H۵N۸، زیرمجموعه ویروس آنفلوآنزای مرغی با بیماری زایی بسیار بالاست که دهه ها پیش شناسایی شد.

بیماری که در ۴۶ کشور جهان در حال گسترش است

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، درحالیکه جهان با شیوع فزاینده کروناویروس جدید روبروست، در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش قابل توجه یک عامل بیماریزای مرگبار دیگری بوده ایم که سلامت عمومی در جهان را با تهدید مواجه کرده است.

H۵N۸، زیرمجموعه ویروس آنفلوآنزای مرغی با بیماری زایی بسیار بالاست که دهه ها پیش شناسایی شد. اما طی سال ۲۰۲۰ یک سری مواردی از شیوع H۵N۸ در حال ظهور و مداوم در جمعیت پرندگانِ ده ها کشور مشاهده شد که منجر به تلف شدن میلیون ها پرنده در سراسر جهان شده است.

محققان تاکید کردند: مناطق جغرافیایی درگیر با این نوع آنفلوآنزا به طور پیوسته در حال گسترش است و دستکم ۴۶ کشور شیوع آنفلوآنزای H۵N۸ را گزارش کرده اند.

درحالیکه بیشتر حیوانات آسیب پذیر در برابر H۵N۸ انواع مختلفی از پرندگان هستند، مواردی از ابتلا به این ویروس در انسان طی دوره های اخیر مشاهده شده است.

شیوع آنفلوآنزای مرغی در روسیه در دسامبر سال ۲۰۲۰ به ابتلای کارگران مرغداری نیز منجر شد و علائم عفونت در هفت نفر از کارکنان یک مزرعه در جنوب روسیه مشاهده شد. این اولین بار بود که H۵N۸ در انسان گزارش شد.

به نقل از ساینس الرت، اگرچه این اولین مورد ابتلا به H۵N۸ در انسان بود، اما اولین مورد از ابتلا در زیر گروه های مربوط به H۵N۸ و به طور کلی ویروس های آنفلوآنزای مرغی نبوده است.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) تاکنون ۸۶۲ مورد ابتلا به H۵N۱ در بررسی های آزمایشگاهی از جمله ۴۵۵ مورد فوت گزارش شده است. این موارد مربوط به ۱۷ کشور بوده که بیشتر در مصر و اندونزی مشاهده شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید