سیدناصر موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، از توقف موقت طرح تحقیق‌وتفحص مجلس از بورس خبر داد و گفت: فعلا از طریق ماده ۲۳۴ بر عملکرد مسوولان در بازار سرمایه نظارت می‌کنند.

 طرح تحقیق‌وتفحص مجلس از بورس متوقف شد / از طریق ماده ۲۳۴ متخلفان بورس به قوه‌قضائیه معرفی می‌شوند

به گزارش سلام نو، دنیای‌اقتصاد نوشت: طرح تحقیق‌وتفحص از بورس که با سروصدای بهارستان‌نشینان رسانه‌ای شد و از آن به‌عنوان یکی از نقاط قوت کارنامه مجلس یازدهم یاد می‌شد، هنوز به مرحله اجرا نرسیده، متوقف شد. سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از توقف موقت این طرح خبر داد و گفت: چون پروسه تحقیق‌وتفحص طولانی بود، نمایندگان تصمیم گرفتند طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس گزارشی از تخلفات بورسی تهیه کنند. به گفته او این گزارش طی یک ماه در کمیسیون اقتصادی تهیه شده و به تصویب اعضای آن رسیده و اکنون در نوبت بررسی در صحن علنی بهارستان قرار دارد. موسوی‌لارگانی در همین حال تاکید دارد که طرح تحقیق‌وتفحص از بورس رها نمی‌شود و نمایندگان به جد پیگیر آن هستند اما چون پروسه تحقیق‌وتفحص طولانی است، آنان فعلا از طریق ماده ۲۳۴ بر عملکرد مسوولان در بازار سرمایه نظارت می‌کنند.

طرح تحقیق‌وتفحص از بورس قبل از عید در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد و همان زمان نمایندگان با ادعای اینکه به فکر سرمایه‌های مردم در بازار سرمایه هستند این طرح را حمایت کردند و سروصدای رسانه‌ای زیادی به راه انداختند! اما الان بیش از دو ماه از تصویب این طرح در کمیسیون اقتصادی می‌گذرد و هنوز خبری از بررسی این طرح در صحن علنی نیست!

موارد متعددی در نوبت بررسی در مجلس است که یکی از آنها تحقیق‌وتفحص از بورس است. برای اینکه رسیدگی به وضعیت بازار سرمایه زودتر به نتیجه برسد کمیسیون اقتصادی جدا از تحقیق‌وتفحص از بورس، ماده ۲۳۴ را هم تصویب کرده تا متخلفان این حوزه را به قوه‌قضائیه معرفی کند.

درباره ماده ۲۳۴ توضیح دهید.

ماده ۲۳۴ یکی از روش‌های نظارتی مجلس است که از این طریق نمایندگان مردم بر اجرای قوانین و صحیح اجرا شدن آنها نظارت می‌کنند، به این صورت که اگر نمایندگان به موردی برخورد کنند که در سازمان، ارگان یا وزارتخانه‌ای تخلف یا تخلفاتی صورت گرفت، آیین‌نامه داخلی مجلس به نمایندگان اجازه می‌دهد تا آن تخلف یا تخلفات را طبق آیین‌نامه طی گزارشی جمع‌آوری و سپس در صحن علنی قرائت کنند. اگر این گزارش در صحن علنی به تایید نمایندگان برسد، تخلفات آن سازمان، ارگان یا وزارتخانه مستقیما برای رسیدگی به قوه‌قضائیه ارجاع می‌شود و قوه‌قضائیه به تخلفات رسیدگی می‌کند.

الان این گزارش تهیه شده است؟

بله، گزارش در کمیسیون اقتصادی مجلس تهیه شده و در دستورکار مجلس است.

یعنی در کمیسیون تصویب شده یا هنوز تصویب نشده است؟

این گزارش در کمیسیون به تصویب نمایندگان رسیده است و اکنون در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارد تا به رأی نمایندگان گذاشته شود و اکثریت مجلس برای آن تصمیم بگیرند.

موارد ماده ۲۳۴ مانند طرح‌ها و لوایح در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار می‌گیرند؟

خیر، مقداری زودتر از طرح‌ها در دستور کار قرار می‌گیرند چون معمولا طرح‌ها و لوایح ماده‌ها و تبصره‌های مختلف و روند طولانی‌تری دارند اما این فقط یک گزارش است و قرائت و سپس رای‌گیری می‌شوند بنابراین کار زیادی ندارد و وقت زیادی از مجلس نمی‌گیرد. در این مدت هم ما در مجلس ماده ۲۳۴ و ماده ۴۵ را داشتیم که در دستورکار قرار گرفته و به تصویب نمایندگان رسیده است.

تهیه این گزارش از کی شروع شده که به تصویب کمیسیون اقتصادی هم رسیده است؟‌

این کار با همکاری کل کمیسیون اقتصادی با محوریت آقای پورابراهیمی، رئیس کمیسیون انجام شده است.

منظورم این است قبل از عید شروع به تهیه این گزارش کردید یا بعد از عید؟ چون گزارش تهیه شده و به تصویب هم رسیده است!

بعد از عید و اواخر فروردین‌ماه یا حتی اوایل اردیبهشت‌ماه بود که مقدمات تهیه این گزارش در کمیسیون اقتصادی انجام شد.

یعنی تهیه گزارش و تصویب آن در کمیسیون در عرض یک ماه به نتیجه رسید؟

بله، حدود یک ماه طول کشید.

می‌توانید مواردی از تخلفاتی که در این گزارش آمده است را نام ببرید؟

در این گزارشی بعضا تخلفاتی که صورت پذیرفته احصا شده یا سوالی در این زمینه مطرح شده است، یعنی مورد تخلف را در گزارش عنوان کردیم، سپس اعضای کمیسیون اقتصادی به اتفاق آرا به اعمال ماده ۲۳۴ رای دادند و اکنون این گزارش آماده طرح در صحن مجلس شورای اسلامی است.

تکلیف طرح تحقیق‌وتفحص از بورس که آن همه سروصدا به پا کرد و نمایندگان آن را یکی از اقدامات خوب مجلس در حوزه بازار سرمایه عنوان می‌کردند، چه می‌شود؟‌

طرح تحقیق‌وتفحص از بورس رها نمی‌شود اما چون پروسه تحقیق‌وتفحص طولانی است ما فعلا از طریق ماده ۲۳۴ وارد شدیم چون طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ۶ ماه زمان می‌برد تا گزارش طرح‌های تحقیق و تفحص تهیه شود. بعد از ۶ ماه هم اگر گزارش کامل نشود، آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به تحقیق‌وتفحص‌کنندگان اجازه می‌دهد که درخواست شش ماه دیگر کنند یعنی این زمان ۶ماهه می‌تواند تمدید شود. بنابراین با توجه به مشکلی که الان در بازار سرمایه وجود دارد و عده‌ زیادی از مردم نگران هستند و سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند ما در کمیسیون اقتصادی تصمیم گرفتیم کاری زودبازده که نتیجه آن به‌سرعت مشخص شود را انجام دهیم تا بعد از آن کار تحقیق‌وتفحص از بورس پیگیری شود.

اما شما در مصاحبه‌ای که قبل از شروع سال جدید با «دنیای‌اقتصاد» داشتید تاکید کردید که چون مساله نگرانی مردم از وضعیت بورس و از دست رفتن سرمایه‌های آنان برای نمایندگان مهم است، طرح تحقیق‌وتفحص از بورس را سریع به جریان می‌اندازید و حتی گفتید آن را ظرف دو ماه به نتیجه می‌رسانید! پس این دعوی چه شد؟ سوالی که مردم می‌پرسند این است که چرا مجلس از وقتی وضعیت بورس به‌رهم ریخته فقط گفتاردرمانی می‌کند. از زمان روی کار آمدن مجلس یازدهم تا همین امروز نمایندگان طرح‌های مختلفی برای آنچه «سروسامان دادن به وضعیت بازار سرمایه» می‌خوانند تهیه و آنها را با آب‌وتاب فراوان رسانه‌ای هم کردند اما در عمل هیچ کدام از این طرح‌ها به جایی نرسیده و مسکوت مانده است!

حقیقتا این‌طور نیست! از آنجا که چند مرتبه به بورس شوک وارد شده است ما نمایندگان تلاش داریم که شوک جدیدی از ناحیه مجلس به بازار سرمایه وارد نشود ولی درباره بحث نظارت مطمئن باشید که نمایندگان مجلس به جد پیگیر هستند و به جرات می‌توانم بگویم که در یک سال گذشته کارهای نظارتی خوبی انجام شده یا در حال انجام است. هرچند من خودم یکی از منتقدان عملکرد مجلس در مورد نظارت هستم و آن را قانع‌کننده نمی‌دانم اما در یک سال گذشته کارهای خوبی در این حوزه صورت گرفته است. اگر از آقای حاجی‌دلیگانی که مسوول تحقیق‌وتفحص در هیات‌رئیسه هستند، سوال کنید می‌بینید که تعداد قابل‌توجهی درخواست برای تحقیق‌وتفحص از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف وجود دارد. ما خودمان در کمیسیون اقتصادی اعمال ماده ۲۳۴ از هلدینگ خلیج‌فارس را درخواست کردیم چون آنجا هم مشکلات اقتصادی زیاد است.  به طور کلی ما برای جلوگیری از فساد و برخورد با کسانی که مرتکب فساد اقتصادی بودند درخواست اعمال ماده ۲۳۴ را کردیم اما چون تعداد درخواست‌ها زیاد است مقداری طول می‌کشد که به صحن علنی برسد.

شما مسوول اعلام وصول طرح‌ها در هیات‌رئیسه هستید؛ سرنوشت طرح تشکیل مجمع سهامداران حقیقی چه شد؟ این طرح یکی از طرح‌های اولیه نمایندگان مجلس در حوزه بازار سرمایه بود که در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسید اما ماه‌هاست مسکوت مانده و خبری از آن نیست!

مسوولیت طرح‌های عادی در هیات رئیسه مجلس با من است، طرح‌های فوریتی با آقای امیرآبادی و تحقیق‌وتفحص و ماده ۲۳۴ با آقای حاجی‌دلیگانی است. مسوولیت این طرح با آقای امیرآبادی است. مسوولیت اعلام وصول فقط با من است. وقتی جمعی از نمایندگان موضوعی را در قالب طرح عادی مطرح می‌کنند باید حداقل ۱۵ نفر آن را امضا کرده باشند. بعد از این مرحله و تصویب آن در کمیسیون‌های مربوطه طرح به معاونت قوانین و معاونت نظارت مجلس می‌رود و آنها بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند تا آن طرح مغایرتی با طرح‌های دیگر نداشته باشد یا مثلا طرحی نباشد که قبلا قوانین‌اش تصویب شده باشد یا مغایرتی با اصل ۱۷۵ قانون اساسی داشته باشد. وقتی معاونت نظارت و معاونت قوانین درباره آنها اعلام نظر کرد و مغایرت‌ها یا مشابهت‌ها را بررسی کردند به هیات‌رئیسه ارجاع می‌شود و آنجا مسوولیت اعلام وصول با من است. بنابراین باید درباره این طرح از مسوولان آن پرسید و من در جریان نیستم.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید