علی لاریجانی گفت: مردم ایران را نباید اینقدر تجزیه کرد؛ اینکه هر حادثه‌ای رخ می‌دهد، هر انتخاباتی رخ می‌دهد، یک انگ روی عده‌ای می‌گذارند و مردم را تجزیه می‌کنند، این انقلابی‌گری است؟ این به نفع انقلاب است؟

حکومت با کار ایجابی اداره می‌شود، با کار سلبی اداره نمی‌شود / مسئولان باید فحش بخورند، ولی در عین حال برای منافع ملی کشور هم گام بردارند

به گزارش سلام نو، همشهری نوشت: علی لاریجانی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان تأیید نشد با انتقاد از کوچک‌کردن دایره انقلاب گفت: هر انتخاباتی رخ می‌دهد، یک انگ روی عده‌ای می‌گذارند و مردم را تجزیه می‌کنند. این انقلابی‌گری است؟ این به نفع انقلاب است؟

لاریجانی در این مصاحبه که ۲روز قبل از اعلام رسمی تأیید صلاحیت‌ها انجام شد با تأکید بر اینکه دوگانه انقلابی- غیرانقلابی تقسیم‌بندی معوجی است، گفت: یک عده‌ای حالا آمده‌اند قبای انقلابی برای خودشان درست کرده‌اند و بقیه را خارج از انقلاب می‌دانند؛ چه ویژگی‌ای شما دارید که می‌گویید بقیه انقلابی نیستند؟

لاریجانی: عده‌ای به نام انقلاب مردم را تجزیه می‌کنند

این از اساس به ضرر انقلاب است. انقلابی یعنی کسی که به اهداف اصلی آرمان‌های امام و انقلاب تن بدهد، به خاطرش زحمت بکشد و روحیه مجاهدت در این امر داشته باشد؛ مثلا این پرستارها و اطبایی که در این یک سال و نیم کرونا زحمت می‌کشند؛ تا قبل از این براساس معیارهایی که بعضی‌ها درست کرده‌اند، انقلابی حساب می‌شدند؟ امروز از آنها بپرسید پرستارها انقلابی هستند یا نه؟ در صف اول مجاهدت هستند یا نه؟

پس چرا این تقسیم‌بندی‌ها را می‌گذاریم. مردم ایران را نباید اینقدر تجزیه کرد؛ اینکه هر حادثه‌ای رخ می‌دهد، هر انتخاباتی رخ می‌دهد، یک انگ روی عده‌ای می‌گذارند و مردم را تجزیه می‌کنند، این انقلابی‌گری است؟ این به نفع انقلاب است؟

اول انقلاب افراد را جمع می‌کردند

دبیر پیشین شورای‌عالی امنیت ملی افزود: شما از اول انقلاب نگاه کنید یک‌سری از رجال سیاسی کشور هیچ‌وقت دنبال تجزیه مردم نبودند. می‌خواستند افراد را جمع کنند. من خاطره‌ای از شهید مطهری برای شما نقل کنم. قبل از انقلاب مرحوم شهید مطهری اختلافاتی با گردانندگان حسینیه ارشاد پیدا کردند که یکی از آنها مرحوم میناچی بود. مرحوم میناچی در شور دادن به این اختلاف خیلی نقش داشت و گاه مرحوم آقای مطهری از این وضعیت گلایه‌مند بود.

شاید علت اینکه شهید مطهری از حسینیه ارشاد هم خارج شد ایشان بود. انقلاب شد. شهید مطهری خب رئیس شورای انقلاب بود. ما روزی در همان روزهای اول شنیدیم که آقای میناچی وزیر فرهنگ و هنر شد. من از شهیدمطهری پرسیدم که شما خیلی به ایشان انتقاد داشتید، حالا چطور شد ایشان را انتخاب کردید؟ گفت: حالا شاید در عمل کار درست همین است.

مشاور رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه کشور را نمی‌توان سلبی اداره کرد، گفت: حرف سلبی‌زدن، تحقیر و توهین و تهمت ‌زدن ساده است. هنر هم نیست، اما اگر کسی بخواهد نظریه بدهد و حرف ایجابی بدهد، جان‌کندن دارد. زحمت درد و فکر می‌خواهد. هی شما بگویید او نه؛ این نه؛ فلان چیز نه؛ خب پس جایگزین اینها چیست؟ حکومت با کار ایجابی اداره می‌شود، با کار سلبی اداره نمی‌شود. کسی که می‌خواهد کار سلبی بکند باید بیرون از حکومت نقد کند.

نباید از فحش خوردن بترسیم

لاریجانی درباره فایل صوتی ظریف و تقسیم‌بندی دیپلماسی و میدان هم گفت که این تقسیم‌بندی اساسا به لحاظ محتوا هم غلط است.

همین آقای کیسینجر که تئوری‌پرداز آمریکایی‌هاست، صاحب یک کتابی ۲جلدی است و آنجا روشن می‌گوید که قدرت و دیپلماسی ۲مقوله جدا نیستند؛ یک چیز هستند. خب، وقتی ما از میدان حرف می‌زنیم مقصودمان قدرت است دیگر. دیپلماسی همیشه با قدرت، با هم در یک صحنه ظهور می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌شود منافع ملی کشور را به‌خاطر ۴تا فحش نادیده بگیریم، گفت: مشکل در کشور ما این است که مسئولان فکر می‌کنند که اگر این کار را بکنیم فحش می‌خوریم. مسئولان باید فحش بخورند، ولی در عین حال برای منافع ملی کشور هم گام بردارند. این اشکالی ندارد، من هم جنسم این نیست که از این فحش‌ها بترسم.

من خیلی فحش خورده‌ام. لنگه‌کفش و مهر و اینها هم به من زده‌اند. قبول کنیم اگر بخواهیم کشور را به سمت منافع ملی هل بدهیم ممکن است یک عده مخالف باشند. اگر فحش متین است؛ یعنی اگر صدا بلند است و حرف حسابی توی آن است، روی سر ما باید جا داشته باشد، اما اگر حرف آنها زور است باید جلوی آن ایستاد.

اگر رئیس‌جمهور می‌شدم...

لاریجانی در این گفت‌وگو اشاره کرده که قصد داشت درصورت پیروزی در انتخابات ساختار دستگاه دیپلماسی و ساختار سازمان برنامه و بودجه را تغییر دهد. او گفته است: باید ماموریت سازمان برنامه تغییر کند؛ ماموریتش فقط برنامه‌ریزی برای توسعه دست‌یافتنی ما باشد؛ نه رتق و فتق امور جاری. من همان اوایل که آقای روحانی هم تشریف آورده بودند یک نامه‌ای را نوشتم و گفتم بیاید این پایه را درست کنید. این سازمان برنامه و بودجه را کنید سازمان برنامه برای توسعه ایران و در مقابل اداره کشور براساس مالیات و اینها باشد. معتقدم باید یک سازمان توسعه‌ای داشته باشیم؛ یعنی فکرش فکر توسعه‌ای باشد؛ اداره امور باید براساس مالیات باشد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید