حمیدرضا ترقی در واکنش به لیست نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان به سلام نو گفت: شاید این اتفاق خلاف انتظار آن‌هایی باشد که دستور العملل و مقرراتی که شورای نگهبان چند پیش در راستای اقدامات مجلس و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری ابلاغ کرد را جدی نگرفتند، اما اگر دقت می‌کردند قطعا از این مسئله متعجب نمی‌شدند.

تایید صلاحیت‌ها منطبق بر ابلاغیه شورای نگهبان است / انتظار رد صلاحیت لاریجانی را داشتم / شورای نگهبان نباید بررسی صلاحیت را بر اساس مشارکت مردم لحاظ کند

سلام نو سرویس سیاسی: لیست هفت نفره شورای نگهبان که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در آن اعلام شده به دست وزارت کشور رسیده و آن چنان که تلویحا تایید شده سه نامزد مهم این دوره یعنی اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و علی لاریجانی تایید صلاحیت نشده است.

آن طور که به نظر می‌رسد کار به جایی رسیده که رییس جمهور از اعلام لیست توسط وزارت کشور جلوگیری کرده و در نامه‌ای به رهبر انقلاب خواستار ورود ایشان به این مسئله شده است.

در همین رابطه سلام نو گفت‌وگویی کوتاه با حمیدرضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی و فعال سیاسی اصول‌گرا داشته که در ادامه آن را می‌خوانید.

لیست نامزدهای انتخابات به طور تلویحی اعلام شده است، شما انتظار اعلام چنین لیستی را داشتید؟

من شخصا انتظار چنین لیستی را داشتم و طبیعی بود.

به هر شکل چهره‌هایی مثل آقایان جهانیگری، پزشکیان و لاریجانی با سوابقی مثل معاونت رییس جمهور، نمایندگی و ریاست مجلس رد صلاحیت شدند. به طور مشخص کسی تصور نمی‌کرد علی لاریجانی رد صلاحیت شود.

شاید این اتفاق خلاف انتظار آن‌هایی باشد که دستور العملل و مقرراتی که شورای نگهبان چندی پیش در راستای اقدامات مجلس و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری ابلاغ کرد را جدی نگرفتند، اما اگر دقت می‌کردند قطعا از این مسئله متعجب نمی‌شدند.

یعنی شما رد صلاحیت آقای لاریجانی را نیز منتطبق بر همان اعلامیه می‌دانید و انتظارش را داشتید؟

بله کاملا.

حتی با توجه به آن ابلاغیه این سوال پیش می‌آید چطور کسی مثل آقای مهرعلیزاده صلاحیت حضور در انتخابات مجلس را ندارد، اما صلاحیت نامزدی ریاست جمهوری را دارد؟

ما تابع قانونیم و شورای نگهبان را در ارزیابی ای که کرده است عادل می‌دانیم. این‌ها را هم اگر نیازی هست شورای نگهبان خودش باید پاسخ دهد.

آیا عدم حضور برخی سلیقه‌ها در بین نامزدهای تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان را در کاهش مشارکت موثر نمی‌دانید؟

یعنی شورای نگهبان باید بررسی صلاحیت را بر اساس مشارکت مردم لحاظ کند؟ کجای قانون چنین مجوزی به شورای نگهبان داده است؟

یعنی نباید چنین انتظاری از شورای نگهبان داشت؟

ما نباید از شورای نگهبان این انتظار را داشته باشیم چون این شورا موظف به اجرای قانون در ارزیابی خود است. این که انتظار داشته باشیم شورای نگهبان برای رضایت یک عده‌ای مصحلت اندیشی کند و از وظایفش عدول کند خلاف مقررات است. شورای نگهبان باید مر قانون را لحاظ کند و بحث مشارکت وظیفه دستگاه‌های دیگر است.

با توجه به رویکرد اخیر درباره عدم اظهار نظر درباره انتخابات امکان ورود رهبری به مسئله صلاحیت‌ها و صدور حکم حکومتی وجود دارد یا نباید انتظار چنین اقدامی را داشت؟

ایشان قبلا نظر خود را اعلام کردند که نفیا و اثباتا نظر خود را درباره کسی اعلام نمی‌کنند، بنابراین توقع حکم حکومتی داشتن از رهبری مقداری توقع بی‌جایی است.

 

کد خبرنگار: ۹
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • میثم IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    خیلی جالبه کسی که صلاحیتش برای نمایندگی یه شهرستان تایید نمیشه اما برای ریاست جمهور یه مملکت تایید میشه!!! خداوکیلی تناقض تا چه حد؟!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید