به نظر می رسد مشکلات بازار مرغ تمام شدنی نیست، مشکلات تامین جوجه یک روزه به قیمت مصوب و تامین نهاده ها مرغداری ها را با معضل تولید مواجه کرده است.

هشدار درباره کاهش تولید و افزایش دوباره قیمت مرغ

به گزارش  سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، از سه سال پیش و همزمان با از سرگیری تحریم‌های امریکا علیه اقتصاد ایران، دولت اعلام کرد که برای جلوگیری از افزایش قیمت برخی کالاهای مصرفی مردم، برای واردات این محصولات، ارز دولتی با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی خواهد داد که یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که این ارز را گرفت، نهاده‌های دام و طیور بود.

با توجه به اینکه ایران برای تامین خوراک دامداری ها و مرغداری‌ها نیاز به واردات دارد، دولت در طول این سال‌ها اصرار داشته که ارز دولتی همچنان به این بخش تخصیص پیدا کند و با وجود انتقاد فعالان این بخش همچنان به این روند ادامه داده است. اما رانت موجود در ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی موجب ایجاد فساد در حلقه های تامین و توزیع نهاده های دامی شد. در این میان مشکل تخصیص نیافتن به موقع ارز و واردات و همچنین مشکلات سامانه بازارگاه نیز شرایط نامناسبی در این حوزه ایجاد کرد تا جایی که قیمت مرغ اواخر سال گذشته به حدود هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان رسید و درنهایت دولت را مجبور کرد تا در سال جاری با افزایش قیمت مرغ و همچنین اجازه دادن برای واردات، این بازار را اندکی متعادل کند.

با این حال به نظر می رسد مشکلات بازار مرغ تمام شدنی نیست، مشکلات تامین جوجه یک روزه به قیمت مصوب و تامین نهاده ها مرغداری ها را با معضل تولید مواجه کرده است.

نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به قیمت مصوب مرغ گفت: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده درب کارخانه ۱۷ هزار و ۱۰۰ و هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف‌کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بر اساس قیمت مولفه های تولید در ابتدای سال است اما پیش بینی می شود در ماه های آینده با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید و جوجه یک روزه، قیمت مرغ نیز افزایش یابد.

حبیب اسدالله‌نژاد ادامه داد: قیمت جوجه یک روزه در بازار بیش از دو برابر نرخ مصوب به فروش می رسد و با افزایش ۱۴ درصدی ذرت و افزایش قیمت سویا از سه هزار و ۲۰۰ به سه هزار و ۴۰۰ تومان و همچنین افزایش ۳۰ درصدی حمل و نقل توسط دولت و در عین حال افزایش قیمت جوجه یک روزه از از چهار هزار و ۲۰۰ تومان به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، امکان افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت مرغ وجود دارد.

وی افزود: اگر دولت در یک تصمیم آنی و اجرایی نرخ جوجه یک روزه را به سمت قیمت مصوب سوق دهد و یا قیمت مولفه های تولید را کاهش دهد، می توان از افزایش دوباره قیمت مرغ جلوگیری کرد.

اسدالله‌نژاد در خصوص کمبود مرغ گفت: در حال حاضر کمبودی برای عرضه مرغ وجود ندارد اما پیش بینی می شود با توجه به کاهش جوجه ریزی در بازار دچار کمبود نسبی این محصول بشویم.

نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با توجه قیمت بالای مرغ در بسته‌بندی گفت: اگر دچار کمبود مرغ در بازار بشویم باید نظارت کافی روی خرید و فروش مرغ های بسته بندی صورت بگیرد تا مرغ های خریداری شده فقط به دست مصرف کننده برسد و سر از بخش های خصوصی مانند تالارها و بیمارستان ها در نیاورد.

وی در ادامه افزود: سود بسیاری در بسته بندی مرغ وجود دارد و با توجه به اینکه روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو مرغ در سطح کشور بسته بندی میشود ‌باید این بسته بندی ها محدود و کنترل شده شوند تا هم واحدهای بسته بندی مرغ تعطیل نشود و هم اینکه مرغ به راحتی به دست مصرف کننده خانگی برسد.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار همشهری آنلاین قیمت سینه مرغ در بسته بندی های یک کیلو و ۷۲۰ گرمی ۹۱هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت ساق ران مرغ در بسته‌بندی‌های یک کیلو و ۵۰۰ گرمی ۷۳ هزار تومان و قیمت مغز ران در بسته بندی های ۱کیلو و ۲۰۰ گرمی در فروشگاه های زنجیره ای ۵۳ هزار تومان است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید