علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: دولت عمیقا باور دارد که فراهم ساختن شرایط مشارکت سیاسی، حق شهروندان و تکلیفی بر حاکمان است و در مردمسالاری دینی، بیش از آنکه شهروندان در مشارکت، مکلف باشند، این ها هستند که مکلف‌اند و موظف.

اولین زیان‌کننده در نتیجه مشارکت حداقلی، مردم هستند / روزی خواهم گفت که در این دوران چه سختی‌هایی گذشت تا فشاری به مردم وارد نشود

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، علی ربیعی امروز سه شنبه در نشست خبری با گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر، گفت:‌ دیروز سالروز آزادی خرمشهر و نقطه عطفی تاریخی در راه پیروزی نهایی ملت ما در برابر اشغالگری و تجاوز رژیم بعثی بود. محمد جهان‌آرا روزی که خرمشهر را غصب کردند، چه زیبا گفت که : «بچه‌ها اگر شهر سقوط کرد؛ دوباره فتحش می‌کنیم؛ مراقب باشید ایمانتان سقوط نکند».

وی ادامه داد: آزادسازی خرمشهر نماد ایمان سرو قامت شهیدانی بود که نامشان را تا ابد بر تارک این خاک و بوم نشاندند. آزادی خرمشهر به عنوان الگویی از "مقاومت یک ملت در مقابل ظلم و تجاوز" برای همیشه در تاریخ ایران و جهان ثبت شد.

سخنگوی دولت افزود: امروز یک حادثه تاریخی صرف نیست بلکه نمادی است از مقابله با اشغالگری و تعرض به حق تعیین سرنوشت یک ملت؛ چه در بُعد مادی و اشغال سرزمینی و چه در بُعد معنوی و سلب حقوق مشروع برای یک زندگی شرافتمندانه است، که متاسفانه هنوز کانون های ظلم و شدادت در گوشه کنار جهان زندگی آزاد ملت ها را تهدید می کند. تجربه آزادسازی خرمشهر زیر قاب بزرگتر دفاع مقدس، ما را آب دیده کرد و به ما آموخت که ایستادن همدلانه و برادرانه در برابر زورگویی و ظلم تنها را نجات از آن است.

ربیعی ادامه داد:‌ الگوی مقاومت در فتح خرمشهر را می‌توان برای این سال‌ها نیز دوباره تکرار کرد؛ سال‌هایی که با تجاوز به حقوق ملت از طریق تحریم‌های ظالمانه ترامپ همراه شده است. تحریم‌هایی که در بُعد تروریستی کنونی، نوعی اشغالگری در شکل جدید است. اگر آن روزها، خاک، غصب شد؛ امروز، حق زیست ملت ایران مورد تعرض قرار گرفته است؛ اما به تاسی از شهدای فتح خرمشهر، به مردم و گروه‌های سیاسی می‌گوییم که این اشغال‌گری جدید را هم که در قالب تحریم ظهور کرده، دوباره شکست خواهیم داد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اظهار کرد: برای نسل ما که آن روزها را دیده ایم عجیب نیست که عاملان و آمران آن جنایت اشغالگرانه در خرمشهر و این جنایت انسانی در سلب حق زندگی آزادانه و رها از بند تحریم و البته جنایت سازمان یافته دیگری در سرزمین های اشغالی فلسطین که در روزهای اخیر به حقارتی دیگر از سوی محور مقاومت تن در داد، هنوز همبستگی خود را ادامه داده اند.  

وی اضافه کرد:‌ شهدا و رزمندگان ما تنها با خون و شهامت خود خرمشهر را آزاد نکردند بلکه قبل از آن با ایمان به خدا توأم با خودآگاهی نسبت به حق تعیین سرنوشت و عزت و عظمت نهفته در هویت دینی و ملی ما بود که آن اراده مهیب و شکست ناپذیر را در برابر دشمنان به نمایش گذاشتند.  

ربیعی با تاکید بر اینکه امروز هم برای آزادسازی ایران عزیزمان از بند تحریم‌ها پیش از هر چیز به تجدید خودآگاهی و وفاق ملی نسبت به حق سلب ناشدنی مردم در بهره‌مندی از اقتصاد بدون تحریم نیاز داریم، تصریح کرد: باید مراقب بود آدرس غلط درباره بانی این تجاوز ندهیم. مراقب باشیم تا متجاوز معاصر تاریخ ایران را از تعدی‌ به حقوق ملت، تبرئه نکنیم.

 وی تصریح کرد: نتیجه تبرئه متجاوزان، مشروعیت‌بخشی به تحریم و رسمیت‌دادن به اشغال است. ما اطمینان داریم و اطمینان می‌دهیم که ملتی که حریم سرزمینش را با خون و جان پاس داشته، در برابر تحریم و تحریم‌گران هم سر فرود نخواهد آورد.

هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بود

سخنگوی دولت با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰، گفت:‌ این روزها بحث‌های انتخابات ریاست جمهوری مطرح است. دولت نه فقط به عنوان یک وظیفه بلکه به عنوان یک درک از وضعیت ایران و نیازمندی‌های فردای ایرانیان در جهان پرآشوب امروز، معتقد است مشارکت حداکثری در این دوره بیش از هر زمان دیگری، کارکردهای متعدد برای ایران و ایرانیان خواهد داشت.

ربیعی خاطرنشان کرد: مشارکت حداقلی به نفع هیچ کس نیست و اولین زیان‌کننده در نتیجه مشارکت حداقلی، مردم هستند و هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بود.  

وی افزود:‌ عمیقا باور داریم که وحدت در حضور، معنا می‌یابد و نه در عدم مشارکت؛ دولت عمیقا باور دارد که اسلامی بودن نظام سیاسی اقتضا می‌کند که از جمهوریت آن پاسداری شود؛ و فراهم ساختن شرایط مشارکت سیاسی، حق شهروندان و تکلیفی بر حاکمان است و در مردمسالاری دینی، بیش از آنکه شهروندان در مشارکت، مکلف باشند، این‌ها هستند که مکلف‌اند و موظف.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: از این رو دولت، از همه نهادهایی که در فرآیند انتخابات نقش دارند، انتظار دارد که با توجه به ضرورت تقویت وحدت ملی در شرایط کنونی کشور، با دوراندیشی، تعهد به روح حاکم بر قانون اساسی و وفاداری به منافع ملی، زمینه امیدآفرینی و شورانگیزی در انتخابات را فراهم آورند و با تقویت زمینه مشارکت در انتخابات، تداوم ثبات و امنیت و پیشرفت کشور را تضمین کنند.

ربیعی در پاسخ به پرسش خبرنگاران و درباره خاموشی‌های چند روز اخیر گفت: اتفاقات پیش بینی نشده در همه جهان رخ می‌دهد و این معضل هم روی داد. اما وظیفه ماست مانند هشت سال گذشته در زمینه برق، خدمات ارائه کنیم. 

وی افزود:‌ در حوزه وزارت نیرو افتخارات بسیار بزرگی در این هشت سال داشتیم و این اتفاق غیرقابل پیش‌بینی حداقل در برخی موارد مانند استفاده از رمزارزها با این حجم یا موارد دیگر کام مردم را تلخ کرد. امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌شود به سرعت به گذشته برگردیم.

سخنگوی دولت با اشاره به توضیحات سخنگوی صنعت برق که در نشست امروز حضور یافته بود، اظهار کرد: اینکه می‌گویند هیچ کس از دولت در این زمینه صحبت نکرد درست نیست؛ دولت در این‌باره یکشنبه گذشته جلسه گذاشت و چهارشنبه هم روی این موضوع جلسه داریم. امروز در جلسه ستاد اقتصادی بحث رمز ارزها مطرح بود. قطعی برق و بروز مشکل برای شهروندان یک طرف و یک طرف هم این استنباط است که دولت همه چیز را رها کرده است.

وی افزود: صنعت برق با توجه به برنامه‌ریزی قبلی توانایی پوشش نیاز مصرف متعارف را داشته است و هیچ کسری در این زمینه نداشته‌ایم. در حال حاضر در مجموع ۵۸۸ نیروگاه حرارتی در کشور فعال است و ظرفیت تولید نیروگاهی جدید در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۰ هزار مگاوات افزایش یافته است. در سال ۹۹حدود ۶۶ هزار مگاوات تولید برق داشته‌ایم  در حالی که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۸۵ هزار مگاوات رسیده‌ است.

ربیعی با بیان اینکه در دوران تحریم و زمانی که درآمد ارزی کفاف تهیه برخی اقلام را نمی‌داد درحال اجرای پروژه‌ها بوده‌ایم، گفت: می‌گویند دولت این موضوع را رها کرده است، کاش دولتی در شرایط مشابه دولت تدبیر و امید قرار می‌گرفت تا به شما می‌گفتم رها کردن یعنی چه و آن موقع متوجه می‌شدیم این افتتاح ۲۰ هزار مگاوات چه ارزشی دارد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: البته بیان این موضوع که باید پیش‌بینی درست و سریعتر انجام می‌دادیم را دولت نمی‌خواهد بپوشاند اما آن تلقی که تعمیم ناروا داده می‌شود و می‌گویند دولت رها کرده است را قبول ندارم.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: روزی خواهم گفت که در این دوران چه سختی‌هایی گذشت تا فشاری به مردم وارد نشود.

وی با بیان اینکه مصرف برق، به چند دلیل افزایش یافت اظهار کرد: سال گذشته در همین موقع ۵۴ هزار مگاوات مصرف داشتیم که ۹ هزار مگاوات به مصرف اضافه شد و این اضافه شدن یکباره مشکل ایجاد کرد. در واقع مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافت.

کشف ۲۶۰۰ مرکز رمزارز غیرقانونی در سال ۱۴۰۰

 ربیعی با تشریح چهار عامل مشخص رشد مصرف برق خاطرنشان کرد: یکی از این عوامل افزایش زودهنگام دمای هوا بود و سیستم‌های سرمایشی زودتر از آنچه برنامه‌ریزی شده بود، وارد مدار شده‌اند.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه حدود ۳۲۰ مجوز رمز ارز دادیم، گفت: در مراکز فرهنگی برق مجانی دادیم. در شهرک‌های صنعتی که تصور نمیکردیم به عنوان منبع درآمد نگاه شود، یکباره دو هزار مگاوات از این بابت افزایش یافت.  علاوه بر این آب مخازن سدها به علت کمبود بارش کم شد. در این شرایط نگران آب شرب بودیم. بین آب و برق، موضوع آب حیاتی‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: در ایام تحریم تولید رشد کرد که همین امر موجب افزایش مصرف برق شد. پیش بینی دراز مدت ما درست بود، اما وقایع کوتاه مدت، مصرف برق و پیش بینی‌ها را تغییر داد.

ربیعی اضافه کرد: نیاز ما به سرمایه گذاری در بخش نیرو ۱۳.۵ نیم میلیارد یورو بود که به علت تحریم ۶.۵ میلیارد یورو آن تامین شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۳۰۰ مرکز غیرمجاز رمز ارز کشف شد، گفت: فروردین امسال هم ۲۶۰۰ مرکز کشف شد که رشد دو برابری دارد. در حال حاضر۸۰۰ هزار دستگاه ماینر در حال فعالیت است و سطح مصرفشان هم افزایش یافته است. با متخلفان برخورد جدی‌تری می‌شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآورشد: دیروز ۱۰۰۰ مگاوات از نیروگاه هسته‌ای بوشهر به مدار پیوست که در این زمینه کمک کننده است.

ربیعی  همچنین درباره توییت یکی از فعالان رسانه‌ای مبنی بر نامه‌نگاری رییس‌جمهوری با مقام معظم رهبری درباره رد صلاحیت‌های کاندیداها توسط شورای نگهبان، گفت: معمولا آقای رییس جمهور، در موارد مهم نامه‌نگاری می‌کنند؛ از آنجا که از صبح درگیر بحث سخنگویی بودم آخرین اطلاعات را ندارم. دقیق می پرسم و اطلاع رسانی می‌کنم، چون نمی‌خواهم اطلاع رسانی غلط داشته باشم فعلا اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم.
 تمدید یک ماهه توافق با آژانس حسن نیت ایران بود.

 سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تمدید یک ماهه توافق بین ایران و آژانس و اینکه دلایل این فرصت یک‌ماهه چیست، گفت: بعد از بررسی‌ها و ارزیابی از روند مذاکرات، شورای عالی امنیت ملی پس از اخذ مشورت در سطوح عالی نظام نتیجه گرفت که مذاکرات مسیر رو به پیشرفتی را طی می‌کند و به منظور نشان دادن حسن نیت و جدیت طرف ایرانی، با تمدید یک ماهه توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای موافقت کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: این اقدام سازنده ما پیام روشنی مبنی بر مصمم بودن جمهوری اسلامی ایران در به نتیجه رساندن هرچه سریع‌تر مذاکرات به دیگر طرف های ۱+۴ و همینطور آمریکا و آژانس است. از نظر ما تنها پاسخ مناسب و شایسته به این حسن نیت، تسریع مذاکرات و خاتمه دادن فوری به تحریم های یکجانبه و بازگشت همه طرف‌ها به برجام و عمل به تعهدات مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این فرصت محدود است و ما طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری بنا نداریم که فرسایشی شدن مذاکرات را تحمل کنیم. به دلیل آنکه مذاکرات حول موضوعات باقی‌مانده همچنان در جریان است، نمی‌توانیم وارد جزییات شویم.

ربیعی گفت: تفاهم‌های کلی درباره اختلافات اصلی انجام شده و در مورد رفع تحریم در اکثریت موارد به توافق رسیده‌ایم. مواردی که باقی مانده بسیار جزیی است و با توجه به روند مذاکرات به حل و فصل موارد باقیمانده جزیی و اجرایی خوشبین هستیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآورشد: برآورد ما این است که به‌زودی امکان و احتمال رسیدن به نتیجه نهایی و آغاز روند بازگشت همه طرف ها به تعهدات‌شان وجود دارد.

هیچ گفت و گویی بین ایران وآمریکا خارج از برجام موضوعیت ندارد

ربیعی در پاسخ به این سوال که‌ آیا رییس جمهوری برای گفت و گوهای فراتر از برجام و احیای روابط دوجانبه با آمریکا در مدت باقی مانده از زمان کار دولت برنامه‌ای دارد یا نه، گفت: در حال حاضر نه زمینه و الزامی برای گفت و گوهای فراتر از برجام بین ایران و آمریکا وجود دارد و نه ما برنامه‌ای برای این نوع مذاکرات مد نظر داریم.  

اضافه کرد: آمریکا در سال‌های گذشته در این آزمون شکست خورد و تحمیل تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی و امتناع از بازگشت به برجام تا به امروز نشان داده که نمی‌تواند طرف قابل اعتمادی برای تداوم گفت و گوها باشد. بنابراین هیچ گفت و گویی بین ایران و آمریکا خارج از چارچوب برجام و خارج از هدف احیای کامل برجام و بازگشت همه کشورها به تعهدات‌شان در این توافق موضوعیت ندارد.  

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:‌ ما قویاً به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم که روند احیای برجام را تسریع کند. هر یک روز تاخیر در این فرایند، با مرتفع کردن دیوار بی اعتمادی، حل اختلاف را به ‌لحاظ سیاسی پیچیده‌تر می‌کند.

احیای برجام مستلزم تصمیمات سیاسی در واشنگتن است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تصمیمات سیاسی که قرار بود در پایتخت‌ها گرفته شود، گفت: بخش عمده مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها و اقدامات طرفین برای بازگشت به تعهدات پایان یافته و تفاهم‌های مقدماتی حاصل شده است.  اختلافات جزئی باقی مانده است که مذاکره درباره آنها تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت.

ربیعی با بیان اینکه دولت با موفقیت تاکنون به وظیفه خود عمل کرده، گفت: با رعایت همه ملاحظات و مصالح ملی و تحت نظر مقام معظم رهبری، تقریبا درباره رفع تحریم‌های ناقض برجام با دیگر طرف ها به تفاهم رسیده‌ایم.  بر اساس تفاهم انجام شده، دقیقاً به آنچه که در سال ۹۴ توافق کردیم و آمریکا با بدعهدی ترامپ از آن خارج شد باز خواهیم گشت. البته آمریکا با عناوین دیگر و به بهانه برجام تحریم‌های دیگری را انجام داده که موظف است آنها را هم لغو کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما همچنان مذاکرات را با دقت دنبال می‌کنیم، گفت: تجربه تلخ بدعهدی آمریکا به ما می‌گوید که ذره‌ای از منافع ملی خود کوتاه نیاییم. دولت کارگروهی برای راستی آزمایی تعهدات آمریکا و لغو تحریم‌ها با مشارکت وزارت نفت، راه و شهرسازی و بانک مرکزی تشکیل داده و به محض آغاز روند اجرای تعهدات از سوی آمریکا، با دقت به وظیفه خود برای اطمینان از اجرای واقعی تعهدات عمل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: امروز آغاز قدم‌های اصولی برای احیای برجام مستلزم تصمیم سیاسی به ویژه در واشنگتن است. ما همچنان منتظریم ببینیم که آیا دولت آمریکا آماده است که با کنار گذاشتن تردید به‌سوی تحقق موارد تفاهم شده حرکت کند یا نه. برای ادامه کار، همه نگاه‌ها به واشنگتن است.

حمایت مردم جهان و امت اسلامی از فلسطین دستاورد بزرگی است

سخنگوی دولت درباره پیام اخیر مقام معظم رهبری که خواهان تقویت نظامی مردم فلسطین توسط دولت‌های مسلمان شده‌اند و اقدامات ایران در این زمینه گفت: از نگاه جمهوری اسلامی ایران، تقویت مقاومت فلسطین تنها بحث نظامی نیست و از آن مهمتر حمایت معنوی و سیاسی همه ملت‌های آزادی خواه جهان از فلسطینی است که تحت اشغال و آپارتاید قرار دارد.

وی ادامه داد: در جنگ اخیر که محصول تداوم اشغالگری رژیم صهیونیستی بود، در نتیجه بیداری سیاسی و به درد آمدن وجدان‌های انسانی، شاهد بودیم مردم نوع دوست و آزادی خواه از سراسر جهان و از بین امت اسلامی به حمایت از فلسطین در برابر تجاوز و رفتارهای غیرانسانی رژیم اسرائیل برخاستند که این دستاورد بزرگی برای ملت فلسطین و حامیان آن بود و از نظر اخلاقی در جهان به حمایت از فلسطین برخاستند.

ربیعی افزود: حمایت سیاسی، حقوقی و اخلاقی از مردم فلسطین که در توازنی نابرابر نظامی با رژیم اسرائیل قرار دارند، کمترین حقی است که ابتدایی ترین قواعد بین‌المللی و هنجارهای بشردوستانه به آنها اعطا کرده است. 

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به تجربه دهه‌های گذشته، اظهار کرد: بعید می‌دانم که حمایت سیاسی از فلسطینیان در برابر تنها رژیم آپارتاید برجا مانده در جهان کافی باشد و آن رژیم، بی‌اعتنا به قوانین و مقررات بین‌المللی، رفتارهای اشغال‌گرانه و ضد انسانی خود را عوض نمی‌کند و مجموعه این قوانین و مقررات نتوانسته آن را وادار به این کار کند.

وی ادامه داد: ما حق فلسطین برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسیم و از همه کشورها دعوت می کنیم که مسئولیت خود را برای تقویت بنیه دفاع نظامی مردم فلسطین در برابر اشغال و تجاوز انجام دهند. جمهوری اسلامی ایران از هر گونه کمکی که بتواند به مردم فلسطین کمک کند دریغ نخواهد کرد.

موضع دولت حضور همه سلیقه‌ها در دو سطح کاندیداها و سبد آراست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره فرایند برگزاری مناظره های انتخاباتی در صدا و سیما گفت: موضع مشخص دولت حضور همه سلیقه‌ها و جریان‌ها در دو سطح کاندیداها و سبد آرا است تا مردم بتوانند همه آرزوها و خواسته‌های خود را پیگیر کنند. 

وی افزود: باور داریم سطح مشارکت باید به قدری باشد که انسجام عمومی و سرمایه اجتماعی برای حل مشکلات در داخل کشور ایجاد شود و همانطور که رهبری انقلاب فرمودند برآیند آن بازدارندگی در برابر دشمنان باشد. از دولت و نهادهای تصمیم گیر برای حضور در صدا و سیما انتظار می‌رود رویکرد مشارکت حداکثری مد نظر مقام معظم رهبری را به نحو احسن اجرا کنند.

سخنگوی دولت با اظهار بی اطلاعی از برنامه‌های صدا و سیما درباره انتخابات، گفت: دولت با جدیت رویکرد مشارکت حداکثری را دنبال می‌کند و معتقد به رفتار منصفانه نه در صدا و سیما، بلکه در تمامی دستگاه‌های داخل دولت و همه نهادهای بیرونی است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی و ضرورت اهتمام همه به حفظ سلامت شهروندان، نقش صدا و سیما برای انعکاس وسیع بیان دیدگاه‌ها و نظرات کاندیداها در این دوره از انتخابات بسیار مهم است و انتظار می‌رود رسانه ملی با اطلاع رسانی گسترده زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند. حوزه عمومی که دیدار چهره به چهره نامزدها با مردم به صدا و سیما انتقال یافت و صدا و سیما باید نقش سفرهای استانی و دیدار چهره به چهره و میتینگ‌ها را برعهده بگیرد. 

ربیعی گفت: دولت نیز با کمک همه دستگاه‌ها به خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت کشور تمام تلاش خود را در جهت افزایش مشارکت مردم به کار خواهد بست.

افزایش کد بورسی از ۷ میلیون در سال ۹۲ به ۳۷ میلیون در سال ۹۹

ربیعی درباره وضعیت بازار سرمایه و برنامه‌های دولت در این زمینه گفت: اتفاق رخ داده در بازار سرمایه و متضرر شدن عده‌ای از هم‌وطنانی که در شرایط خاص وارد بورس و در کوتاه مدت دچار ضرر شدند را نه تنها فراموش نکرده‌ایم و بی توجه نبوده‌ایم، بلکه همواره از موارد نگرانی‌های دولت بوده و دولت از هر فرصتی هم برای حمایت بازار سرمایه دریغ نکرده است و تا روز آخر کار هم دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: آنچه که رییس جمهور گفتند مسئله روند تکاملی بازار سرمایه در این سال‌ها بود و افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد ایران بود. در یک اقتصاد سالم بازار سرمایه نقش خود را یافته به رغم همه فراز و نشیب‌ها راه خود را پیدا کرده که این قابل انکار نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ابتدای سال ۹۲ شاخص بورس حدود ۴۰ هزار واحد بوده و امروز حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسیده است، اظهار کرد: تعداد کدهای بورسی ابتدای سال ۹۲حدود ۷ میلیون بود و امروز بدون احتساب سهامداران عدالت به ۳۷ میلیون رسیده است.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی بازار سرمایه به تامین کننده نیازهای سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل شده است و  اینها زیرساخت‌هایی است که برای سالم سازی اقتصاد ایران به وجود آمد. اما متاسفانه عده‌ای از هم وطنان صرفا در مقطع اوج‌گیری بورس وارد بورس شدند و امروز مسئله ما حمایت از این افراد است. 

ربیعی ادامه داد:‌ افرادی که دراز مدت در بورس بودند هیچ گاه متضرر نشدند. نقش دولت‌ها در همه کشورها در بازار سرمایه نقش ضامن نیست و نقش حامی دارد.اکنون باید از این افراد حمایت کنیم، در این خصوص تصمیماتی گرفتیم. به عنوان مثال افرادی که به دعوت دولت به بورس آمدند و سهام‌های صندوق های دولتی را خریداری کردند سیاست‌های جبرانی اتخاذ کردیم و سهام جبرانی به آنها تعلق خواهد گرفت.

سخنگوی دولت با اشاره به هفت تصمیم مهم گرفته شده در دولت و سران قوه که پس از امضای مقام معظم رهبری ابلاغ خواهد شد، گفت: دیروز در جلسه سران قوه چند تصمیم جدید اتخاذ شد و این مسیر تا پایان دولت ادامه خواهد داشت. برخی از تصمیمات اتخاذ شده دولت به زیان مالی دولت بود.  دولت از محل درآمدهای خود برای جبران زیان و تثبیت بازار اقدام خواهد کرد.

وی افزود: اقتصاد دوران تحریم و فشار در دوران تحریم و افزایش قیمت ارز و بی ثباتی بازار باعث شد مردم برای حفظ دارای خود به هر طریق ممکن اقدام کنند و متاسفانه عده‌ای از هم وطنان که به دنبال حفظ دارایی خود بودند متضرر شدند وگرنه بازار سرمایه رو به تکامل بوده است و هم‌چنان خواهد بود و دولت از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

درخواست رییس قوه مقننه از یک مسئول اجرایی قانونی نیست

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوری همچنین درباره نامه‌نگاری رییس مجلس و دستور به رییس بانک مرکزی درباره رمزارزها و قانونی بودن یا نبودن آن، گفت: رییس مجلس طی نامه مفصلی مسئله را مطرح کرد و از رییس کل بانک مرکزی خواست نسبت به مسدود ساختن درگاه‌های پرداخت اقدام کند. 

وی افزود: البته در جلسه عصر روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفتند که منظورشان چنین چیزی نبوده است. ضمن اینکه این درخواست رییس قوه از یک مسئول اجرایی جنبه عملی ندارد و قانونی نیست. 

ربیعی تصریح کرد: در حالی که رییس کل بانک مرکزی هم طی مصوبه‌ای اعلام کرد موضوع رمز ارزها ابعاد مختلفی دارد و بانک مرکزی اقدام شتاب‌زده‌ای در این زمینه انجام نخواهد داد اما کارگروهی با مسئولیت بانک مرکزی در دولت تشکیل شده که در حال بررسی نحوه اقدام در این زمینه هستند و نیاز به تصمیم دولت و مجلس دارد.

سخنگوی دولت با اشاره بررسی این موضوع در نشست روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و امروز صبح ستاد اقتصادی دولت، تصریح کرد: سیاست دولت نظم و انضباط دادن به این فعالیت‌ها و جلوگیری شدید از سوء استفاده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    ربیعی پر رو مگر فشار بوده که وارد بشه عجب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید