آنتی اکسیدانی که در سبوس برنج قهوه ای وجود دارد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، و مبارزه بر علیه سلول های سرطانی به خوبی انجام می شود، جلوگیری از سرطان و توده های سلولی یکی از فواید سبوس برنج است.

خواص باورنکردنی سبوس برنج قهوه ای که از آن بی‌اطلاعید

به گزارش سلام،  قرار دادن مواد غذایی سالم در سبد تغذیه ای خانوار می تواند افراد را از بسیاری از بیماری ها دور کند. سبوس برنج قهوه ای یکی از مفیدترین منابع غذایی است، که اگر به عنوان بخشی از خوراکی های روزانه مورد استفاده قرار بگیرد، می تواند در دراز مدت اثر خود را نشان دهد. در این مطلب شما با سبوس برنج آشنا می کنیم

سبوس برنج قهوه ای چیست؟ 

برنجی که در دسترس عموم قرار می گیرد، سفید و شفاف است و با گرفتن آب آن در هنگام پخت تمام مغذی از آن خارج می شود. برای دریافت مواد مفید در برنج باید نحوه مصرف آن اصلاح شود. سبوس برنج قهوه ای یکی از مواد مفیدی است که در برنج وجود دارد و قبل از بسته بندی از برنج جدا می شود. 

برنج از سه قسمت تشکیل شده، لایه خارجی جنس سختی داشته و مصرف خوراکی ندارد، لایه میانی که پوسته نازک قهوه ای رنگی است، و همان سبوس برنج است که از آن جدا می شود و خود برنج که سفید رنگ بوده و در بازار به فروش می رسد. 

خواص سبوس برنج

سبوس برنج اگر از برنج جدا نشود، این برنج را برنج قهوه ای می گویند، و بسیار پرخاصیت و مفید است، زیرا مواد اصلی برنج در کنار سبوس می تواند غذای تهیه شده از آن را، در کامل ترین شکل خود قرار دهد. سبوس برنجی که از آن جدا می شود، به صورت پودر، عصاره و روغن عرضه می گردد و در دستور غذاهایی مانند، سوپ، شیرینی، کوکی قرار می گیرد. 

ویتامین E موجود در سبوس برنج قهوه ای

سبوس برنج سرشار از ویتامین  E بوده و می تواند به عنوان منبع تامین این ویتامین معرفی شود. شادابی و نشاط پوست به میزان ویتامین E که وارد بدن می شود بستگی دارد. با استفاده از سبوس برنج می توان این ویتامین را دریافت کرد. عامل مهم در تامین رطوبت پوست ویتامین E است و از خشکی آن جلوگیری می کند. همچنین  این ویتامین در شفاف سازی پوست و روشن شدن آن اثر ویژه ای خواهد داشت. از بین رفتن لکه های پوستی بعد از استمرار استفاده سبوس برنج قهوه ای به خوبی دیده می شود، و پوستی صاف و شفاف را برای افراد به وجود می آورد. 

آهن موجود در سبوس برنج قهوه ای 

یکی از خواص سبوس برنج وجود آهن در این ماده غذایی است. آهن یکی از عناصر ضروری بدن است و انرژی روزانه را برای افراد فراهم می کند. کمبود آهن باعث بدخلقی، کسل بودن و و خواب آلودگی می شود. با دریافت آهن از طریق سبوس برنج می توان گردش خون را در بدن افزایش داد و با بالا رفتن تعداد گلبول های قرمز در خون مشکل کم خونی و آنمی را حل کرد. 

آنتی اکسیدان موجود در سبوس برنج قهوه ای 

آنتی اکسیدانی که در سبوس برنج قهوه ای وجود دارد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، و مبارزه بر علیه سلول های سرطانی به خوبی انجام می شود. جلوگیری از سرطان و توده های سلولی یکی از فواید سبوس برنج است. 

فیبر موجود در سبوس برنج قهوه ای 

افراد زیادی به خصوص سالمندان از یبوست رنج می برند، فیبر موجود در سبوس برنج به حرکات روده کمک می کند و عمل دفع به آسانی انجام می شود. فیبری که در سبوس برنج وجود دارد از نوع محلول در آب است، و باعث می شود کلسترول و قند خون کاهش پیدا کند.

اثر دیگری که فیبر در سیستم گوارش دارد آن است که احساس سیری زودتر به وجود می آید، و به مرور باعث کاهش وزن می شود. بنابراین مصرف سبوس برنج قهوه ای می تواند موجب تناسب اندام گردد. 

ویتامین B موجود در سبوس برنج قهوه ای 

ویتامین B می تواند باعث بهبود خلق و خوی افراد شود، و از افسردگی و اضطراب جلوگیری کند. همچنین این ویتامین برای رویش مو و جبران آسیب دیدگی ها بر روی ساقه و ریشه مو بسیار اثرگذار است. برای افرادی که دچار ریزش مو هستند، و موهای کم پشتی دارند، خوردن سبوس برنج موجب تقویت فولیکول‌های مو خواهد شد. ضمن اینکه در دراز مدت سفیدی مو هم از بین خواهد رفت. 

منگنز و فسفر موجود در سبوس برنج قهوه ای 

برای بالا بردن ضریب هوشی باید فسفر مورد نیاز مغز تامین شود، در سبوس برنج به مقدار کافی فسفر و منگنز وجود دارد. منگنز به مغز کمک می کند که کارکرد بهتری داشته باشد، و معادلات ذهنی را با سرعت بیشتری پاسخ دهد. 

اسیدهای چرب و پروتئین های موجود در سبوس برنج قهوه ای 

پروتئین یکی از مواد ضروری برای رشد و تقویت بدن است. برای کودکانی که در سن رشد قرار دارند، وجود پروتئین می تواند به رشد ماهیچه و افزایش قد آنها کمک زیادی کند. اسیدهای چرب موجود در سبوس برنج قهوه ای باعث می شود، که کودکان انرژی لازم را برای فعالیت های روزانه به دست بیاورد. 

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید