اتحادیه اروپا، سفیر بلاروس را در ارتباط با فرود اضطراری هواپیمای «رایان ایر» احضار کرد.

 اتحادیه اروپا سفیر بلاروس را احضار کرد

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، اتحادیه اروپا امروز دوشنبه سفیر بلاروس را در ارتباط با فرود اضطراری هواپیمای «رایان ایر» در فرودگاه مینسک احضار کرد.

بر اساس اعلام اسپوتنیک، سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای در این باره اعلام کرد: بنا به درخواست «جوزف بورل» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا «استفانو سانین» (Stefano Sannin) سفیر بلاروس در اتحادیه اروپا احضار شد تا اقدام مقامات بلاروسی که هواپیمای مذکور را به فرود اضطرای مجبور کردند محکوم شود.

اقدام دولت بلاروس مبنی بر واداشتن یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی «رایان ایر» (Ryanair) به فرود اضطراری در فرودگاه مینسک به ظن بمبگذاری و در نهایت بازداشت «رومن پروتوسویچ» که یکی از مخالفین دولت بلاروس است؛ واکنش شدید اتحادیه اروپا و آمریکا را در پی داشت.

این هواپیما که تحت نظارت سازمان هواپیمایی اروپا است؛ با ۱۲۰ سرنشین از یونان عازم لیتوانی بود که در میانه راه متوقف شد.

اکنون اتحادیه اروپا می گوید که این اقدام ناقض قوانین سازمان هوانواردی غیرنظامی اروپا است و بی پاسخ نخواهد ماند.

«اورزلا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا نیز تهدید کرد که عاملان این اقدام را تحت تحریم قرار خواهد داد.

وزارت خارجه لیتوانی هم از طرح موضوع با دولت واشنگتن خبر داد حال آنکه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای، ضمن انتقاد از این اقدام، مدعی شد که در هماهنگی با اتحادیه اروپا به ویژه یونان و لیتوانی، پاسخی شایسته به آن خواهد داد.

همزمان، «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در بیانیه ای مشترک با همتایان خود از انگلیس، جمهوری چک، لتونی، لیتوانی، ایرلند، آلمان و لهستان، اقدام بلاروس را مبنی بر استفاده از جنگنده نظامی برای واداشتن یک هواپیمای مسافربری به نشست اضطراری، غیرقانونی عنوان کرد و خواستار پیگیری فوری موضوع شد.

قانونگذاران آمریکایی و اروپایی همچنین خواستار تعلیق عضویت بلاروس در سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی، تحریم حریم هوایی این کشور و بسته شدن حریم هوایی سایر کشورها به روی هواپیماهای بلاروسی شدند.

این اقدام از آن جهت برای آمریکا و متحدانش گران تمام شد که هواپیمای رایان ایر در حال تردد میان دو کشور اروپایی عضو ناتو بوده است.

این در حالی است که از یک سال پیش به این سو، آمریکا و متحدانش با زیر سوال بردن مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، اپوزیسیون غربگرای این کشور را به براندازی دولت مینسک ترغیب می کنند.

پیشتر، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس گفته بود که آمریکا و لهستان به طور مشترک قصد ترور او را داشته اند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید