سعید شاهسواری، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال گفت: در قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال بخشی از کوه و سنگی عظیم در ابعاد یک صخره، از کوه جدا شد.

جزییات ریزش مرگبار کوه در آزادراه تهران-شمال

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، سعید شاهسواری اظهار کرد: ظهر دیروز شنبه ۱ خرداد، حد فاصل تونل ۳۳-۱ با تونل ۳۳-A قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال بخشی از کوه و سنگی عظیم در ابعاد یک صخره از کوه جدا شد و سقوط کرد و متأسفانه یک بیل مکانیکی که در آنجا مشغول کار بوده و راننده در آن حضور داشته به همراه یک نفر نیروی اجرایی و اپراتور بیل مکانیکی، زیر این صخره محبوس شده و جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: بلافاصله نیروهای امدادی حاضر شدند و نیروهای پروژه هم کمک کردند و اجساد این دو جان باخته از زیر صخره خارج شدند. ریزش‌ها هم کنترل شد؛ جسد اول که راننده بیل مکانیکی بود، ساعت ۱۹ پیدا شد جسد دوم تا ساعت ۲۱ پیدا و به نیروی انتظامی تحویل شد.

مدیرعامل آزادراه تهران-شمال، این اتفاق را یک سانحه و در بیرون از تونل عنوان و اعلام کرد: ما ریزشی داخل تونل نداشته ایم اینکه برخی جاها عنوان شده که ریزش تونل در قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال اتفاق افتاده، صحیح نیست و تونل ریزشی نداشته است. این صخره روی محور (جاده) افتاده است.

وی با بیان اینکه اجساد جان باختگان این حادثه، به سختی قابل شناسایی بود، گفت: هیچ انفجاری در محور نداشته ایم؛ عملیات حفاری هم نداشته ایم و چند ماه از عملیات حفاری در این منطقه گذشته است.

شاهسواری ادامه داد: این حادثه ره دلیلی رانش از بالادست بوده و صخره از بدنه کوه جدا شده و جای آن کاملاً مشخص است که مانند یک صفحه از کوه جدا شده و سقوط کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در هنگام عملیات عمرانی، ترانشه های کوه محکم سازی نمی‌شوند؟ یادآور شد: ما هر جایی را که شروع می‌کنیم، کارهای تکمیلی را بعد از احداث انجام می‌دهیم. به علاوه اینکه تحکیمات هم بعد از آماده سازی محور انجام می‌شود؛ ما در حال حاضر در حال دهانه گیری تونل هستیم و تحکیمات داخل تونل و دهانه آن بسته به جنس زمین و مطالعات زمین شناختی را انجام می‌دهیم؛ همچنین در حال لاینینگ مسیر هستیم.

وی درباره اینکه آیا در هنگام بهره برداری هم امکان وقوع چنین سوانحی وجود دارد یا خیر؟ گفت: وقتی قرار است به بهره برداری است، تمام تحکیمات را انجام می‌دهیم و ریسک محل‌های حادثه خیز را تقریباً صفر می‌کنیم و از روش‌های مانند گالری، سازه‌های نگهبان، دیوار حائل و… استفاده می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید؛ اما این حادثه، یک اتفاق غیر منتظره بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید