نیکول پاشینیان، کفیل نخست‌وزیر ارمنستان گفت: توافق‌های اولیه که با مشارکت شرکای بین‌المللی به دست آمده است بطور کامل در راستای منافع ارمنستان است و اگر جمهوری آذربایجان این توافق‌ها را با شرایطی که ما مورد توافق قرار دادیم اجرا کند، این سند را امضا می‌کنم.

سند همکاری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان امضا می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، نیکول پاشینیان کفیل نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که کشورش قصد دارد سند جدید با جمهوری آذربایجان در جریان مذاکرات سه جانبه با مشارکت روسیه امضا کند.

به گزارش ایرنا از مسکو پاشینیان روز پنجشنبه در جلسه دولت ارمنستان خاطرنشان کرد که مذاکرات سه جانبه بین ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان جریان دارد.

کفیل نخست وزیر ارمنستان گفت: توافق های اولیه که با مشارکت شرکای بین المللی به دست آمده است بطور کامل در راستای منافع ارمنستان است و اگر جمهوری آذربایجان این توافق ها را با شرایطی که ما مورد توافق قرار دادیم اجرا کند، این سند را امضا می کنم.

وی با بیان اینکه این سند هنوز به صورت پیش نویس تنظیم شده است از افشای مفاد آن خودداری کرد.

پیش تر میکاییل میناسیان سفیر سابق ارمنستان در واتیکان از امکان امضای سندی بین ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه خبر داد که بر اساس آن کمیسیون مشترکی برای تعیین مرزهای ارمنستان و آذربایجان تشکیل می شود. 

اختلافات اخیر ارمنستان و جمهوری اذربایجان در زمینه تعیین مرز ها ، موجب تنش در مرز مشترک دو کشور شده است .

پاشینیان امروز در جلسه دولت ارمنستان همچنین از حضور حدود ۵۰۰-۶۰۰ نظامی آذربایجانی در خاک ارمنستان خبر داد. 

وی با بیان اینکه وضعیت میدانی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان تغییری نکرده است، تصریح کرد: نظامیان آذری باید خاک ارمنستان را ترک کنند و ایروان به جستجوی راههای سیاسی برای حل مسائل پیش آمده با جمهوری آذربایجان ادامه می دهد و تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از آغاز اقدامات نظامی را بکار می گیرد. 

در همین حال به گزارش ایرنا، در گفت و گوی تلفنی روز  چهارشنبه "الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان و "ولادیمیر پوتین"رییس جمهوری روسیه شرایط پساجنگ قره باغ مورد بررسی قرار گرفت.

در این گفت و گوی تلفنی حل وظایف عملی برای تامین ثبات و امنیت در منطقه مطابق با بیانیه های سه جانبه ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۱ روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان، بررسی شد.

علی اف و پوتین در این ارتباط حوادث اخیر در مرز مشترک جمهوری اذربایجان و ارمنستان را مورد اشاره قرار داد و ابراز عقیده کردند که راه حل مسایل پیش امده در این زمینه فقط از طریق روشهای سیاسی و دیپلماتیک امکان پذیر است .

رییس جمهوری روسیه در این ارتباط اعلام کرد که کشورش تلاش های میانجیگری و کمک سازنده به مشاوره با هدف دستیابی به توافق بین آذربایجان و ارمنستان در مورد تعیین مرز ها را ادامه خواهد داد .

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظمی ۴۴ روزه اغاز شده ششم مهر ماه سال گذشته توانست سرزمینهای تحت اشغال نیروهای ارمنستان در قره باغ را آزاد کند.

این درگیری های نظامی با امضای بییانیه سه جانبه ۲۰ آبان ماه سال گذشته میان روسای جمهوری آذربایجان و روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید