شرکت مخابرات اعلام کرد: در بخش پهن‌باند سیار هم آنتن‌های اپراتورها یا اصطلاحا بی‌تی‌اس‌ها حدود ۲ ساعت می‌توانند سرویس‌دهی کنند و اگر زمان قطعی برق بیش از این مدت ادامه یابد، با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

چرا با قطع برق اینترنت کُند می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، با قطعی‌هایی که طی چند روز گذشته در شبکه برق کشور شاهد بودیم، شاید یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که تحت‌تأثیر آن قرار گرفت، حوزه ارتباطات بود. در بخش پهن‌باند ثابت، قطعی برق باعث شد که بخشی از ۱۰میلیون کاربری که از مودم و روتر استفاده می‌کنند، نتوانند از این تجهیزات استفاده کنند.

به‌طوری که شرکت مخابرات یکی از دلایل افزایش تماس‌ها با سامانه ۲۰۲۰ را در روزهای اخیر خارج شدن مودم‌های خانگی از مدار به‌علت قطع برق اعلام کرد. در بخش پهن‌باند سیار هم آنتن‌های اپراتورها یا اصطلاحا بی‌تی‌اس‌ها حدود ۲ساعت می‌توانند سرویس‌دهی کنند و اگر زمان قطعی برق بیش از این مدت ادامه یابد، با مشکل جدی مواجه می‌شوند. در واقع اگرچه ممکن است با قطعی برق، اینترنت به‌طور کامل قطع نشود، اما کُندی آن، ناگزیر است.

کندی اینترنت سیار

پوریا آسترکی، کارشناس فناوری ارتباطات با اشاره به اینکه با قطعی برق، بی‌تی‌اس‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، می‌گوید: «سرعت اینترنت در این شرایط با کاهش قابل توجهی مواجه می‌شود.»

او معتقد است که در هنگام قطعی برق کاربران، دیتای کمتری مصرف می‌کنند و این تنها به‌خاطر خارج شدن احتمالی بی‌تی‌اس‌ها از شبکه ارتباطی و کُندشدن سرعت اینترنت است.

آسترکی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که در ساعاتی که برق قطع می‌شود، مصرف اینترنت پهن‌باند ثابت هم کاهش می‌یابد، چرا که روترها و مودم‌ها برای اتصال، نیاز به برق دارند.

او تأکید می‌کند که اگرچه ممکن است برخی از کاربران پهن‌باند ثابت که برقشان قطع نشده کیفیت بهتری را تجربه کنند، اما آن بخش از مردم که با قطعی برق مواجهند از داشتن اینترنت محروم می‌شوند.

مدیریت اپراتورها

قطعی‌های اخیر برق باعث شد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورها را ملزم به مدیریت اختلال‌های ایجاد شده در شبکه ارتباطی خود کند. به این ترتیب از آنها خواسته شد که تجهیزات لازم ازجمله دیزل‌ژنراتورها و باتری‌های پشتیبان را برای تامین برق هاب‌سایت‌ها و سایت‌های بی‌تی‌اس تقویت و درصورت نیاز، کمبود یا اختلال در باتری‌ها را رفع کنند. همچنین ادارات کل آی‌سی‌تی در استان‌ها ملزم به بازدید و بررسی میدانی سایت‌ها شدند تا درصورت وجود مشکل در تجهیزات پشتیبانی برق، هماهنگی لازم را برای رفع آن انجام دهند.

مشکل شارژ مجدد باتری بی‌تی‌اس‌ها

با این حال، یکی از مشکلاتی که با قطعی‌های مکرر و طولانی مدت در یک روز ایجاد می‌شود، زمان طولانی شارژ باتری‌ بی‌تی‌اس‌هاست که بین ۱۰تا ۱۵ساعت زمان می‌برد. این اتفاق باعث می‌شود که کاربران کُندی اینترنت را بیشتر احساس کنند، چون به‌احتمال زیاد تعدادی از بی‌تی‌اس‌ها از شبکه ارتباطی خارج می‌شوند.

مجید حقی، معاون امور پستی و ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به زمان طولانی شارژ مجدد باتری‌های پشتیبان برق پس از تخلیه شارژ، می‌گوید: «با توجه به اینکه تجهیزات یکسوکننده‌های اپراتورها، هم برق سایت‌ها را تامین می‌کنند و هم شارژینگ باتری را انجام می‌دهند، به همین دلیل اگر قطعی‌های برق به تناوب و در بازه‌های زمانی کوتاهی اتفاق بیفتد، تجهیزات پشتیبان برق سایت‌ها هم برای رفع مشکل کافی نیستند؛ به همین دلیل لازم است شرکت توانیر درتصمیم‌گیری برنامه زمانبندی قطعی برق، محدودیت‌های تکنولوژی تجهیزات را درنظر بگیرد.»

همین موضوع، باعث انتشار یک اطلاعیه از سوی یکی از اپراتورهای مسلط کشور شد. این اپراتور در بخشی از اطلاعیه خود تأکید کرد: «باتری‌های به‌کار رفته در سایت‌های ارتباطی ایرانسل در شرایط قطع برق، امکان ادامه خدمات‌رسانی چندساعته سایت را فراهم می‌کنند.

با وجود این، در وضعیت فعلی که قطعی مکرر و پیوسته برق، همه روزه با فواصل زمانی کوتاه در حال رخ دادن است، نه ‌تنها امکان شارژ مجدد باتری‌های پشتیبان سایت‌های ارتباطی فراهم نیست، بلکه تجهیزات ارتباطی سایت‌ها، در معرض آسیب شدید و جدی قرار دارند.»

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید