گیاه شاتره یا بقلة‌الملک، شاه‌ترج و پیت پاپارا، گیاهی است علفی که بیشتر در درمان بیماری‌های کبدی استفاده می‌شود و مصرف آن در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

خواص و مضرات مصرف گیاه شاتره برای بدن

به گزارش سلام نو به نقل از ایمنا، امروزه با گسترش بیماری‌ها بالاخص بیماری کرونا و افزایش مضرات داروهای شیمیایی، آگاهی یافتن از خواص گیاهان دارویی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گیاه شاه تره یا شاه ترج یکی از همین داروهایی است که به دلیل وجود انواع ویتامین‌ها در درمان بیماری‌های کبد و بیماری‌های پوستی نتیجه بخش و مؤثر بوده است اما با وجود تمام خواص، سمی بودن این گیاه موجب شده است که آگاهی یافتن انسان‌ها در میزان مصرف این گیاه و عرق شاه تره اهمیت پیدا کند.

خواص درمانی گیاه شاه تره

برای بهبود هضم مواد غذایی، استفاده از این داروی گیاهی باعث می‌شود تا آنزیم‌های گوارشی بهترین عملکرد را در هضم مواد از خود نشان دهند و در نهایت این گیاه به این صورت است که کمک کننده خوبی در درمان تهوع به حساب می‌رود. اشتهاآور بودن از دیگر خواص این گیاه سفید روستایی است. گیاه شاه تره در درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی، کاهش دهنده عفونت است و خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. این عرق یک آنتی‌هیستامین، آرام بخش و پاک کننده خون است که برای درمان جوش‌ها و آکنه های پوستی مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. گیاه شاه تره با درمان جوش‌های زیر پوستی به درخشان شدن پوست فرد کمک می‌کند. بهتر است افرادی که از اسپاسم های پی در پی رنج می‌برند از این گیاه، دم کرده و یا از عرق آن به مقدار کم و مورد تأیید پزشک بنوشند. به خواص دیگر گیاه شاه تره در کاهش تپش قلب، افزایش ادرار، بهبود معده، صفرا و کبد، درمان خارش، بهبود زخم‌های دهان، درمان اگزما و قارچ‌های پوستی، درمان جزام، ضد یرقان و کاهش دهنده آشفتگی‌های روحی می‌توان اشاره کرد. بهبود بیماری‌های قلبی عروقی با تنظیم ضربان قلب باعث می‌شود که فشار خون فرد کاهش یابد. این خواص آرام بخشی از گیاه شاه تره است. در واقع باید گفت که گیاه شاه تره یک گیاه ضد التهابی دامنه‌های زاگرس ایران است که ضد باکتری، درمان کننده مشکلات گوارشی و نفخ، حاوی آنتی اکسیدان، درمان کننده میگرن و از بین برنده انگل‌های روده‌ای به شمار می‌آید.

خواص گیاه شاه تره برای جوش و بیماری های پوستی + مضرات، عوارض و طرز استفاده شاتره

طرز استفاده از گیاه شاه تره

برای مصرف گیاه شاه تره باید ابتدا یک یا دو قاشق چای‌خوری را به مدت ۱۵ دقیقه با آب جوش مخلوط کنید و بعد از گذشت یک ربع بجوشانید و سه دفعه در روز این کار را تکرار کنید سپس بعد از میل غذا به میزان یک فنجان آن را صاف کرده و مصرف کنید. توصیه می‌شود که برای برخورداری از خواص بیشتر این گیاه از دم کرده خود گیاه به جای عرق آن استفاده کنید.

مضرات و عوارض گیاه شاه تره

از مهم‌ترین ضررهای گیاه دارویی شاه تره، سمی بودن این گیاه است. با وجود بسیاری از خواص موجود در این گیاه شاید سمی بودن شاه تره به ذهن‌ها خطور نکند اما در واقع مانند هر چیز دیگر باید در مصرف این نوع گیاه همه جوانب را مورد بررسی قرار داد. میزان مصرف زیاد این گیاه بهاری موجب فلج شدن عضلات خواهد شد بنابراین توصیه می‌شود که میزان مصرف مطابق اعتدال پیش برده شود. مقدار آلکالوئیدی موجود در گیاه شاه تره این گیاه را در دسته گیاهان سمی قرار می‌دهد به همین دلیل است که زنان باردار و شیرده باید به میزان خیلی کم و در صورت اجازه پزشک مورد نظر به استفاده از این دارو اقدام کنند. مقدار سمی که به بدن فرد وارد می‌شود بستگی به میزان مصرف این داروی گیاهی دارد، پس هر چه بیشتر مصرف شود موجب بروز بیماری‌هایی چون تنگی نفس، اسهال و اسپاسم عضلات می‌شود. با توجه به اهمیت مصرف گیاه شاه تره بهتر است که در هر صورت برای میزان استفاده از این دارو با پزشک طب سنتی حتماً مشورت شود.

مصلح عرق شاه تره

آسیب گیاه شاه تره به ریه و دستگاه تنفسی هشداری است برای فرد تا با دقت بیشتر در مصرف این گیاه دارویی اقدام کند. استفاده از عرق کاسنی در کنار این عرق به عنوان مصلح در کاهش زیان آن، مهم و قابل توجه است.

خواص گیاه شاه تره برای جوش و بیماری های پوستی + مضرات، عوارض و طرز استفاده شاتره

نکات مهم در مصرف شاه تره

  • بهتر است به اندازه مساوی عرق یا گیاه شاه تره را به همراه عرق کاسنی برای افزایش تأثیر این عرق استفاده کرد.
  • در میزان استفاده و نوشیدن این عرق باید توجه داشت که میزان زیاد این عرق می‌تواند در فرد ایجاد تشنج، بی حسی در بدن و لرزش کند.
  • مصرف این داروی گیاهی برای زنان باردار و شیرده باید با تجویز و تأیید دکتر انجام شود.
  • افراد سرد مزاج باید به دلیل عوارض زیان بار از مصرف این دارو پرهیز کنند.
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید