مصرف شکر تصفیه‌شده باعث افزایش نرخ چاقی در میان کودکان و بزرگسالان شده است و همچنین چاقی ارتباط مستقیمی با خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان سینه، پروستات، پانکراس، رحم، و روده بزرگ دارد.

مضرات فراوان مصرف شکر تصفیه‌شده که از آن بی‌اطلاعید

به گزارش سلام نو، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از کنسر سنتر نوشت: شکر در تمامی اشکال آن یک کربوهیدرات ساده است که بدن آن را به گلوکز تبدیل کرده و آن را مورد استفاده قرار می‌دهد. با این حال، تاثیر آن بر بدن و سلامت عمومی شما ارتباط زیادی با نوع شکری دارد که مصرف می‌کنید. شکر دارای دو نوع اصلی قند طبیعی و شکر تصفیه شده (شکر سفید) است.

قند طبیعی در میوه‌ها به صورت فروکتوز وجود دارد و در بسیاری از محصولات لبنی مانند شیر و پنیر به صورت لاکتوز دیده می‌شود. غذاهای دارای قند طبیعی نقش مهمی در رژیم غذایی افراد مبتلا به سرطان و افرادی که می‌خواهند به سرطان مبتلا نشوند ایفا می‌کنند، زیرا این قندها دارای موادی هستند که باعث حفظ سلامتی بدن شده و مانع از ابتلا به بیماری‌ها می‌شوند.

با این حال، شکرهای تصفیه شده از نیشکر و چغندر قند استخراج می‌شوند. این شکرهای تصفیه شده حاوی ساکاروز هستند که ترکیب یافته از گلوکز و فروکتوز است. ما از شکرهای سفید و قهوه‌ای به طور گسترده برای شیرین کردن سایر مواد غذایی استفاده می‌کنیم.

تفاوت بنیادین مصرف قند طبیعی و شکرهای تصفیه شده در بدن به فرآیند متابولیسم (سوخت و ساز) آن‌ها باز می‌گردد. حقیقت این است که متابولیسم قند موجود در میوه‌ها و شیر در بدن متفاوت‌تر از متابولیسم شکرهای تصفیه شده است. بدن به سرعت اقدام به شکستن قند شکرهای تصفیه شده می‌کند. این امر باعث بالا رفتن سریع قند خون شده و ناتوانی در عملکرد هورمون انسولین را درپی خواهد داشت.

از طرفی دیگر، از آنجا که شکرهای تصفیه شده به سرعت تجزیه و جذب می‌شوند، فرد احساس سیری نمی‌کند. با این حال، فیبر موجود در میوه‌ها سرعت متابولیسم را کاهش داده و باعث ایجاد احساس سیری در فرد می‌شود. این امر مانع از پرخوری و زیاده روی در مصرف مواد غذایی می‌شود.

تحقیقات نشان داده است انسان‌های امروزی بسیار بیشتر از پدران و پدربزرگان خود در ۳ دهه قبل از شکرهای تصفیه شده استفاده می‌کنند. این موضوع باعث افزایش نرخ چاقی در میان کودکان و بزرگسالان شده است. متاسفانه چاقی ارتباط مستقیمی با خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان سینه، پروستات، پانکراس، رحم، و روده بزرگ دارد.

در سوی مقابل، میوه‌های دارای قند طبیعی مانند بلوبری، تمشک، توت فرنگی و سیب سرشار از موادی همچون آنتی اکسیدان‌ها هستند که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. فیبر موجود در میوه‌ها که به وفور در پوست آن‌ها وجود دارد با کنترل اشتها مانع از زیاده روی در خوردن و در نتیجه چاقی و اضافه وزن می‌شود.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند از مصرف مواد غذایی حاوی شکر تصفیه شده اجتناب کنید. رژیم غذایی حاوی غلات کامل (سبوس‌دار)، سبزیجات غیرنشاسته‌ای و میوه کافی، کربوهیدرات مناسب، چربی پایین، و پروتئین بالا می‌تواند سلامت بدن را تضمین کند. در کنار داشتن یک رژیم غذایی سالم، داشتن تحرک کافی و ورزش مستمر باعث حفظ تندرستی و تناسب اندام می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید