از سال گذشته وضعیت نامطلوب اقتصادی و بعد هم کرونا باعث شد تا رکورد خروج مهاجران افغانستانی بدون مدرک از ایران شکسته شود.

ایران مقصد جذابی برای مهاجران نیست / رکورد خروج مهاجران افغانستانی از ایران شکسته شد

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، افغانستانی‌ها مهاجرت دوم از ایران را به مقصد کشور خود انجام نمی‌دهند و به مقاصد دیگر در کشورهای همسایه و حتی اروپا می‌اندیشند.

نزدیک به ۴ دهه از شروع مهاجرت گسترده اتباع افغانستانی به ایران می‌گذرد و تا همین چند سال پیش هم اتباع افغانستانی بدون قید و شرط در استان‌ها و شهرهای مختلف اسکان داشتند. اما با تغییر سیاست مهاجرتی دولت، هر سال تعدادی از این اتباع از کشور خارج و به افغانستان بازمی‌گشتند.

از سال گذشته وضعیت کمی تغییر کرد، یعنی دیگر تنها اجبار دولت نبود که افغانستانی‌ها را به کشورشان بازگرداند، وضعیت نامطلوب اقتصادی و بعد هم کرونا باعث شد تا رکورد خروج مهاجران افغانستانی بدون مدرک از ایران شکسته شود و تعداد زیادی از آنها از کشور خارج شوند.

رصدخانه مهاجرت ایران اعلام کرده که طی ۴‌ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۳۶۴ هزار مهاجر افغانستانی فاقد مدرک و در مدت مشابه سال ۲۰۲۰، در حدود ۲۷۰ هزار نفر از ایران خارج شدند.

هزینه‌های چند برابر زندگی افغانستانی‌ها در ایران و مشکلاتی که برای خرید کالا، گرفتن خدمات بهداشتی و درمانی و بانکی دارند، رفتن به کشورهای دیگر مثل ترکیه را برایشان به صرفه‌تر کرده است. افغانستانی‌ها البته مهاجرت دوم از ایران را به مقصد کشور خود انجام نمی‌دهند و به مقاصد دیگر در کشورهای همسایه و حتی اروپا می‌اندیشند.

نمی‌دانیم باید این ماجرا را به فال نیک گرفت یا نه، این که با ترک این مهاجران آمار بیکاری کارگران پایین می‌آید اتفاق خوبی است، اما این که کشور ما مقصد جذابی برای مهاجران نیست، می‌تواند زنگ هشداری برای مسئولان باشد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید