صفر انداقی با اشاره به زمینه روانی وقوع چنین جنایتی گفت: هرچند مراجع قضایی و روانپزشکی صحت روان قاتلین را تایید کرده‌اند ولی باید توجه کرده مسئله‌ای که از منظر قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد انواع جنون است و اگر مواردی مثل جنون آنی رد شود صحت روان مجرمین تایید می‌شود.

والدین بابک خرمدین پیش از آن که والد باشند، قاتل  هستند / باید با کودکان و نوجوانان شفاف صحبت شود تا مسئله را متوجه شوند

سلام نو سرویس اجتماعی: یکی از عوارض بسیار ناخوشایند قتل بابک خرمدین ترس کودکان و نوجوانان از والدین و نگرانی آن‌ها از تکرار چنین اتفاقاتی در خانواده خود است؛ ترسی که محصول اطلاعات بدون واسطه‌ای است که به لطف تبلت، موبایل و ارتباط بیشتر آن‌ها با اخبار به کودکان و نوجوانان منتقل شده است.

امیر صفر انداقی، روان‌شناس و مشاور با تاکید ضرورت گفت‌وگو با کودکان و نوجوانان در چنین مواردی به سلام نو گفت: ما باید درباره اصالت اطلاعاتی که در اختیار کودکان و نوجوانان است صحبت کنیم. واقعیت این است که با مجموعه‌ای از قتل‌ها در یک بازه ده ساله توسط یک زوج که پدر و مادر هم هستند مواجه شده‌ایم. با توجه به اطلاعاتی که تاکنون به دست ما رسیده‌ است ما با قتل‌هایی کاملا زنجیره‌ای، حرفه‌ای و با برنامه مواجه هستیم؛ در نتیجه ما با دو پدر و مادر نرمال مواجه نیستیم.

وی با تاکید بر ضرورت گفت‌وگوی شفاف با کودکان ادامه داد: با توجه به این مسئله ما باید به کودکان و نوجوانان این اطلاعات را بدهیم که هر پدر و مادری چنین مشکلی را ندارد و این اتفاق محصول یک اختلال روانی است؛ نه یک عصبانیت آنی. پدر و مادرها و رسانه‌ها باید این فضا را باز کنند و این توضیحات را به کودکان و نوجوانان بدهند و بدانند که این زوج پیش از آن که پدر و مادر باشند قاتل زنجیره‌ای هستند و به دلیل قرار گرفتن در ساختار خانواده فرزندان خود را به قتل رساندند.

این روان‌شناس افزود: والدین باید با کودکان و نوجوانان صحبت کنند، با آن‌ها حرف بزنند و حتی اگر نیاز شد کمک بگیرند تا کودک و نوجوان بتواند جوانب مختلف این ماجرا را درک کند. صحبت نکردن در این رابطه باعث می‌شود تا بچه‌ها چیزی را به دست بیاورند که فضای مجازی و رسانه‌ها می‌خواهند، نه چیزی که مورد نیاز و مناسب آن‌ها است؛ در نتیجه بهترین راه صحبت مستقیم در رابطه با این مشکل است.

سلامت روان قاتلین به معنای عدم وجود جنون آنی است

صفر انداقی با اشاره به زمینه روانی وقوع چنین جنایتی گفت: هرچند مراجع قضایی و روانپزشکی صحت روان قاتلین را تایید کرده‌اند ولی باید توجه کرد مسئله‌ای که از منظر قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد انواع جنون است و اگر مواردی مثل جنون آنی رد شود صحت روان مجرمین تایید می‌شود. در تمام دنیا وقتی انواع جنون وجود داشته باشد روانپزشک تایید می‌کند که مجرم تحت تاثیر اختلالی است که برآمده از آن است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی قاتلین ادامه داد: می‌بینید که قاتلین با خونسردی کامل و برنامه ریزی و بدون عذاب وجدان دست به این قتل‌ها زده‌اند و بعد از آن هم توانسته‌اند شرایط را مدیریت کنند. این در حالی است که در قتل‌هایی با جنون آنی یا قتل‌های ناموسی ما شاهد چنین شرایطی نیستیم و قاتل یا دچار سرگردانی است یا به قتل اعتراف کرده است.

این روان‌شناس با اشاره به نمونه‌ای از این قتل‌ها ادامه داد: چنین وضعیتی درباره قتل ناموسی رومینا اشرافی رخ داده و قاتل به سرعت جرم خود اعتراف کرد. در قتل بابک خرمدین ما با قاتلین مواجه هستیم که اختلال شخصیت قاتلین زنجیره‌ای مشهور جهان را دارد.

وی در تشریح اختلال روانی احتمالی قاتلین گفت: حالت دیگری که به نظر می‌رسد درباره این زوج قاتل صادق است اختلال شخصیت ضداجتماعی (Anti Social) است؛ ما اینجا با والدینی مواجه نیستیم که به خاطر شدت عصبانیت فرزند خود را می‌کشند بلکه با قاتلینی زنجیره‌ای مواجه هستیم که در یک بازه ده ساله دست به سه قتل با یک الگوی واحد زدند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید