در پی اقدام اخیر بلاروس در رهگیری و وادار ساختن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی «رایان ایر» به فرود اضطراری در مینسک، ۶ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل این اقدام را محکوم کردند.

انتقاد ۶ عضو شورای امنیت از اقدام بلاروس

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از رویترز نوشت: شش کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل استونی، فرانسه، ایرلند، نروژ، انگلیس و ایالات متحده روز چهارشنبه پس از برگزاری یک نشست خصوصی با حضور پانزده عضو این شورا، یک بیانیه مشترک صادر کردند.

در این بیانیه مشترک شش کشور مزبور عملیات رهگیری و وادار سازی هواپیمای خطوط هوایی «رایان ایر» (Ryanair) به فرود اضطراری در فرودگاه مینسک توسط بلاروس را «حمله ای بی شرمانه به امنیت هوانوردی بین المللی غیرنظامی و امنیت اروپا» خوانده و آن را محکوم کردند.

این شش کشور همچنین خواستار انجام تحقیقات از سوی سازمان بین المللی هوانوردی کشوری و آزادی «رامان پراتسویچ» روزنامه نگار منتقد و از مخالفین دولت بلاروس شدند که در این پرواز از سوی دولت بلاروس بازداشت شد.

به گفته دیپلمات‌ها، هرگونه اقدام قاطع شورای امنیت علیه بلاروس به دلیل حمایت روسیه از این کشور و برخورداری مسکو از حق وتو با مانع جدی مواجه است.

گفتنی است که پس از فرود اضطراری هواپیمای مسافربری خطوط هوایی رایان ایر، کشورهای اروپایی تهدید به اعمال تحریم‌هایی علیه مینسک کردند.

شورای اروپا روز گذشته و در پی فرود اضطراری هواپیمای «رایان ایر» در فرودگاه مینسک و بازداشت «رامان پراتسویچ» از مخالفین دولت بلاروس، حریم هوایی اروپا را به روی پروازهای این کشور بست.

این هواپیما که تحت نظارت سازمان هواپیمایی اروپا است؛ با ۱۲۰ سرنشین از یونان عازم لیتوانی بود که در میانه راه متوقف شد.

اکنون اتحادیه اروپا ادعا می‌کند که این اقدام ناقض قوانین سازمان هوانواردی کشوری اروپا است و بی پاسخ نخواهد ماند.

این اقدام از آن جهت برای آمریکا و متحدانش گران تمام شد که هواپیمای رایان ایر در حال تردد میان دو کشور اروپایی عضو ناتو بوده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید