ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نوشت: خبرنگاران روسی و آمریکایی حاضر در دیدار وزیران خارجه دو کشور از اینکه دیدار در فضای سازنده برگزار شد، حیرت زده شده بودند.

دیدار لاوروف و آنتونی بلینکن سازنده برگزار شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، زاخارووا روز پنجشنبه در یوتیوب خاطرنشان کرد که دیدار لاوروف و بلینکن که اولین دیدار دو وزیر خارجه بود، سازنده برگزار شد و بیش از زمان برنامه ریزی شده، طول کشید. 

دیدار وزیران خارجه روسیه و آمریکا شامگاه چهارشنبه در حاشیه اجلاس «شورای شمالگان» در «ریکیاویک» پایتخت ایسلند برگزار شد. 

وی افزود: خبرنگاران روسی و آمریکایی حاضر در دیدار وزیران خارجه دو کشور از اینکه دیدار در فضای سازنده برگزار شد، حیرت زده شده بودند. 

نخستین دیدار وزیران خارجه آمریکا و روسیه در حالی انجام شد که اظهارات دو طرف نشان دهنده وجود اختلاف نظر اما تاکید بر نقاط مشترک همکاری همچون ایران، کره و افغانستان بوده است.

این نخستین دیدار مقامات عالی‌رتبه دو کشور پس از آغاز بکار دولت «جو بایدن» در ماه ژانویه سال جاری است که در میان افزایش تنش بین دو کشور انجام شد.

آمریکا در مساله هکرهای "سولار ویندز"، اتهام دخالت در انتخابات آمریکا، تنش در مرزهای اوکراین و همچنین خط لوله انرژی «نورد استریم۲ » که نفت و گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کند، دچار اختلاف هستند.

وزیر خارجه آمریکا نیز در ارتباط با دیدار با لاوروف گفت که بر کسی پوشیده نیست که ما اختلافات خود را داشته باشیم.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در ابتدای این دیدار گفت: در واقع برای روابط ما مهم است و همانطور که روسای جمهوری از ما می‌خواهند، باید تصمیم بگیریم که در ادامه روابط خود چه کنیم.

وی افزود: وقتی صحبت از ارزیابی وضعیت بین‌الملل و رویکردهایمان در مورد چگونگی حل آن می‌شود، بسیار اختلاف نظر داریم. موضع ما مشخص است. ما آماده‌ایم که همه مسائل روی میز را با این درک که بحث‌های ما صادقانه، واقعی و با احترام متقابل است، بررسی کنیم. 

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: قوانین، دیپلماسی دوجانبه را توصیه می‌کند، به ویژه هنگامی که صحبت از واکنش به هر نوع اقدامات خصمانه می‌شود. وظیفه ما استفاده بهینه از فرصت‌های دیپلماتیک است.

روابط آمریکا و روسیه در سالهای اخیر تیره و پرتنش بوده و واشنگتن بیش از یکصد بسته تحریم‌های اقتصادی و مالی در مورد مسکو وضع کرده و سیاست‌های تحریمی آمریکا و متحدان غربی این کشور در مورد روسیه ادامه دارد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید