۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 55253948

هشام الحجازی، یک فعال عراقی در حوزه امدادرسانی، از سوی افراد مسلح ناشناس در شمال بغداد ترور شد.

فعال عراقی در بغداد ترور شد

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از سایت ارم نیوز نوشت: برخی منابع امنیتی عراق و نیز برخی رسانه‌های داخلی این کشور اعلام کردند، چند مسلح ناشناس هشام الحجازی، رئیس جمعیت فعالیت‌های امدادی و داوطلبانه جوانان الطارمیه را ترور کردند.

این منابع افزودند: الحجازی در یکی از خیابان‌های شهر الطارمیه واقع در شمال بغداد هدف یک حمله مسلحانه قرار گرفت، طرفی که پشت این عملیات ترور بوده هنوز شناسایی نشده است.

الحجازی در زمینه کمک‌رسانی به خانواده‌های نیازمند در منطقه الطارمیه فعالیت داشت.

به تازگی عملیات‌های ترور علیه فعالان اعتراضات مردمی عراق و فعالان دیگر زمینه‌ها افزایش یافته است، نیروهای امنیتی عراق نیز گهگاه از دستگیری برخی از عوامل این خرابکاری‌ها و محاکمه آنها خبر می‌دهند.

دیده‌بان حقوق بشر نیز در گزارشی با هشدار نسبت به محاکمه نشدن گروه‌های مسلح بابت ترورهایی که علیه فعالان و روزنامه‌نگاران در عراق مرتکب شدند، گزارش داد: اینکه مسؤولان عراقی اقدامی فوری برای توقف کشتارهای فراقانونی نمی‌کنند، در میان معترضانی که از اکتبر ۲۰۱۹ خواستار تغییرات شده‌اند، هراس ایجاد کرده و از قدرت عراقی‌ها برای شرکت در انتخابات پارلمانی اکتبر آتی می‌کاهد.

بلقیس والی، پژوهشگر حوزه بحران‌ها و درگیری‌ها در این سازمان اظهار کرد: با وجود کاهش اعتراضات در عراق کشتارها در طول یک سال و نیم گذشته ادامه داشته‌اند، گزارش‌های کمیساریای عالی و مستقل حقوق بشر عراق نیز حاکی از این هستند که از زمان تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹، ۸۱ مورد ترور علیه فعالان و روزنامه‌نگاران مخالف دولت عراق انجام شده که یک سوم آنها مربوط به دوره نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی از حدود یک سال قبل هستند.

والی تاکید کرد: با وجود خطرات و گستره این ترورهای مستمر، دولت الکاظمی در تضمین هرگونه محاکمه و یا اجرای عدالت شکست خورده و گروه‌های مسلح خرابکار در عراق تا حدی وقیح شده‌اند که از اینکه وسط خیابان یکی از شهرهای بزرگ عراق به شخص موردنظر نزدیک شده و بدون هیچ هراسی از محاکمه به سمت او تیراندازی کنند، هراسی ندارند.

او در ادامه نسبت به آینده نامعلومی که در انتظار عراق است، هشدار داد و گفت: تعدادی از این گروه‌های مسلحی که پشت ترورهای اخیر هستند، احزاب سیاسی دارند که برخی از آنها در حال حاضر در پارلمان حضور دارند.

این مسؤول دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به اینکه احتمالا این احزاب بتوانند با استفاده از انتخابات آتی خود را در میان نخبگان حاکم جا دهند، گفت: هر زمان که قدرت این گروه‌ها برای ورود به ساختار حاکم و لغو تلاش‌ها برای توقف کشتارها و نیز اجرای عدالت در حق قربانیان افزایش یابد، آینده عراق تاریک‌تر و مبهم‌تر خواهد شد.

از زمان آغاز اعتراضات مردمی در عراق از اکتبر ۲۰۱۹ بیش از ۷۰ فعال در این کشور هدف ترور قرار گرفته‌ و ده‌ها تن دیگر برای مدت‌های کوتاهی ربوده شده‌اند.

در ژوئیه ۲۰۲۰ هشام الهاشمی، تحلیلگر مسایل گروه‌های افراطی که در سطح جهانی شناخته شده بود، در بغداد ترور شد.

نهم ماه مه جاری نیز ایهاب الوزنی، هماهنگ‌کننده اعتراضات ضد دولتی در مسیر خانه‌اش در شهر کربلا ترور شد.

۲۴ ساعت پس از ترور الوزنی، احمد حسین، خبرنگار شبکه خبری الفرات در مسیر خانه‌اش در نزدیکی شهر الدیوانیه هدف یک عملیات ترور قرار گرفت.

پس از ترور الوزنی برخی احزاب عراقی وابسته به جنبش مردمی اکتبر اعلام کردند انتخابات پیش‌رو را تحریم می‌کنند.

الکاظمی نیز در بیانیه‌ای تعهد داد عوامل این ترور شناسایی و بازداشت خواهند شد، او به وزارت کشور نیز دستور داد هرچه سریعتر عوامل ترور الوزنی را شناسایی کند.

با فراخوان‌های فعالان استان کربلا برای برگزاری تظاهراتی گسترده در بغداد در تاریخ ۲۵ مه جاری (سه‌شنبه ۴ خرداد) در اعتراض به ترور ایهاب الوزنی، فعال مدنی برجسته عراقی، صدها تظاهرکننده در شهرهای جنوب و مرکز عراق آماده می‌شوند خود را به بغداد رسانده و در این تظاهرات حضور یابند.

با توجه به اینکه نیروهای امنیتی راه‌ها را مسدود کرده و ایست‌هایی را در مسیرهای منتهی به بغداد قرار خواهند داد، احتمالا این تظاهرکنندگان حرکت خود به سمت بغداد را از فردا (یکشنبه) به صورت پراکنده از ۹ شهر اصلی یعنی بصره، کربلا، نجف، ذی‌قار، القادسیه، بابل، واسط، میسان و المثنی آغاز کنند.

پیش‌بینی می‌شود بیشتر تظاهرکنندگان را فعالان و معترضان استان بغداد تشکیل دهند.

در حال حاضر دولت عراق نسبت به این موضوع سکوت پیشه کرده اما کارشناسان هشدار دادند، هرگونه اقدامی برای سرکوب معترضان و یا ممانعت از ورود تظاهرکنندگان جنوب به بغداد به منزله جرقه‌ای برای آتش اعتراضات دوباره در عراق خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید