دانشمندان می گویند: آنفلوانزای پرندگان می‌تواند سبب یک همه گیری فاجعه بار در بشریت شود.

بیماری جدیدی که بعد از کرونا شایع می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از برنا به نقل از ساینس، اولین شیوع ویروس آنفلوانزای فوق مسری پرندگان (HPAIV) در پرندگان در اسکاتلند در سال 1959 با زیرگروه آنفلوانزا A H5N1 ثبت شد، اگرچه از سال 1878 شیوع HPAIV متعددی در سطح جهان ثبت شده است.

دو دانشمند چینی به نام‌های Weifeng Shi و George Fu Gao با انتشار مقاله‌ای هشدار دادند پس از همه گیری کرونا ممکن است ویروس آنفلوانزای پرندگان که از آن با نام آنفلوانزای H5N8 یاد می‌شود، شایع شود.

هر دوی این دانشمندان چینی در شناسایی ویروس Sars-CoV-2 (ویروس عامل کرونای کنونی) در اواخر سال 2019 نقش داشتند؛ ویروسی که سبب همه گیری اخیر در جهان شده است. این دانشمندان گفته اند آنفلوانزای پرندگان می‌تواند سبب یک همه گیری فاجعه بار در بشریت شود. این دانشمندان چینی می‌گویند ضروری است گسترش جهانی و خطر بالقوه آنفلوانزای مرغی (یا همان آنفلوانزای پرندگان) H5N8 نادیده گرفته نشود.

مشخص شده است که H5N5 ،H5N6 و H5N8 با هزاران شیوع در سراسر جهان (1 ، 2) در پرندگان پرورشی و پرندگان وحشی با مرگ و میر گسترده ای ارتباط دارد. H5Ny HPAIV برای اکثر پرندگان پرورشی کشنده است و برای جلوگیری از انتشار بیشتر، از کشتار استفاده می شود. تعداد زیادی از AIV های H5Ny دارای پتانسیل مشترک انسان و دام هستند زیرا ثابت شده است که از گونه ها عبور می کنند و به پستانداران از جمله انسان منتقل می شوند. اوراسیا و آفریقا موج جدیدی از شیوع H5Ny AIV بسیار بیماریزا را تجربه می کن

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید