ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ای اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است را اعلام کرد.

اسامی و سوابق ۷ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۵خود و در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است را  به ترتیب حروف الفبا اعلام کرد که به شرح ذیل است: 

۱- آقای سعید جلیلی– فرزند محمدحسن- کد نامزد ۲۲

۲- آقای محسن رضایی میرقائد– فرزند نجف- کد نامزد ۴۴

۳- آقای سیدابراهیم رئیس ­الساداتی مشهور به رئیسی– فرزند سیدحاجی- کد نامزد ۳۳

۴- آقای علیرضا زاکانی– فرزند حسین- کد نامزد ۵۵

۵- آقای سیدامیرحسین قاضی­ زاده هاشمی– فرزند سیدحسن- کد نامزد ۶۶

۶- آقای محسن مهرعلیزاده– فرزند رحیم- کد نامزد ۷۷

۷- آقای عبدالناصر همتی– فرزند احمدعلی- کد نامزد ۸۸

برای آشنایی با سوابق علمی و اجرایی آنها بیوگرافی این نامزدها را مرور می‌کنیم.

۱- سعید جلیلی

سعید جلیلی ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ در شهر مشهد مقدس متولد شد و دارای مدرک دکتری معارف اسلامی علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) است.

سعید جلیلی در سال ۱۳۶۸ تصدی ” ریاست اداره بازرسی وزارت امور خارجه” را بر عهده گرفت و به مدت ۷ سال در این سمت باقی ماند و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ نیز به عنوان معاون اول اداره آمریکا در وزارت امورخارجه فعالیت کرد. طی سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ مدیریت بررسی‌های جاری دفتر رهبر معظم انقلاب را بر عهده داشت و در سال ۱۳۸۴ نیز معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شد.

اسامی و سوابق ۷ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

در دفاع مقدس دیدبان لشکر نصر خراسان بود و در عملیات کربلای ۵ از ناحیه پای راست مجروح و جانباز شد.  دو دوره به عنوان رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه مشغول فعالیت بوده است. عملکرد جهادی و ضدفساد او در این مدت باعث شد تا بدون انجام سفرهای رایج خارج از کشور و با طراحی پروژه‌های نظارتی از راه دور، اولا هزینه‌های نظارت در این وزارت‌خانه را به طور ملموسی کاهش دهد و ثانیا در مدت چهار سال ۱۷ سفیر متخلف یا ناکارآمد را عزل و برکنار کند.

جلیلی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود.

تا پیش از آغاز تحریم‌ها، عمده مسئولیت جلیلی بر پیشبرد مذاکرات متمرکز بود. در این مدت شش مساله باقیمانده میان ایران و آژانس به طور جامع حل و فصل شد. در همین مدت صنعت هسته‌ای شتاب بالایی به خود گرفت و تا مرزهای دانش از جمله پیل‌های اتمی، سوخت ۲۰٪ و کاربردهای پزشکی، کشاورزی و زیست محیطی دانش هسته‌ای گسترش یافت.

وی در سال ۱۳۸۷ به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی انتخاب و از سال ۱۳۹۲ نیز به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمده است. از سال ۱۳۹۳ تاکنون نیز به عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی فعالیت کرده است. 

قالب افراد جلیلی را با مسئولیت مذاکرات هسته‌ای می‌شناسند اما این تمام کارنامه مدیریتی جلیلی در شورای عالی امنیت ملی نیست. نقش هماهنگ کننده این شورا در مدیریت بحران‌های مهم امنیتی از جمله شکاف‌های قومیتی و مذهبی در برخی مناطق، ناآرامی مرزها، تروریسم، جنگ ۲۲ روزه و ۸ روزه غزه با اسرائیل، مبارزه محور مقاومت با داعش و مواردی از این دست از وجوه مغفول حوزه مدیریتی جلیلی است. او همچنین در جنگ لبنان و درگیری‌های سوریه حضور میدانی داشته است.

«کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی» مستقر در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز دیگر عرصه فعالیت جلیلی بود. مفاسد کلان دارای ابعاد امنیت ملی زیر ذره‌بین این کمیته و تحت نظر دبیر شورا بررسی می‌شد که پرونده کرسنت و فساد ۳۰۰۰ میلیاردی از جمله مهم‌ترین پروژه‌های بررسی شده در این کمیته بود.

سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت نیز همچون سیدابراهیم رییسی و محسن مهرعلیزاده برای دومین بار در جمع کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری حضور دارد. او در سال ۹۲ نیز کاندیدا بود که با ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار رای (۱۱/۳۶ درصد) نفر سوم شد.

جلیلی پس از ثبت‌نام رییسی و در بعد از ظهر روز آخر و به عنوان آخرین چهره مطرح ثبت‌نام کرد. او در صحبت‌های پس از ثبت‌نام گفت: کشور را با نمایش نمی‌توان اداره کرد؛ در هشت سال گذشته این تجربه خود را به‌خوبی نشان داد.

جلیلی در هشت سال گذشته با تشکیل دولت در سایه، برنامه‌هایی برای اداره کشور آماده کرده  است. در انتخابات سال ۹۲، علی باقری کنی رییس ستاد وی بود.

او در انتخابات سال ۹۶ نیز به حمایت از رییسی پرداخت و برای او تبلیغ و سخنرانی انتخاباتی کرد.

۲- محسن رضایی میرقائد

محسن (سبزوار) رضایی میرقائد، مشهور به محسن رضایی در ۱۸ شهریور ۱۳۳۳ در روستای بنه‌وار بابا احمد، از توابع شهرستان مسجدسلیمان در استان خوزستان متولد شد. 

دوران کودکی و نوجوانی را در مسجدسلیمان سپری کرد و بخشی از تحصیلات متوسطه را در دبیرستان سینا این شهر به پایان رساند و در سال ۱۳۴۸ برای ادامه تحصیل در هنرستان صنعتی شرکت ملی نفت ایران، به اهواز نقل مکان کرد. رضایی در این شهر فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم پهلوی را آغاز کرد، که در پی این فعالیت‌ها، در سال ۱۳۵۲ توسط ساواک اهواز دستگیر شد و مدت ۶ ماه را در زندان اهواز سپری نمود.

اسامی و سوابق ۷ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

وی در زندان با گروهی از مخالفان پادشاهی پهلوی از شهرهای خرمشهر، دزفول و تهران آشنا شد، که این آشناهایی‌ها منجر به تشکیل یک گروه چریکی با مشارکت اسماعیل دقایقی، عبدالله ساکی، فریدون مرتضایی و غلامرضا قمیشی، تحت نام جمعیت منصورون گردید.

رضایی در سال ۱۳۵۳ پس از قبولی در کنکور سراسری، در مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد و به تهران نقل مکان کرد و در محله نارمک ساکن شد. او در سال ۱۳۵۳ ازدواج کرد. در سال ۱۳۵۴ با شدت گرفتن فشار ساواک بر گروه‌های چریکی، او ناچار شد تحصیلات دانشگاه را رها کند و از آن پس تا سال ۱۳۵۷ به همراه گروهی از اعضای منصورون، زندگی مخفی را در پیش گرفت. رضایی به همراه محمد بروجردی از اعضا تیم حفاظت از روح‌الله خمینی، در روزهای نخست ورود ایشان به کشور بودند.

وی پس از انقلاب ۱۳۵۷ از پایه‌گذاران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آمد، که ائتلافی متشکل از ۷ گروه مسلح بود و به دعوت مرتضی مطهری برای رویارویی با سازمان مجاهدین خلق تأسیس گردید. او عضو هیئت ۱۲ نفره تدوین اساسنامه سپاه پاسداران در زمستان ۱۳۵۷ بود و در اردیبهشت ۱۳۵۸ با پشتیبانی حضرت امام خمینی (ره) واحد اطلاعات سپاه را تأسیس کرد و اولین فرمانده این واحد، در فاصله سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۳ بود. پس از پایان جنگ ایران و عراق، به دانشگاه علم و صنعت بازگشت، ولی بار دیگر تحصیلات مهندسی را نیمه‌کاره گذاشت و در سال ۱۳۶۹ در مقطع کارشناسی اقتصاد در مرکز آموزش سازمان برنامه و بودجه تحصیلات خود را از ابتدا آغاز کرد. وی کارشناسی ارشد اقتصاد و دکتری اقتصاد را در سال ۱۳۷۹ از دانشگاه تهران اخذ نمود.او همچنین مدرس دانشگاه امام حسین (ع) است.

همسر محسن رضایی، معصومه خدنگ نام دارد، که رضایی از طریق امام جماعت مسجد جامع احمدیه نارمک، به عنوان عضوی از خانواده‌ای انقلابی، با او آشنا شد و ازدواج کرد. فرزندانش به ترتیب احمد، سارا، علی، زهرا و مهدیه نام دارند.

فرزند دیگر محسن رضایی، علی رضائی میرقائد همسر هدی طباطبایی و پدر تنها نبیره روح‌الله خمینی (محمد بنیامین رضایی) می‌باشد، که در حال حاضر معاون اطلاع‌رسانی، پروژهش و امور بین‌الملل دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد. برادر وی امیدوار رضایی نیز به مدت ۱۶ سال در دوره‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده مسجدسلیمان، لالی و هفتکل از استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی حضور داشت. وی در دوره نهم مجلس، برای حضور در انتخابات، نامزد نشد. امیدوار رضایی در ادوار پیشین همواره در هیئت رئیسه مجلس حضور داشت و از افراد نزدیک به علی لاریجانی (رئیس سابق مجلس) به‌شمار می‌آید و هم‌اکنون به عنوان معاون قوانین مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند.

در فروردین ۱۳۹۴، رضایی از بازگشتش به سپاه پاسداران خبر داد. وی دلیل اینکار را تدوین کافی سیاست‌های کلان اقتصادی کشور برای ۵۰ سال آینده در طول زمان حضورش در مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین در اولویت بودن امنیت ملی ایران برای سال‌های نزدیک به ناامنی‌هایی که در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در مرزهای ایران حادث شده‌بود عنوان کرد. محسن رضایی با ۳ بار دریافت نشان فتح درجه ۱ رکورددار دریافت این نشان می‌باشد.

احمد رضایی، فرزند ارشد وی، در اولین دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به ایالات متحده آمریکا پناهنده شد و با انجام مصاحبه‌هایی جنجال بسیاری در ایران آفرید. چند سال بعد و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم، محسن رضایی اعلام کرد فرزندش به ایران برگشته‌است. در ۲۲ آبان ۱۳۹۰ اعلام شد احمد رضایی میرقائد، در هتل گلوریا در شهر دبی به طرز مشکوکی درگذشته‌است.احمد رضایی با استفاده از یک گذرنامه آمریکایی و با نام آمریکایی خود یعنی تام جی اندرسون وارد دبی شده بود. در بررسی پلیس دبی علت مرگ احمد رضایی مصرف بیش از اندازه از داروی ضد افسردگی اعلام شد.

اما در ایران بازپرس ویژه پرونده بر این نظر بود که وی به دلیل داشتن اطلاعات به قتل رسیده‌است و احتمالاً دستگاه جاسوسی اسرائیل در این میان نقش داشته‌است.

روز جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا موسوم به اوفک محسن رضایی و هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی را به دلیل پیشبرد اهداف بی‌ثبات‌کننده حکومت در منطقه و جهان در فهرست تحریم‌ها قرار داد.حکم جلب بین‌المللی رضایی از سوی اینترپل (پلیس بین‌الملل) در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۰۷ و به درخواست دادگستری آرژانتین به اتهام جنایات منجر به مرگ، اوباشی و خرابکاری  مبنی بر دخالت داشتن وی در انفجار مرکز همیاری یهودیان و در مقام فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صادر شده‌است. محسن رضایی همچنان تحت تعقیب اینترپل (پلیس بین‌الملل) قرار دارد.

محسن رضایی در پی استعفاء از فرماندهی سپاه پاسداران در سال ۱۳۷۶ از حضور در کلیه نیروهای نظامی نیز کناره‌گیری نمود و وارد دنیای سیاست شد. در سال ۱۳۷۶ با حکم رهبر معظم انقلاب، به سمت دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و از سال ۱۳۷۹ نیز ریاست کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده گرفت. محسن رضایی در این سال‌ها فعالیتش را در مجمع تشخیص مصلحت نظام متمرکز کرده‌است. از فعالیت‌های وی در مجمع تشخیص، می‌توان به تدوین سند چشم‌انداز بیست ساله ایران و کمک به اصلاح قانون سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، اشاره نمود

محسن رضایی در سال ۱۳۷۸ خود را کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در تهران کرد و در فهرست «ائتلاف خط امام و رهبری» (معروف به جناح راست) و جامعه روحانیت مبارز قرار داشت، اما موفق به کسب آرای لازم نشد.

او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ نیز با شعار انتخاباتی «دولت عشق»حضور یافت، اما دو روز پیش از برگزاری انتخابات کناره‌گیری خود را اعلام کرد. در بیانیه‌ای که او در آن زمان منتشر کرد، دلیل کناره‌گیری خود را «جلوگیری از پراکندگی آرای مردم» در اثر کثرت نامزدها عنوان کرد.

رضایی یکی از نامزدهای دوره دهم ریاست جمهوری ایران نیز بود. وی در بین نامزدهای رسمی انتخابات، آخرین فردی بود که به صحنه وارد شد. رضائی با ایده «دولت ائتلافی» و به صورت مستقل وارد انتخابات شد. وی نفر سوم از بین کاندیداهای چهارگانه شد.

محسن رضایی پس از انتخابات به نتایج اعلام شده اعتراض نمود و آن را مورد تأیید قرار نداد. اما بعد، از اعتراض خود منصرف شد.

محسن رضایی در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۱ در جمع مردم شهر دیواندره، به‌طور رسمی کاندیداتوری خود را اعلام کرد. رضایی در جمع مردم دیواندره اظهار داشت: پیشنهاد شده بود در تهران کاندیداتوری خود را اعلام، تا از امکانات وسیع رسانه‌ای استفاده کنم اما با اعلام کاندیداتوری در این شهر، بر رویکردم نسبت به پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور و حل مشکلات مردم تأکید می‌کنم. همچنین ابوالقاسم رئوفیان، مسئول ستاد انتخاباتی «جبهه ایستادگی»، پس از معرفی محسن رضایی به عنوان کاندیدای جبهه ایستادگی، شعار انتخاباتی محسن رضایی را «دولت فراگیر و جامعه امید» اعلام کرد.
وی جزو ۸ نفری بود که صلاحیت آن‌ها برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تأیید شد.محسن رضایی در این انتخابات در رتبه چهارم قرار گرفت. محسن رضایی اعلام نمود با شعار «سلام بر زندگی» در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) شرکت کرده است.

در نهایت رضایی با کسب ۳٬۸۸۴٬۴۱۲ رای (۱۰٫۵۹٪) در انتخابات رتبه چهارم را بدست آورد و به پاستور راه نیافت. او در سه استان خوزستان (محل تولدش)، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری از برنده نهایی انتخابات، حسن روحانی رای بیشتری آورد.

محسن رضایی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰، برای سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ثبت نام کرد.

۳- سیدابراهیم رئیس ­الساداتی مشهور به رئیسی

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در ۲۳ آذرماه سال ۱۳۳۹ در محله نوغان شهر مشهد دیده به جهان گشود. وی در پنج سالگی پدر خود را از دست داد. رئیسی در سن ۱۵ سالگی وارد حوزه علمیه قم شد و تحصیلات حوزوی خود را تا سطح چهار فقه و اصول در مدرسهٔ حقانی ادامه داد. آیات اعظام علی مشکینی، حسین نوری همدانی، محمد فاضل لنکرانی، ابوالقاسم خزعلی، فاضل هرندی، ستوده، مروی خراسانی، مجتبی تهرانی، مرعشی، سید محمود هاشمی شاهرودی از جمله استادان وی بوده‌اند. وی هم‌چنین دارای دکتری فقه و حقوق خصوصی از دانشگاه شهید مطهری است.

اسامی و سوابق ۷ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

رئیسی با جمیله علم‌الهدی دختر سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، و معاون سابق دانشگاه امام صادق، ازدواج کرده‌است. همسر او که در سال ۱۳۸۰ دکترای خود را از دانشگاه تربیت مدرس گرفته، استاد علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است. رئیسی دو دختر و دو نوه دارد.

پس از گذراندن تحصیلات دورهٔ ابتدایی دروس حوزوی را ابتدا در مشهد و از سال ۱۳۵۴ در قم تحصیل کرد. او فعالیت قضایی خود را در ۲۰ سالگی به عنوان دادستان کرج آغاز کرد و بعدتر دادستانی همدان را نیز به‌طور هم‌زمان بر عهده گرفت. در سال ۱۳۶۴ به تهران منتقل شد و جانشین دادستان این شهر شد. 

وی علاوه بر تحصیلات سطح عالی حوزوی، دارای مدرک دکتری در رشته فقه و حقوق خصوصی است. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی فعالیت قضایی خود را در سال ۱۳۵۹ آغاز کرد و در سال ۱۳۶۰ به عنوان دادستان کرج منصوب شد و به طور همزمان از سال ۶۱ دادستانی شهر همدان را نیز بر عهده داشت. در سال ۱۳۶۴ به عنوان جانشین دادستان انقلاب انتخاب شد. 

با آغاز رهبری مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۸، رئیسی با حکم محمد یزدی رئیس وقت قوه قضائیه به عنوان دادستان تهران منصوب شد. در سال ۱۳۷۳، رئیسی به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در این سمت بود. او از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳، معاون اول قوه قضائیه، و در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بود.در اسفند ۱۳۹۴، رئیسی با حکم رهبر ایران به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳ ریاست سازمان بازرسی کل کشور و از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، معاون اول قوه قضائیه بود. در دوره چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده مردم استان خراسان جنوبی به این مجلس راه یافت و از سال ۱۳۹۳ تا اواخر سال ۱۳۹۴ نیز دادستانی کل کشور را برعهده داشت. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد و در سال ۱۳۹۷ با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان هفتمین رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و هم اکنون نیز در این سمت مشغول به فعالیت است. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، پیش از این در عرصه رقابت‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ حضور داشته است.

۴- علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی در ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ در جنوب تهران به دنیا آمد. وی دارای دکترای پزشکی و متخصص پزشکی هست‌های و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی خدمت کرده است.

او در سال ۱۳۶۲ و در دوران دفاع مقدس موفق به اخذ مدرک دیپلم شده‌است. وی در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد و سپس در رشته پزشکی هسته‌ای، تخصص گرفت.

اسامی و سوابق ۷ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

در جنگ ایران و عراق از ناحیه دست، پا و گردن مجروح شد. وی سابقه فرماندهی بسیج دانشجویی و عضویت در هیئت منصفه مطبوعات را داراست. تحصیلات دانشگاهی وی، در دانشگاه تهران و در رشته تحصیلی پزشکی هسته‌ای بوده‌است. او عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم، مجلس هشتم و مجلس نهم است. وی، از منتقدین جدی مدیریت عبدالله جاسبی در دانشگاه آزاد اسلامی و عملکرد قاضی مرتضوی و میدان دادن به اسفندیار رحیم مشایی است. او به همراه جمعی از نیروهای اصولگرا که از سال‌های قبل در کنار یکدیگر به فعالیت سیاسی در راستای آرمان‌های انقلاب پرداخته بودند، در مهرماه سال ۸۷، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را به‌طور رسمی تأسیس کردند، وی پیش از آن عضو شورای مرکزی ۱۱ نفره جبهه متحد اصولگرایان بود و برای حضور فعال در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ در قالب جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی فعالیت کرده‌است. همچنین وی در سال ۱۳۸۸ مدیر مسئول هفته نامه پنجره شد.

زاکانی نیز در خصوص نمرات دبیرستان و نیز با رد مشروط شدن متوالی در یادداشتی به این موضوع پاسخ داد: " اول اینکه بنده در دوران دبیرستان هیچگاه نمراتی را که ذکر کرده‌اید نداشته‌ام و تنها در سال ۶۲ دو تا تجدیدی دارم. زیرا بنده سال ۶۲ تا ۲۳ اردیبهشت ماه در جبهه بودم و تنها ۷ روز بدون معلم درس خواندم و در طول تحصیل هم به علت حضور در منطقه عملیاتی ترک تحصیل تلقی شده بودم و آن دو درس هم مدتی بعد امتحان دادم و قبول شدم.

پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و تدوین برنامه جامعه اقدام مشترک توسط ایران و کشورهای ۱+۵، نتایج به کشورها ارسال شد، که در این بین مجلس شورای اسلامی ایران، کمیسیون ویژه را مسئول بررسی این توافق کرد. علیرضا زاکانی مسئولیت این کمیسیون ویژه را که «کمیسیون ویژه بررسی برجام، پیامدها و نتایج» نام داشت، با رأی نمایندگان مجلس بر عهده گرفت.

وی در زمان مدیریت خود در این کمیسیون، دعوت از مقامات هسته‌ای، سیاسی و اقتصادی ایران به کمیسیون برجام را در دستور کار خود قرار داد و در نامه‌های جداگانه به سران قوا، خواستار دیدار با آن‌ها شد. وی همچنین در نامه‌ای به محمدجواد ظریف، خواستار حضور یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمیسیون برجام و ارائه توضیحات در خصوص توافق با ایران شد. همچنین وی در برنامه تلویزیونی متن حاشیه، دربارهٔ ارائه اطلاعات محرمانه توافق ایران و آژانس گفت که علی‌اکبر صالحی قول داده که این مفاد را در اختیار کمیسیون قرار بدهد.

علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور در یازدهمین دوره انتخابات نام‌نویسی که پس از بررسی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.

علیرضا زاکانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  ۱۳۹۶ نیز شرکت کرد که برای دومین دوره پیاپی با نظر شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.

۵- سیدامیرحسین قاضی­ زاده هاشمی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی زادهٔ ۲۵ فروردین ۱۳۵۰ در فریمان است؛ او پزشک و سیاستمدار اصولگرای ایرانی و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و نماینده مشهد در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی می‌باشد. وی پیشتر در دورهٔ هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان نماینده حوزه انتخابیه مشهد و کلات فعالیت می‌کرد و در دوره نهم و دهم به عنوان دبیر عضو هیئت رئیسه مجلس بود. او از زمان تشکیل جبهه پایداری، به عضویت این حزب درآمد. از زمان تشکیل جبهه پایداری، به عضویت این حزب درآمد و در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ سخنگوی آن بود. قاضی‌زاده دانش‌آموخته دکتری پزشکی است و پیش از نمایندگی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را برعهده داشت.

اسامی و سوابق ۷ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

او پسرعموی سید حسن قاضی‌زاده هاشمی(وزیر سابق بهداشت) و برادر احسان قاضی‌زاده هاشمی(نماینده فعلی مجلس) است.

قاضی زاده هاشمی در ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ کاندیداتوری خود را در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کرد.

وی در ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ به همراه دخترش با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور اقدام به ثبت‌نام برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران کرد.

۶- محسن مهرعلیزاده

محسن مهرعلیزاده متولد ۱۳۳۵ در مراغه آذربایجان شرقی است. وی دارای مدرک دکترای اقتصاد مهندسی از دانشگاه تیلبرگ در کشور هلند است. عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیر عامل شرکت سایپا؛ مدیر صنعتی و بهره برداری گروه خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران؛ معاون صنعتی و بهره برداری وزیر صنایع سنگین و عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاون وزیر صنایع طی سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹ از جمله سوابق اجرایی محسن مهرعلیزاده در دهه شصت است.

اسامی و سوابق ۷ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

در دهه ۷۰ نیز، ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان عمران کیش؛ معاون امور نیروگاه‌های سازمان انرژی اتمی؛ و رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری شاهد و استانداری خراسان را طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ را در کارنامه کاری خود دارد. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ و انتصاب وی به ریاست فدراسیون بین المللی ورزش‌های زورخانه‌ای در سال ۱۳۸۳ از دیگر سوابق اجرایی اوست. وی همچنین، طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷، به مدت یک سال استاندار اصفهان در دولت دوازدهم بود. محسن مهرعلیزاده پیش از این در عرصه رقابت‌های نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ حضور داشته است.

وی در انتخابات دور نهم ریاست جمهوری با حمایت نمایندگان مجلس استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و خراسان و پیشنهاد سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت، وارد عرصه انتخابات شد.

محسن مهرعلیزاده و مصطفی معین که در سال ۱۳۸۴ به عنوان نامزدهای جناح اصلاح‌طلب وارد کارزار نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شده بودند، ابتدا توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند، اما سپس با نامه مقام معظم رهبری و با حکم حکومتی هر دو نفر مجدداً تأیید صلاحیت شدند.

وی در ۷ آبان ۱۳۹۶ به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد و در ۲۶ آبان ۱۳۹۷ به علت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان سمت خود را ترک کرد.

وی در حال حاضر رئیس فدراسیون جهانی ورزشهای زورخانه ای و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی توسعه آب آسیا (مجری شیرین سازی طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور) است.

مهرعلیزاده در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور در ستاد انتخابات کشور برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

۷- عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی متولد ۱۳۳۶ در شهر کبودرآهنگ، استان همدان است. وی مشهور به پدر بیمه خصوصی ایران و مدیر ارشد اقتصادی و سیاسی ایرانی است.

عبدالناصر همتی سال ۵۷ دوره کارشناسی دانشگاه تهران را آغاز کرد و در همان دانشگاه سال ۶۷ فوق لیسانس خود را دریافت کرد و درجه دکترای اقتصاد خود را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران اخذ و رساله خود را با حضور در دانشگاه لندن تکمیل کرد و به اتمام رساند.

اسامی و سوابق ۷ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

عبدالناصر همتی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و یکی از معدود استادان تدریس‌کننده اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه‌های ایران است.

عبدالناصر همتی با رتبه اول دوره کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران را آغاز کرده بود و در سال ۱۳۵۹ مسئول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی بود.

او فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در سازمان صدا و سیما آغاز کرد و تا ۱۳۶۸ به عنوان مدیرکل خبر فعالیت نمود و از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ معاون سیاسی سازمان صدا و سیما بود.

همتی در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۳ در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد و تا معاونت سیاسی این سازمان پیش رفت. او ۹ سال مدیرکل خبر و ۵ سال معاون سیاسی صدا و سیما بود. وی در دوران جنگ ایران و عراق، از مسئولین تبلیغات جنگ بود.

عبدالناصر همتی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ طی سه دوره به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی بیمه فعالیت کرد و نقش کلیدی در طراحی و اجرای سیاست‌های آزاد سازی و خصوصی‌سازی در صنعت بیمه داشت. در جمهوری اسلامی ایران، از وی به عنوان پدر بیمه‌های خصوصی یاد شده‌است.

بعد از آنکه محمدابراهیم امین رئیس کل بیمه مرکزی ایران در پی انتشار فیش حقوق‌های نجومی مدیران بیمه از سمت خود استعفا کرد، وزیر اقتصاد عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی ایران را برای رئیس کلی بیمه مرکزی ایران به هیئت وزیران معرفی کرد که مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت.

عبدالناصر همتی در دوره مسئولیت حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی به مدت پنج سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بود.

وی در آغاز دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی پیشنهاد اولیه تأسیس «صندوق ذخیره ارزی» را که بعداً به نام «صندوق توسعه ملی» نام گرفت به وی ارائه داد. از جمله اقدامات وی در این دوره تلاش مؤثر برای لغو تحریم بانک سینا بود که منجر به خارج شدن بانک سینا با رأی دادگاه عالی اروپا از فهرست تحریم اتحادیه اروپا گردید.

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به مجمع عمومی بانک ملی پیشنهاد کرده بود که عبدالناصر همتی جایگزین فرشاد حیدری در بانک ملی شود و اعضای مجمع با پیشنهاد وزیر اقتصاد موافقت کردند. او در بانک ملی تلاش کرد تغییرات فراوانی ایجاد کند.

وی پس از خاتمه فعالیت در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، و قبل از نشستن بر مسند رئیس کلی بانک مرکزی سفیر تام‌الاختیار ایران در چین شد.

در مرداد ماه ۱۳۹۷ حسن روحانی وی را جایگزین ولی‌الله سیف کرد و بدین ترتیب عبدالناصر همتی به سمت رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد.

او از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال، ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برعهده داشت. وی از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ برای مدت ۷ سال مدیرعامل بانک سینا و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نیز مدیرعامل بانک ملی ایران بود.همتی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ برای بار دوم ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت.او به مدت ۵ سال در زمان حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود. همتی از معدود مدیران ایرانی است که در دولت‌های پنجم و ششم، هفتم و هشتم، نهم و دهم، همچنین یازدهم و دوازدهم، سمت‌های کلیدی را برعهده داشته‌است.

همتی دارای تألیفات و پژوهش‌های زیادی در رشته اقتصاد است که مهم‌ترین آن‌ها کتاب «اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی» است. این کتاب چهار بار تجدید چاپ شده‌است. کتاب‌های «توسعه اقتصادی»، «مشکلات اقتصادی جهان سوم» و «اقتصاد نفت» نیز از تألیفات اوست.

وی چندین کتاب ترجمه و ده‌ها مقاله علمی که در نشریات و کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه کرده‌است در کارنامه خود دارد.

عبدالناصر همتی به مدت ۷ سال مدیریت بانک سینا را به عهده داشته و موفق شده‌است مؤسسه مالی و اعتباری بنیاد را به یکی از بانک‌های مهم بخش خصوصی متحول نماید. از جمله اقدامات وی در این دوره تلاش مؤثر برای لغو تحریم اقتصادی بانک سینا بود که منجر به خارج شدن بانک سینا با رأی دادگاه عالی اروپا از فهرست تحریم اقتصادی اتحادیه اروپا گردید.

عبدالناصر همتی در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور در ستاد انتخابات وزارت‌ کشور در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید