حسن خلیل‌آبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر مشارکت انتخاباتی به شکل سلبی مثبت اتفاق بیافتد خوب است مثل انتخابات ۲ خرداد که مردم برای پیروز نشدن رقیب اصلاحات به اصلاحات رای دادند اما اگر سلبی منفی اتفاق بیافتد شاهد دور شدن مردم از صندوق‌های رای خواهیم بود که تبعات ناگواری برای کشور دارد.

با تشکیل نهاد اجماع‌ساز، وحدت و انسجام خوبی بر جریان اصلاحات حکمفرماست

به گزارش سلام نو، حسن خلیل‌آبادی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه مشارکت پایین به منافع ملی لطمه خواهد زد، خاطرنشان کرد: دوستداران کشور و نظام و انقلاب اسلامی به خصوص کسانی که در حوزه تایید صلاحیت‌های کاندیداها در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری و مجلس تصمیم‌گیر هستند باید این مساله را به جد مد نظر داشته باشند که سخت‌گیری‌های بی‌مورد یا سوگیری ‌سیاسی مردم را از انتخابات دور می‌کند.

عضو شورای شهر تهران مشارکت گسترده مردم در انتخابات‌ها را میراث امام خمینی(ره) و مورد تاکید مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: اهمیت انتخابات برای کسانی که بینش سیاسی دارند واضح است و امروز در کنار توصیه به مردم برای حضور در انتخابات به مسئولان تایید صلاحیت‌ها هم توصیه می‌کنیم که زمینه حضور بهتر مردم را فراهم کنند. اگر مردم ببینند که علایق مختلف در صحنه انتخابات حضور دارند بیشتر مشارکت می‌کنند ولی اگر ببینند که با تنگ‌نظری برخورد می شود ممکن است شاهد کاهش مشارکت باشیم.

آرای طبقه متوسط گروه هدف اصلاح طلبان است

وی درباره وضعیت کاندیداهای اصلاح طلبان در انتخابات نیز گفت: با تشکیل نهاد اجماع ساز در جبهه اصلاحات، وحدت و انسجام خوبی بر جریان اصلاحات حکمفرماست و افراد صاحب رای در نهاد اجماع ساز همگی به کاندیدای واحد نظر دارند و امیدواریم بتوانیم یک کاندیدای مناسب برای اصلاح طلبان داشته باشیم ولی نمی توان این موضوع را از نظر دور داشت که اگر شرایط به گونه ای شود که اصلاح طلبان مجبور شوند از سقف مطالبات خود عدول کنند به نظر من اگر به یک کاندیدای معتدل هم برسند باز بهتر از این است که مشارکت نکنند و افراد تندرو پیروز انتخابات شوند.

 این فعال اصلاح طلب جلب آرای خاکستری را یکی از ابعاد مهم انتخابات ۱۴۰۰ ارزیابی کرد و افزود: بخشی از آرای خاکستری که به غیر از اصلاح‌طلبان در انتخابات‌ها رای نمی‌دهند منتظر اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها هستند و بعد از اعلام این موضوع درباره حضور یافتن در انتخابات تصمیم می‌گیرند. در عین حال گفتمان تامین معیشت با بهبود روابط با دنیا و احیای برجام می تواند بخشی از آرای خاکستری را به سمت اصلاح طلبان جلب کند.

خلیل آبادی، بخش خاکستری، طبقه متوسط و نخبگان و دانشگاهیان را گروه هدف اصلاح طلبان عنوان و تصریح کرد: اگر اصلاح طلبان بتوانند نظر طبقه متوسط و نخبگان را جلب کنند به خاطر مرجعیت این گروه‌ها برای طبقات فرودست، امکان جلب آرای این طبقه را نیز خواهند داشت. 

وی، انتخابات ایران را به طور ذاتی و تاریخی انتخاباتی هیجانی و دوقطبی ارزیابی کرد و گفت: از همان اولین دوره‌های انتخابات‌ بعد از پیروزی انقلاب همین فضا را داشتیم و در دوره‌ای، دو قطبی پابرهنه‌ها و اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی مطرح بود و در دوره های دیگر هم همین فضاهای دوقطبی را با عناوین دیگر داشتیم و در یک انتخابات دوقطبی می‌توان طبقات مختلف را به تحرک انتخاباتی واداشت.

احزاب اصلاح‌طلب به صورت جبهه واحد عمل کنند

معاون دفتر ترویج مشارکت و امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش در دوره اصلاحات با بیان اینکه انتخابات این دوره بر اساس دو قطبی طرفداران و مخالفان برجام خواهد بود، افزود: در این دوره هم شاهد همان دو قطبی «مذاکره» یا «عدم مذاکره» سال ۹۲ خواهیم بود. معمولا تشکیل دوقطبی انگیزه خوبی برای مشارکت بالای انتخاباتی در دنیاست کما اینکه شاهد تشکیل همین دوقطبی در انتخابات اخیر آمریکا هم بودیم.

خلیل آبادی، رای بالای مردم در انتخابات سال ۷۶ به جریان اصلاحات را از نوع سلبی اما مثبت ارزیابی کرد که منجر به افزایش مشارکت شد و گفت: اگر مشارکت انتخاباتی به شکل سلبی مثبت اتفاق بیافتد خوب است مثل انتخابات ۲ خرداد که مردم برای پیروز نشدن رقیب اصلاحات به اصلاحات رای دادند اما اگر سلبی منفی اتفاق بیافتد شاهد دور شدن مردم از صندوق‌های رای خواهیم بود که تبعات ناگواری برای کشور دارد.

وی درباره نقش احزاب در انتخابات ۱۴۰۰ هم گفت: ما در کشور حزب به معنی علمی آن که مبتنی بر یک ساختار هرمی از پایین برای پیگیری مطالبات عمومی شکل بگیرد را شاهد نیستیم اما به هر حال احزاب تاثیر زیادی بر گروه‌های مرجع مثل رسانه‌ها،‌ نخبگان دانشگاهی و حتی تصمیم گیران حوزه سیاسی دارند و نقش آنها در افزایش مشارکت و در عین حال پیروزی جناح‌های سیاسی غیرقابل کتمان است. 

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران، احزاب داخلی کشور را با بیش از چهار دهه فعالیت احزابی توانمند ارزیابی کرد و افزود: نقش احزاب در ایران را نباید کم در نظر گرفت ولی لازم است احزاب انسجام خود را حفظ کرده و جبهه ای عمل کنند.

 وی یادآورشد: امروز به دلیل اینکه تحزب متکثری داریم، احزاب اصلاح طلب برای موفقیت باید به صورت یک جبهه واحد عمل کنند وگرنه مثل انتخابات ۸۴ شاهد حضور چهار کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات و شکست جریان اصلاحات خواهیم بود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید