سازمان ملل متحد در گزارش امروز خود با عنوان «بی اعتنایی مرگبار» نوشت: اتحادیه اروپا مقصر مرگ و میر مهاجرانی است که با استفاده از قایق و از طریق آب‌های مدیترانه در تلاش هستند تا خود را به اروپا برسانند.

سازمان ملل، اتحادیه اروپا را مقصر مرگ مهاجران در دریای مدیترانه خواند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش سازمان ملل متحد نوشت: این اتحادیه به دلیل خودداری از پاسخگویی به درخواست های ناشی از اضطرار مهاجران، جلوگیری از تلاش های انسان دوستانه نجات مهاجران و فشار برای بازگرداندن آنها به لیبی در مرگ مهاجران در مدیترانه نقش دارد.

سازمان ملل متحد درگزارش ۳۷ صفحه ای خود افزود: شمار مرگ و میر مهاجران در سال جاری میلادی در این مسیر دریایی تاکنون به ۶۳۲ نفر رسیده است.

سازمان ملل این اتفاق را یک «تراژدی انسانی در مقیاس گسترده» توصیف کرده است.

هزاران مهاجر و پناهجو از جمله از کشورهای آفریقایی هر ساله سفرهای دریایی طولانی و مخاطره آمیزی را به امید ورود به اروپا و زندگی بهتر از طریق لیبی طی می کنند. آنها اغلب برای عبور از این مسیر خطرناک از قایق های کوچک و بادی استفاده می کنند.

این گزارش به این نتیجه دست یافته که فقدان محافظت از مهاجران «یک ناهنجاری غم انگیز نیست بلکه پیامد سیاست ها و تصمیم گیری های مشخص و اقدامات مقام های لیبایی، اعضای اتحادیه اروپا، سازمان و نهادها و دیگر نقش آفرینان است.

سازمان ملل در گزارش خود می افزاید: اتحادیه اروپا نه تنها عملیات جستجو و نجات مهاجران در آب های مدیترانه را کاهش داده است بلکه دولت های این اتحادیه هر یک  با روند دادرسی اداری و کیفری خود مانع از عملیات نجات سازمان های بشردوستانه شده اند.

مهاجران به دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفته اند، همچنین تلاش هایی برای «بازگرداندن مهاجران در دریا» انجام شده است که به واسطه آن کشتی های حامل مهاجران از آب های بین المللی با کمک بالگردهای اروپایی به لیبی بازگردادنده می شوند.

این گزارش در بازه زمانی ژانویه ۲۰۱۹ تا دسامبر ۲۰۲۰ و بر اساس مصاحبه با ۸۰ نفر از مهاجران تهیه شده است . به گفته آنها، برخی باعملیات رهگیری مقام های لیبی مواجه شده اند و جانشان به خطر افتاده است. برخی از قایق ها مورد شلیک گلوله قرار گرفته اند که باعث واژگونی قایق ها شده یا مهاجران را وادار کرده که به دریا بپرند. اغلب مهاجرانی که به لیبی استرداد می شوند با بهره برداری و استثمار و بدرفتاری مواجه هستند.

میشل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در اظهارنظر درباره این گزارش خواستار اصلاحات فوری درسیاست های جستجو و نجات و اقدامات لیبی، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن با هدف تضمین مطابقت چنین سیاست ها و اقداماتی با قوانین بین المللی شد.

وی گفت: تراژدی واقعی این است که جلوگیری از درد و رنج و مرگ و مرگ و میر مهاجران در مسیر کنونی مدیترانه قابل پیشگیری است.

سازمان ملل متحد پیشتر همزمان با  تداوم عزیمت مهاجران به اروپا، از کشورهای این قاره خواسته بود در مورد مسئله رسیدگی به موج مهاجران و پناهجویان  سازوکارهای موثرتر و کارآمدتری را مورد استفاده قرار دهد.

روزنامه گاردین پیش از این فاش کرده بود که کشورهای اروپایی در دوران همه‌گیری کرونا از روش های بی‌رحمانه ای برای توقف عبور تقریبا ۴۰ هزار پناهجو استفاده کرده اند که به مرگ ۲ هزار نفر از آنها منجر شده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید