گزارش میدانی نشان می‌دهد که هر کیلوگرم مرغ تازه در سطح شهر تهران به ۳۱ تا ۳۵ هزار تومان افزایش یافته است.

پرواز قیمت‌ها در بازار مرغ؛ قیمت مرغ در تهران به ۳۵ هزار تومان رسید

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، سیر صعودی قیمت مرغ همچنان ادامه دارد و قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه در سطح شهر تهران به ۳۱تا ۳۵هزار تومان افزایش یافته اما در بازار گوشت گوسفندی به‌دلیل رشد عرضه دام‌های مولد نرخ این فرآورده ثابت مانده و قیمت گوشت گوساله متاثر از کمبود و گرانی علوفه و نهاده‌های دامی و کاهش عرضه دام زنده بالا مانده است.

پس از هشدارهای تولیدکنندگان و فعالان صنفی نسبت به کمبود و گرانی نهاده‌های تولید و جوجه یکروزه و تأثیر آن بر کمبود و گرانی مرغ، سیر صعودی قیمت مرغ در بازار خرده‌فروشی که از یک‌ماه پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد. کمبود عرضه، زمینه عبور نرخ هر کیلوگرم مرغ تازه را، از مرز ۳۵هزار تومان فراهم کرده است. نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار برای هرکیلوگرم مرغ ۲۴هزار و ۹۰۰تومان است.

تولیدکنندگان و فعالان صنفی بازار مرغ می‌گویند این ته خط قیمت مرغ نیست، آنان با توجه به شرایط نامساعد تامین نهاده‌های تولید، نسبت به‌احتمال افزایش بیشتر قیمت خرده‌فروشی مرغ، در هفته‌های آینده هشدار می‌دهند.

پرواز قیمت‌ها در بازار مرغ

گزارش میدانی خبرنگار همشهری از قیمت خرده‌فروشی گوشت قرمز و مرغ در برخی واحدهای صنفی سطح شهر تهران از تداوم سیر صعودی قیمت مرغ، حکایت دارد، به‌نحوی که واحدهای صنفی هر کیلوگرم مرغ تازه را به قیمت ۳۰تا ۳۵هزار تومان، به مشتریان عرضه می‌کنند.

در شرایطی که عرضه مرغ تازه در میادین میوه و تره‌بار به‌شدت کاهش یافته، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه در برخی واحدهای صنفی توزیع مستقیم به ۳۰هزار و ۵۰۰تومان رسیده اما قیمت مرغ تازه در سایر واحدهای خرده‌فروشی از ۳۱تا ۳۳هزار تومان در نوسان است، حتی مشاهده شده هر کیلوگرم مرغ تازه در واحدهای صنفی خرده فروشی غرب تهران با نرخ ۳۵هزار تومان هم به مشتریان عرضه می‌شود.

مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد اگرچه مسئولان ستاد تنظیم بازار عرضه مرغ قطعه‌بندی را به‌عنوان راهکاری برای مقابله با گرانفروشی این فرآورده ممنوع کرده‌اند اما فروشندگان مرغ، بی‌توجه به این دستور، انواع محصولات قطعه‌بندی مرغ را، با قیمت‌های به‌مراتب بیشتر از قیمت خرده‌فروشی مرغ کامل، به مشتریان عرضه می‌کنند. براین اساس قیمت هر کیلوگرم ران مرغ بدون کمر از ۳۰تا ۳۵هزار تومان، ران با کمر از ۲۷تا ۲۹هزار، سینه مرغ ۵۹تا ۶۵هزار و بوقلمون به قیمت ۴۷هزار و ۵۰۰تا ۵۰هزار تومان فروخته می‌شود.

ثبات نرخ گوشت گوسفندی و تب قیمت گوشت گوساله

در بازار گوشت قرمز نیز نوسان قیمت‌ها حرف نخست این بازار است. قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در محدوده ۱۲۵تا ۱۳۰هزار تومان تثبیت شده، قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی به ۱۴۰تا ۱۵۵هزارتومان رسیده اما قیمت گوشت گوساله به‌دلیل محدودیت تخصیص ارز و کاهش واردات گوشت منجمد برزیلی و افت عرضه گاو و گوساله زنده پرواری به بازار سیر صعودی گرفته است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت سردست گوسفندی ۱۲۰تا ۱۳۰هزار، ماهیچه گوسفندی ۱۶۰تا ۱۷۰هزار، راسته گوسفندی ۱۲۷تا ۱۳۳هزار و چرخ کرده مخلوط گوسفندی و گوساله به ۸۰تا ۹۰هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوساله در بازارخرده فروشی نیز از ۱۳۰تا ۱۴۵هزار تومان بنابر کیفیت گوشت(پاک شده و میزان چربی) و سردست گوساله از ۱۲۰تا ۱۳۰هزار، ماهیچه گوساله ۱۲۵تا ۱۳۵هزار و راسته گوساله ۱۴۵تا ۱۵۵هزار تومان است.

بررسی قیمت گوشت قرمز در میادین میوه و تره بار نیز نشان می‌دهد هرکیلو گرم گوشت ران گوساله به نرخ ۱۲۹تا ۱۳۰هزار، سردست گوساله ۱۲۷هزار و ۵۰۰و مخلوط گوساله ۱۱۸هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. همچنین در این مراکز عرضه مستقیم، هر کیلوگرم گوشت ران تازه گوسفندی۱۳۹هزارو۷۰۰، سردست تازه گوسفندی ۱۱۹هزارو۵۰۰تومان، کف دست گوسفندی۱۳۸هزارو۵۰۰و شقه گوسفندی ۱۱۷هزار تومان فروخته می‌شود که این نرخ بنابر کیفیت گوشت و محل واقع شدن میادین تا حدودی متغیر است.

افت قیمت گوشت گوسفندی

همزمان رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی از کاهش ١٠ هزار تومانی قیمت این نوع گوشت نسبت به فروردین‌ماه امسال خبر داده و با ابراز نگرانی نسبت به کشتار دام‌های مولد، گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت شیشک با کیفیت ١٢۵ تا ١٢٨ هزار تومان و قیمت گوشت بره ماده با وزن‌های سبک‌تر ۵ تا ۶ هزار تومان از این نرخ کمتر است.

علی‌اصغر ملکی، با اشاره به شرایط خشکسالی و نامناسب بودن وضع مراتع افزود: به‌دلیل کمبود و گرانی علوفه، دامداران ناچار به فروش دام‌های خود در وزن‌های پایین هستند بنابراین عرضه دام زیاد شده و قیمت گوشت گوسفندی روند نزولی داشته اما این شرایط برای دامداران کشور به‌شدت نگران‌کننده است.

او افزود: اینکه دامداران هم‌اکنون در زیان شدید بوده و ناچار به عرضه دام‌های مولد یا کم‌وزن خود زودتر از موعد به بازار هستند، ممکن است تا ۴‌ماه آینده کشور را با مشکل کمبود دام و گوشت مواجه کند. ملکی با بیان اینکه اکنون در برخی مناطق کشور، به‌دلیل شرایط ایجاد شده دام‌های مولد نیز کشتار می‌شوند، گفت: این اقدام بسیار خطرناک و نگران کننده‌ای است که می‌تواند ذخایر ژنتیک دامی کشور را با مشکل جدی مواجه کند.

این درحالی است که احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه کاهش شدید میزان برداشت علوفه در سطح هکتار مراتع موجب رشد تقاضای برخی اقلام علوفه مانند یونجه و افزایش ۱۰۰درصدی قیمت آن در بازار شده است، گفت: قیمت هر کیلوگرم یونجه خشک از ۲هزار و ۵۰۰تومان در سال گذشته به بیش از ۶هزار تومان افزایش یافته و علاوه بر آن قیمت نهاده‌های دامی در بازارهای جهانی نیز به‌دلیل خشکسالی افزایش چشمگیری داشته به‌نحوی که نرخ هر تن ذرت از ۲۲۰یورو به ۲۸۰یورو افزایش یافته و این امر موجب رشد هزینه و قیمت تمام‌شده شیر و گوشت در بازار داخلی شده است.

احمد مقدسی، با اشاره به اینکه دامداران از ابتدای امسال با رشد هزینه تمام‌شده تولید و تثبیت و کاهش قیمت گوشت و شیر مواجه هستند، افزود: تأخیر در اصلاح نرخ خرید شیر خام و گوشت قرمز موجب سرازیر شدن دام‌ سنگین (گاوهای مولد و شیر ده) به کشتارگاه‌ها می‌شود اما متأسفانه مسئولان همچنان امروز و فردا می‌کنند و با تداوم این شرایط دامدار چاره‌ای جز کشتار دام سنگین مولد ندارد.

نرخ‌های ناپایدار در بازار مرغ

نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه هزینه تولید مرغ به‌دلیل افزایش هزینه مولفه‌های تولید بالا رفته است، گفت: اگر فکری برای شرایط پیش آمده نشود و بازار کنترل نشود، شاهد کمبود و گرانی بیشتر مرغ در ماه‌های آینده خواهیم بود. حبیب اسدالله‌نژاد با اشاره به اینکه بازار مرغ آرامش شکننده‌ای دارد، افزود: در برخی استان‌ها کمبود مرغ مشاهده شده است، زیرا در فروردین جوجه‌ریزی به اندازه نیاز واقعی کشور انجام نشد و مجددا نرخ مولفه‌های تولید افزایش یافته است.

اسدالله‌نژاد افزود: کرایه‌های حمل‌ونقل، ذرت و سویا، واکسن، ریزمغذی و دارو افزایش محسوس و قابل توجهی داشته و جوجه یکروزه که قیمت مصوب آن ۴۲۰۰ تومان است در بازار به نرخ ۸تا ۹هزار تومان خرید و فروش می‌شود. او تأکید کرد اگر فکری برای شرایط پیش‌آمده نشود، شاهد کمبود مرغ در ماه‌های آینده خواهیم بود.

کمبود عامل عرضه چند نرخی و گرانی مرغ

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی هم در گفت‌وگو با همشهری در مورد علت عرضه چند نرخی و گرانی مرغ در بازار خرده‌فروشی، گفت: مرغ تنظیم‌بازاری با قیمت مصوب ۲۴هزار و ۹۰۰تومان به اندازه کافی در بازار عرضه نمی‌شود، حداقل نیمی از واحدهای صنفی مرغ تازه با نرخ مصوب از کشتارگاه دریافت نمی‌کنند و برای تداوم فعالیت و باز ماندن محل کسب‌وکارشان ناچار به خرید مرغ در بازار آزاد هستند.

مهدی یوسف‌خانی، با بیان اینکه حداقل قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ تازه برای واحدهای صنفی از بازار آزاد به ۳۱هزار تومان افزایش یافته، تأکید کرد: با این روند نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه در بازار بنابر منطقه محل عرضه از ۳۲تا ۳۵هزار تومان در نوسان است.

او با بیان اینکه اکنون حداقل ۵۰درصد نیاز بازار خرده‌فروشی مرغ از طریق خرید مرغ در بازار آزاد تامین می‌شود، افزود: قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری برای مرغداران ۱۷هزار و ۱۰۰تومان تعیین شده اما نیمی از مرغداران مرغ زنده را با قیمت هر کیلوگرم ۲۱هزار و ۵۰۰تا ۲۳هزار تومان به مغازه‌داران می‌فروشند، با این روند قیمت تمام‌شده مرغ زنده با احتساب هزینه حمل و کشتار برای واحدهای صنفی به ۳۰تا ۳۱هزار تومان می‌رسد. یوسف خانی تأکید کرد: مجموع مرغ روزانه عرضه شده با نرخ مصوب در کلانشهر تهران، روزانه ۲۵۰تا ۳۰۰تن است که ۱۰۰تن از این میزان در شهرستان‌های استان و ۱۵۰تا ۲۰۰تن در شهر تهران توزیع می‌شود.

علاوه بر آن روزانه ۲۰۰تن مرغ هم با نرخ مصوب دراختیار واحدهای قطعه بندی و بسته‌بندی قرار می‌گیرد که با احتساب سهمیه مرغ با نرخ مصوب که در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود، مجموع روزانه توزیع مرغ در تهران با نرخ مصوب به ۶۰۰تن می‌رسد درحالی‌که نیاز بازار مرغ با درنظر گرفتن سهمیه مراکز قطعه‌بندی، میادین و... حداقل ۱۲۰۰تا ۱۳۰۰تن است ولی فقط ۵۰درصد نیاز بازار مرغ با قیمت مصوب و نیمی از آن با قیمت آزاد تامین می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید