آن را بسیار تحسین می‌کنند و جزو نقاط درخشان کارنامه مدیر موزه اورسی می‌دانند.

دکارس اوایل سال ۲۰۲۱ یکی از تابلوهای نقاشی گوستاو کلیمت موجود در گنجینه موزه اورسی را به مالکان اصلی بازگرداند که یک خانواده یهودی در دوران جنگ جهانی دوم بودند. وقتی او در ۲۰۱۷ مدیر موزه اورسی شد، تنها دومین زن در کنار سوفی ماکاریو (مدیر موزه گیمه پاریس) بود مسئولیت موزه‌های مهم پایتخت فرانسه را بر عهده داشتند.

موزه لوور که می‌توان آن را مهم‌ترین و پربازدیدترین موزه دنیا دانست، در ۱۷۹۳ در جریان انقلاب فرانسه شکل گرفت و حالا لورنس دکارس نخستین مدیر زن آن پس از ۲۲۸ سال است. لوور دو سال پیش رکورد ۱۰ میلیون بازدیدکننده در ۱۲ ماه را شکست و حالا مدیر تازه در زمانه کرونا راهی سخت برای بازگرداندن آن به روزهای اوج در پیش دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید