کبد چرب شایعترین علت نارسایی کبد است و براساس گرید بندی مشخص می شود. درجه یک و دو معمولا با رژیم های غذایی و فعالیت های فیزیکی و مراعات تغذیه بهبودی پیدا می کنند و عوارضی ندارند اما گرید سه و چهار ممکن است به سیروس کبدی منتهی شود و کبد نارسا شود.

افزایش آمار مبتلایان به کبد چرب در دوران شیوع کرونا

به گزارش سلام نو به نقل از شفقنا، دکتر ناصر خمیسی، فوق تخصص گوارش و عضو انجمن گوارش و کبد ایران درباره عواقب بیماری کبد چرب اظهار داشت: واقعیت این است که درمان دارویی موثری برای کبد چرب نداریم و داروهای محدودی برای استفاده وجود دارد و تنها از نظر سم زدایی از کبد موثر است. افراد بیشتر باید به فکر رژیم های غذایی سالم باشند تا درمان های دارویی و اینکه تحرک داشته باشند و مراقب وزن خود باشند تا به وزن ایده آل برسند. همچنین کاهش استرس بسیار موثر است. عواملی که کبد چرب را تشدید می کند

در پاسخ به این سوال که وضعیت بیماری کبد چرب در ایران با توجه به خانه نشینی ها و کم شدن فعالیت های مردم در دوران کرونا به چه صورت است و برای کاهش این بیماری در سطح جامعه چه اقداماتی لازم و ضروری است؟ گفت: با توجه به خانه نشین شدن مردم در یک سال گذشته شیوع بیماری کبد چرب که در جامعه زیاد بود قطعا بیشتر هم شده است. قبل از کرونا شیوع در حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد بود ولی در دوران کرونا با توجه به عدم تحرک و خانه نشینی شیوع بسیار بیشتر شده و ما در مراجعه کننده ها و در سطح جامعه با این مساله برخورد می کنیم. عامل اصلی عدم تحرک است و در کنار آن عوامل دیگری نیز مطرح است از جمله استرس که تاثیر دارد و باعث بهم ریختن متابولیسم بدن می شود و بر کبد اثر می گذارد. همچنین تغذیه چون مردم در این شرایط بیشتر به فست فودها گرایش پیدا می کنند، این ها جزو عواملی است که موجب تشدید کبد چرب می شود. کبد چرب در میان زنان بیشتر شایع است وی در خصوص اینکه کبد چرب بیشتر بین آقایان شایع است یا خانم ها؟ تصریح کرد: معمولا درصد شیوع در بین خانم ها کمی بیشتر است ولی آقایان هم درگیر هستند. ولی چون تحرک در خانم ها کمتر است درگیری در این قشر بیشتر دیده می شود. کم تحرکی به اضافه وزن منجر می شود و کبد چرب در این شرایط ایجاد می شود. درمان دارویی در کبد چرب تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد موثر است دکتر خمیسی در مورد اینکه گفته می شود کبد چرب درمان دارویی ندارد و باید با تغذیه کنترل و درمان شود، گفت: واقعیت این است که درمان دارویی موثری نداریم و داروهای محدودی برای استفاده وجود دارد و تنها از نظر سم زدایی از کبد موثر است. بیشتر باید به فکر رژیم های غذایی سالم باشند تا درمان های دارویی و اینکه تحرک داشته باشند و مراقب وزن خود باشند تا به وزن ایده آل برسند. همچنین کاهش استرس بسیار موثر است. اما درمان دارویی تنها شاید ۳۰ تا ۴۰ درصد موثر باشد. کبد چرب شایعترین علت نارسایی کبد است وی در خصوص عوارض و خطرات کبد چرب نیز اظهار داشت: براساس گرید بندی مشخص می شود. درجه یک و دو معمولا با رژیم های غذایی و فعالیت های فیزیکی و مراعات تغذیه بهبودی پیدا می کنند و عوارضی ندارند اما گرید سه و چهار ممکن است به سیروس کبدی منتهی شود و کبد نارسا شود. نارسایی کبدی مرحله پایانی کبد است و در این مرحله تقریبا نمی توان کاری کرد و درمان اساسی پیوند کبد است. معمولا بیماران ضعف دارند و ممکن است خال های پوستی قرمزی بر روی بدن پیدا کنند و این در مراحل پیشرفته بیماری است کبد چرب شایعترین علت نارسایی کبد است و اگر مراقبت نشود قطعا به آن مراحل کشیده می شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید