وزارت علوم راهکارهای پیش گیری از بروز تقلب در امتحانات پایان ترم نیمسال دوم ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ را تشریح کرد.

راهکار وزارت علوم برای پیشگیری از تقلب در امتحانات دانشجویان

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، وزارت علوم با ارسال بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور راهکارهای پیش گیری از بروز تقلب در امتحانات پایان ترم نیمسال دوم ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ و شیوه‌های برخورد با خاطیان را تشریح کرد.

در بخشنامه دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تاکید شده است که به منظور برطرف ساختن دغدغه‌های مقام معظم رهبری در موضوع امکان وقوع و افزایش تقلب و با توجه به سهولت ایجاد کانال‌هایی در فضای مجازی برای سوء استفاده از اجرای ارزشیابی تحصیلی به شیوه غیر حضوری که در ارتباط تصویری ۲۱ اردیبهشت ماه جاری رهبری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی ابراز شد، ضرورت دارد مدیران دانشگاه‌ها نسبت به اجرای دقیق شیوه نامه‌ها و راهکارهایی که از بدو وقوع همه گیری کرونا و اجرای ناگزیر آموزش الکترونیکی به جای آموزش حضوری، برای بهبود بخشیدن به اجرای آموزش غیر حضوری به ویژه در ارتباط با برگزاری آزمون‌های غیر حضوری ابلاغ شده، بر اجرای دقیق موارد؛ اعمال نظارت کنند.

معاون وزیر علوم در این بخشنامه آورده است که در موضوع چگونگی برگزاری امتحانات و گزارش دیگری با عنوان روش‌های اجرای آزمون غیر حضوری دانشگاه‌ها در خرداد ماه ۹۹ برای جلوگیری از امکان وقوع تقلب در آزمون‌های فعلی تاکید می‌شود آزمون کوتاه در هر جلسه آموزش الکترونیکی اجرا شود و تکلیف یا تمرین به دانشجویان برای هر جلسه درسی نیز ارائه شود. همچنین داشگاه‌ها پروژه‌های متناسب با هر درس تعریف کنند.

در ادامه این بخشنامه توصیه شده استفاده از شیوه‌های صوتی و صوتی تصویری برای ثبت و ضبط فعالیت‌های دانشجویی در طول نیمسال صورت بگیرد و امتحان کتبی یا شفاهی از طریق ارتباط برخط بین استاد و دانشجو به ویژه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی برگزار شود.

همچنین از روش‌های مختلف برای ارزیابی نهایی دانشجویان که به صورت ترکیبی است، استفاده شود و این روش‌ها در عرصه‌های حضور و فعالیت در کلاس به ویژه مشارکت در بحث ها، پرسش‌ها و پاسخ‌های کلاسی، حل تمرین‌های کلاسی و ارائه به موقع آنها، پروژه‌های پژوهشی مشروط به امکان اجرا در شرایط خاص حاکم بر نیمسال تحصیلی و ارزیابی شفاهی هر دانشجو مشتمل بر پرسش و پاسخ در طول نیمسال و پایان سال باشد.

همچنین در پورتال آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم به طور خاص در قسمت راهنمایی و پشتیبانی و در قسمت وبینارها تشریح بیشتر روش‌های فوق در قالب فیلم‌های آموزشی چند رسانه‌ای و نیز کارگاه‌های آموزشی چند ساعته جهت درک بهتر و سهولت در اجرا قرار داده شده است که به سادگی قابل دسترسی است.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرده است که با توجه به مراتب فوق و اینکه طی سال گذشته با فراهم آمدن زمینه اعطای وام دانشجویی برای خرید سخت افزارهای مورد نیاز بهبود نسبی زیرساخت‌های آموزشی در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، استفاده اعضای هیات علمی و دانشجویان از اینترنت رایگان، افزایش منابع درسی و کمک درسی الکترونیکی و تجربیات حاصل از برگزاری کلاس‌ها و ارزیابی‌های مستمر دانشجویان با استفاده از شیوه‌های الکترونیکی متنوع، متداول و معمول، انتظار می‌رود پدیده‌های غیر اخلاقی، رفتارهای نادرست در آموزش عالی کشور به حداقل ممکن تقلیل یابد و ارزشیابی تحصیلی دانشجویان به شیوه غیر حضوری منطبق با استانداردهای آزمون‌های حضوری انجام شود.

دکتر خاکی صدیق در پایان این بخشنامه درخواست کرده است در صورت مشاهده یا مواردی از رفتارهای نادرست لازم است موضوع با فوریت در کمیته‌های انضباطی و دیگر مراجع مرتبط مورد رسیدگی قرار گرفته و موضوع با جدیت برخورد شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید