داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نگاه فراجناحی دارم گفت: رییس جمهوری در مسیر توسعه از تعامل خوب رئیس جمهور با رهبری و روسای قوا حاصل می شود.

رهامی: نگاه فراجناحی دارم / رییس جمهور باید با رهبری و روسای قوا تعامل خوبی داشته باشد

به گزارش سلام نو به نقل از  ایرنا، محسن رهامی روز دوشنبه اظهار کرد: با فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی جبهه اعتدال با یک بال حرکت می‌کرد و سعی می‌کردیم هم افزایی کنیم. در این راستا امروز ملاقاتی با ناطق نوری داشتیم که بعد از از مرحوم هاشمی رفسنجانی هدایت جریان اعتدال با اوست.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: این ملاقات در جهت ترسیم خط مشی و استراتژی آینده جریان معتدل و اصلاحات بود تا برای آینده انتخابات از شکاف جلوگیری کنیم و ارزیابی از تایید صلاحیت نامزدها داشته باشیم که چه مواضعی داشته باشیم و چه حرکتی کنیم و چه کار کنیم تا جریان افراط در آینده روی کار نیاید.

وی گفت: لاریجانی تاکنون اعلام نظر نکرده و امکان دارد بخشی از جریان اعتدال و اصلاحات به سمت وی برود. در صورتی که صلاحیت لاریجانی تایید شود، انتخابات سه قطبی شده و به دور دوم کشیده می‌شود و احتمال رقابت بین اعتدال و اصلاحات وجود دارد.

رهامی در خصوص انگیزه ها و اهداف خود از حضور در انتخابات گفت: در خودم و دوستانی که با من کار می‌کنند این‌ توانایی را ‌می بینم تا کشور را بهتر اداره کنم ضمن اینکه دوست دارم روش‌های بهتری برای حل گرفتاری‌ها و مشکلات مردم پیاده کنم.

 این فعال اصلاح طلب شعار خود را صلح جهانی و توسعه ملی عنوان کرد و گفت: عالم سیاست عالم شنیدن حرف دیگران و مصالح کلی است. ما توسعه متوازن نداشتیم و استان‌های مرزی از توسعه محروم ماندند و همین باعث شده مردم به مرکز مهاجرت کنند و اینها چالش آینده ایران است و خالی شدن استان‌های مرزی می‌تواند بحرانی برای امنیت کشور ایجاد کند.

 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: باید با همسایه‌ها و کشورهای اسلامی روابط صمیمانه‌تری داشته باشیم و موانع را برداریم. ما می توانیم بین هشت کشور اسلامی چیزی شبیه اتحادیه اروپا ایجاد کنیم. نمی‌شود به قدرت‌های جهان به چشم دشمن نگاه کنیم. در عین حال منافع ملی باید خط قرمز باشد. 

وی اضافه کرد: دولت ما در عین سیاسی بودن تکنوکرات و توسعه گراست. من افرادی چون عارف و فرجی دانا را برای معاون اولی مطرح کردم. وزارت اطلاعات باید با رهبری باید هماهنگ شود. وزارت خارجه قبلا ظریف را اعلام کردم و بنظرم سیاست وی موفق بوده و بهترین وزیر خارجه بوده و وی رسما اعلام همکاری نکرده است.

رهامی در پاسخ به این سوال که نقش روابط خارجی در دولت شما چیست؟ گفت: هیچ کشوری با بستن درهای خارج به پیشرفت نرسید. بدون کمک گرفتن از برندهای جهانی نمی‌توان به توسعه رسید و باید موانع را برداشت.

وی با بیان اینکه دولت بزرگ‌ترین مدیریت کشور را دارد، گفت: در این مدت یک دولت کشور را به آستانه جنگ برده و یک دولت کشور را به سمت توسعه برده است. رییس جمهوری باید با رهبری و روسای قوا تعامل خوبی داشته باشد و در این صورت می‌تواند به توسعه برسد. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به لحاظ اصلاحات مشی من مشی خاتمی است. چارچوب اصلاحات را قبول دارم  با این وجود هر زمانی برنامه خود را دارد.  من در سنگین‌ترین پرونده‌های نظام قضایی ایران نقش داشتم. در دفاع از حقوق شهروندی پرونده های خوبی دارم. من در حوزه دفاع از حقوق جامعه شهروندگرا هستم و در دانشگاه های بزرگ دنیا کنفرانس دادم و به دیدگاه های جدیدی رسیدم.تفکر اعتدالی روحانی را قبول دارم منتهی همه روش‌های وی را قبول ندارم.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اعتبار نظام به عقبه و میزان رای دهندگانش است. الان هم باید باید ارزیابی کنیم چرا مردم شرکت نمی‌کنند و باید اشکالات را برطرف کنیم و خطر جدی است. 

وی درباره پرونده بابک خرمدین گفت: مشکلات قتل در همه جای دنیا هست و قوانین ما نسبت به فرزندکشی ارفاق قائل هست. بخشی از این اتفاقات به ضعف قانونی برمی‌گردد و بخشی ناشی از مشکلات روانی جامعه است. مردم وقتی امکانات شادی کمتری داشته باشد بتدریج جامعه افسرده می‌شود.

 رهامی اضافه کرد: باید ببینیم چرا جامعه ما به نقطه ای می‌رسد که فردی فرزند خود را بکشد. آستانه تحمل مردم ما پایین است. باید مردم را طوری تربیت کنیم تا مسائل خود را با گفت و گو حل کنند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه‌ آیا رییس دولت اصلاحات در این دوره موضع گیری خواهد داشت، گفت: بعید می‌دانیم ایشان بیانیه ای صادر کند و موضوع را به نهاد اجماع ساز واگذار کرد. بنابراین رسما وارد این عرصه نمی‌شود.

 وی یادآورشد: اگر انتخابات سه قطبی شود، خاتمی وارد نمی‌شود. احتمالا دو یا سه نفر از داوطلبان جریان اصلاحات  در رقابت می‌مانند. اگر به مرحله دوم برسد نقش نهاد اجماع ساز جدی می‌شود.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در سال ۹۲ بعد از آنکه‌ نتوانستیم نامزد اصلی خود را وارد کنیم، در آن شرایط وضعیت رای آوری نامزدها  به گونه ای بود که قالیباف و بعد ولایتی و در ادامه روحانی و عارف بودند. اگر حمایت جریان اصلاحات نبود روحانی و عارف بالا نمی‌آمدند و در نهایت با حمایت ما روحانی بالا آمد.

 رهامی اضافه کرد: در انتخابات فعلی هم اگر دو یا سه نامزد بمانند از آنها حمایت می‌کنیم. اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود و فرد معتدل به دور دوم برود، به سمت وی می‌رویم.

 به گفته این فعال اصلاح طلب، بر اساس آخرین ‌ارزیابی‌ها ۴۳ درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند. اگر میزان مشارکت به ۶۰ درصد برسد، اصلاح طلبان می‌برند و اگر کمتر باشد شانس اصلاح طلبان کم می شود.

وی با یادآوری فرایند اجماع در جریان اصلاحات در انتخابات سال ۹۲ گفت: نامه معروف انصراف عارف را من برای او بردم. براساس گزارش و تخمین هیات ارزیابی میزان‌ آرای قالیباف۳۴ درصد، ولایتی۱۹ درصد، روحانی ۱۳ و عارف ۱۱ درصد بودند و در این شرایط باید اقدامی می‌کردیم.

این فعال اصلاح طلب با اشاره به فرایند کناره گیری عارف از انتخابات در آن دوره گفت: عارف در شیراز گفت من کنار نمی روم و گفت که قرار نبود در جلسه بنشینم و برایم تعیین و تکلیف کنند. در نهایت آقای خاتمی نامه‌ای نوشت و نامه را به عارف فکس کردیم و در نهایت این مسئله حل شد.

رهامی با اشاره به فرایند تصمیمات نهاد اجماع ساز در خصوص داوطلبان ریاست جمهوری گفت: دلیل عدم حضورم در شورای سیاست گذاری این است که معتقدم باید همه افراد ثبت نام کرده و تایید صلاحیت شوند و یک هفته مانده نظرسنجی و بعد ائتلاف کنند.

 وی افزود: من با وجود نقدهای جزئی به اصلاحات آن را قبول دارم و معتقدم کشور جز با اصلاحات پیشرفت نمی کند. نگاه من فراجناحی است و قبل از وابستگی حزبی افراد، اول به صلاحیت‌های آنها نگاه می کنم و اگر اینگونه باشد دولت در اختیار یک جریان خاص قرار نمی گیرد و در اختیار مردم خواهد بود.

 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مردم از اصلاحات خوب حمایت کردند و کم نگذاشتند. اما در هر صورت بخشی از سرمایه ما در این دوره اسیب جدی دید.

 وی با بیان اینکه نامزد اصلی اصلاح طلبان هنوز معلوم نیست، گفت: در بین اصلاح طلبان انسجام نیست و این جریان آسیب جدی دیده است با این حال باید ببینیم نظر مجموعه چیست.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره جلسه خود با مهرعلیزاده و کواکبیان گفت: در این جلسه به جمع بندی رسیدیم تا قبل از ثبت نام نفی اثبات نکنیم و از تخریب و اختلاف جلوگیری کنیم و تشتت سال ٨٤ هم پیش نیاید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید